«قطع اینترنت» در کمین ۳۰۰ هزار کاربر

کاربرانی که کامپیوترهایشان به ویروس DNS Changer آلوده شده، ممکن است روز دوشنبه (۱۹ تیر، ۹ ژوئیه) با قطعی اینترنت مواجه شوند. به رغم هشدارهای متخصصان امنیت شبکه‌، اکنون هزاران سیستم و شبکه کامپیوتری در سراسر جهان به این ویروس آلوده شده‌اند.

به گزارش سه نسل به نقل از باشگاه خبرنگاران ، این ویروس که FBI مدعی کشف آن شده است در ابتدا چندان مخرب به نظر نمی‌رسید و در روزهای گذشته، هشدارها نسبت به ماهیت این ویروس و راه‌های مقابله با آن در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌چرخد.کاربران باید با تماس با ISPها یا با استفاده از ابزارهای مخصوص، این ویروس را از سیستم‌ها پاک کنند

سیستم‌های آلوده به این ویروس، روز دوشنبه امکان آنلاین شدن نخواهند داشت. کاربران این سیستم‌ها باید با تماس با خدمات‌دهنده اینترنت، یا با ابزارهای مخصوصی که برای این کار طراحی شده، این ویروس را از سیستم خود پاک کنند تا بتوانند بار دیگر به اینترنت وصل شوند.

بر اساس گزارش FBI بیش از ۲۷۷ هزار کامپیوتر در کشورهای گوناگون جهان به این ویروس آلوده شده‌اند. در ماه آوریل تعداد سیستم‌های آلوده به DNS Changer از مرز ۳۶۰ هزار هم گذشته بود، اما با به‌کار بستن توصیه‌های امنیتی متخصصان، اکنون از تعداد قربانیان بالقوه آن کاسته شده است.

از این تعداد، نزدیک به ۶۴ هزار سیستم آلوده در آمریکا قرار دارند. در کانادا هم بیش از ۲۵ هزار سیستم به این ویروس آلوده شده بودند، اما مسئولان ارتباطات این کشور با پخش توصیه‌های امنیتی در شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی، تعداد سیستم‌های آلوده را به ۷ هزار رساند‌ه‌اند.

نشر ویروس از طریق کلیک روی دام‌های تبلیغاتی

پس از کشف DNS Changer مشخص شد که سیستم‌های آلوده به این ویروس، در هنگام اتصال به اینترنت کندتر عمل می‌کردند، اما نشانه‌ای از آسیب‌های جدی امنیتی بروز نیافته بود. هکرهای استونیایی با طراحی دام‌های تبلیغاتی، بیش از ۵۷۰ هزار کامپیوتر در سراسر جهان را هدف حمله سایبری خود قرار داده بودند.

فیس‌بوک و گوگل هم پیغام‌های ویژه‌ای برای اطلاع‌رسانی به کاربران درباره این ویروس طراحی کرده‌اند

ماموران FBI که مدعی کشف این ویروس هستند دریافتند که اگر بخواهند سرورهای متصل به این ویروس را قطع کنند، کاربران سیستم‌های آلوده به DNS Chnger امکان اتصال به اینترنت را برای مدتی از دست خواهند داد.

کاربرانی که از آلوده بودن سیستم خود به این ویروس بی‌اطلاع‌اند، در معرض تهدیدهای امنیتی بزرگ‌تری قرار می‌گیرند؛ چون DNS به صورت اتوماتیک آنتی‌ویروس و نرم‌افزارهای امنیتی موجود در سیستم را غیرفعال می‌کند.

چگونه از عدم آلودگی DNSChanger مطمئن شویم؟

با استفاده از ابزار (DNS changer Eye chart ۱) به سادگی می‌توانیم از آلودگی ابزار و یا عدم آلودگی ابزار و مسیرهای مورد استفاده برای اتصال به اینترنت اطمینان حاصل کنیم.

اگر با مراجعه به صفحه اینترنتی این ابراز، با یک پنجره بزرگ سبز رنگ مواجه شدید رایانه شما به ویروس DNS changer آلوده نیست. امّا در صورت مشاهده پنجره قرمز رنگ رایانه و یا یکی از مسیرهای دسترسی شما، به اینترنت،‌آلوده به این بدافزار خطرناک است که باید در اولین فرصت نسبت به پاکسازی آن اقدام کنید.

در همین رابطه PandaLabs، لابراتوارهای امنیتی شرکت پاندا اعلام کرده است که برای پاکسازی ویروس DNSChanger،می‌‌توانید از انواع نرم‌افزارهای قدرتمند ضدویروس مانند Cloud Antivirus و یا ابزار مکمل ضدبدافزار مانند Panda ActiveScan که با هر نوع ضدویروس فعلی نصب شده در سیستم شما سازگار هستند، استفاده کنید و صحت تنظیمات دسترسی خود به اینترنت را از طریق تماس با شرکت‌های سرویس دهنده اینترنت، ‌بررسی کنید.

اما به هر حال، متأسفانه در برخی موارد به علت شدت آلودگی، برخی از کاربران ناچار به تعویض سیستم‌های عامل خود می‌شوند.


جدیدترین مقاله های آی تی و موبایل

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.