قطعی اینترنت زیر سر یک بدافزار است

جام جم آنلاین: اگر امروز اینترنت شما قطع شده و برای راه‌اندازی مجدد آن به هر راهی متوسل شده‌اید، خیلی عجله نکنید چراکه اینترنت هزاران نفر از کاربرانی که رایانه‌های آنها به بدافزار موسوم به DNSChanger آلوده بوده، امروز قطع شده است البته این موضوع تنها به منطقه، شهر و حتی کشور ما مربوط نمی‌شود.

پلیس اف بی‌آی آمریکا که چند ماه قبل متوجه وجود این بدافزار شده، به کاربران اینترنت هشدار داده است اگر رایانه‌های خود را از این بدافزار پاک نکنند، اینترنت آنها از روز دوشنبه نهم جولای به مدت ۶۵ ساعت قطع خواهد شد.

DNS Changer یک تروجان است که در شکل‌های مختلف مانند دام‌های تبلیغاتی به آلوده‌سازی سیستم قربانی پرداخته و پس از نصب روی سیستم، به صورت پیوسته تنظیمات DNS سیستم آلوده را به سمت سرورهای تقلبی تغییر می‌دهد و برای سرقت اطلاعات شخصی و ایجاد درآمد و آگهی‌های نامشروع برای کلاهبرداران، جستجوها و URL‌های درخواست شده را به سمت وب سایت‌های مخرب سوق می‌دهد.

در حالی که از مدت‌ها قبل اخبار منتشره از احتمال ایجاد وقفه در دسترسی به اینترنت صدها هزار کاربر در سراسر جهان در روز ۱۹ تیرماه به دلیل حمله یک نرم افزار مخرب حکایت داشت، مرکز مدیریت و امداد و هماهنگی عملیات رخدادهای رایانه‌ای (ماهر) اعلام کرده آماری وجود ندارد که مشخص شود چه تعداد رایانه در ایران به این ویروس مخرب آلوده شده است.

یکی از کارشناسان این مرکز در گفت‌وگو با ما، قطع دسترسی کاربران ایرانی را تنها یک احتمال می‌داند و تنها راهکار برای جلوگیری از آلودگی به این بدافزار را بازنکردن ایمیل‌های جعلی و ناشناس عنوان می‌کند.

وی در ادامه تاکید می‌کند مرکز ماهر به عنوان تنها مرجع رخدادهای رایانه‌ای در کشور که زیرنظر سازمان فناوری اطلاعات وزارت ارتباطات فعالیت می‌کند، در زمینه قطع دسترسی کاربران آلوده به بدافزار DNS Changer که ممکن است کاربران ایرانی را نیز در بر گیرد، از مدت‌ها پیش به سازمان‌های مختلف اطلاع‌رسانی کرده و در قالب بسته‌هایی، روش‌های تست آلودگی به این بدافزار و راهکارهای پیش رو برای برطرف کردن مشکلات را ارائه کرده است.

بنا بر این ادعا، به نظر می‌رسد تعداد کاربران ایرانی که امروز با قطعی اینترنت مواجه هستند زیاد نباشند! به هر حال اگر اینترنت شما قطع شده که دیگر نمی‌توان کاری کرد، اما اگر از دسته کاربرانی هستید که فکر می‌کنید ممکن است این مشکل گریبانگیر شما هم بشود، بهتر است به http://www.dns-ok.us سر بزنید.

این وب سایت به کاربران اینترنت کمک می‌کند تا بفهمند آیا رایانه آنها به این بدافزار آلوده شده است یا نه. این وب‌سایت در واقع به کمک آی اس پی‌ها (عرضه‌کنندگان خدمات اینترنتی) به کاربران کمک می‌کند تا این بدافزار را شناسایی و نسبت به حذف آن اقدام کنند.

بهاره صفوی – گروه دانش


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.