قطع حقوق بازنشستگان صنایع فولاد

۶ م دیماه ،

“بازنشستگی یعنی آسایش خاطر پس از ۳۰ سال کار و زحمت آن هم در کارخانه‌ای مانند ذوب آهن با آن همه خطرات جانی که هر از گاهی یکی داخل پاتیل ذوب می‌افتد، دیگری از ارتفاع پرت می‌شود و حتی به جنازه‌اش نمی‌شود نگاه کرد و …

اما حالا پس از ۳۰ سال کار به جای قدم زدن در پارک‌های حاشیه زاینده‌رود تازه باید راه بیفتیم در یک خیابان‌، بایستیم پشت درب مجلس و وزارت خانه و …  به دنبال حقوقمان… البته بعضی مواقع مسوولان لطف کردند و ماهانه ۷۰ هزار تومان به حساب می‌ریزند که با خوردن نان و پنیر در ۳۰ روز ماه باید بازنشستگی را سر کنیم.
 
به گزارش ایسنا، اینها صحبت‌ها، فریادها و اشک‌های هر روزه بازنشستگان ذوب آهن اصفهان است، البته این فقط به بازنشستگان این کارخانه عظیم و پردرآمد مربوط نمی‌شود، بلکه حدود یکسالی است که گریبان تمامی مستمری بگیران بازنشسته صنعت فولاد کشور را گرفته است.

حاج براتعلی، یکی از بازنشستگان ذوب آهن است که در این خصوص به خبرنگاراقتصادی ایسنا _منطقه اصفهان  می‌گوید: ازسال قبل تاکنون این مشکل آغاز شده و این طور که به ما می‌گویند تعویق حقوق بازنشستگان به سبب نبود بودجه در صندوق بازنشستگان صنعت فولاد کشور است.

 وی ادامه می‌دهد: قرار بود این صندوق در زیر مجموعه سازمان تامین اجتماعی قرار بگیرد که تاکنون سهام آن واگذار نشده است.

وی  می‌افزاید: حقوق آبان و آذرماه به تاخیرافتاده و در ماه‌های قبل نیز بعضی مواقع ۷۰ هزار تومان مثل صدقه و خیرات دریافت می‌کردیم!!

هم‌چنین یک بازنشسته دیگر ذوب آهن می‌گوید: نمایندگان بازنشستگان به همراه جمعی از اشخاص بازنشسته از سال قبل تاکنون به طور مداوم به سراغ  مجلسی‌ها، دفتر ریاست جمهوری و حتی نهاد رهبری هم رفته‌اند که جز وعده‌های تو خالی نبوده است.

محمد صناعت می‌افزاید: بعد از یک عمر کار سخت و خطرناک در کارخانه ذوب آهن اصفهان توقع داشتیم دوران بازنشستگی را با خیال راحت بگذرانیم اما باید برای “چندر غاز”حقوق هر روز در سرما و گرما خیابان‌ها را ببندیم تا شاید یکی بیاید به حرفمان گوش دهد!

مسوولان کرامت انسانی بازنشستگان را از بین برده‌اند

به گزارش ایسنا؛ صنعت فولاد کشور، مجموعه‌ای بزرگ با درآمدهای ارزی بالا است که همواره از توفیقات روز افزون در شکستن تحریم‌ها خبر می‌دهد، اما به شسکته شدن و بی‌شخصیت شدن کارکنان دیروز خود بهایی نمی‌دهد، این در حالی است که صنعت فولاد زمانی بعد از صنعت نفت جایگاه دوم ارزش شغلی در کشور را به خود اختصاص داده بود، اما اکنون کارمندان زحمتکش دیروز این صنعت به طور مسخره آمیزی و بدون ذره‌ای کرامت انسانی آواره خیابان‌های اصفهان و پایتخت شده‌اند.
 
مجتبی احمدی، نماینده بازنشستگان ذوب آهن که فعالانه در سال اخیر امور این قشر را پیگیری می‌کند به خبرنگار اقتصادی ایسنا_منطقه اصفهان ، می‌گوید: سهل انگاری‌های دولت کرامت انسانی ما را از بین برده است چرا که زمانی از نظر ارزش کار از جایگاهی بعد از صنعت نفت در کشور برخوردار بودیم اما در حال حاضر پایین‌ترین مشاغل نیز از ما جلوترند و برای حق و حقوق خود در سرما و گرما باید آواره خیابان‌ها وپشت درب ادارات و سازمان‌ها باشیم.
 
وی می‌افزاید: صندوق فولاد کشور در سال ۱۳۷۶ تاسیس و موظف شد رقم کسورات حقوق کارکنان این صنعت را از سال ۱۳۴۶ به علاوه مبلغی از سازمان یا کارخانه‌ای که شخص در آن به کار مشغول بوده است را  محاسبه و به این صندوق واریز نماید.
 
احمدی با بیان اینکه این صندوق زیر مجموعه شرکت ملی فولاد ایران است، ادامه می‌دهد: متاسفانه این مبالغ قانونی از طرف شرکت‌های بزرگ فولاد کشور به حساب صندوق واریز نشده است و یا اگرهم این کار انجام شده شرکت ملی فولاد این مبالغ را برداشت و خرج کرده است که متعاقب آن مشکل پرداخت مستمری بازنشستگان ذوب آهن در سال قبل آغاز شد.
 
این فعال کارگری ادامه می‌دهد: درپی اعتراض گروهی از بازنشستگان ذوب آهن  در ۹ اذر ماه سال قبل در مقابل مجلس شورای اسلامی، نمایندگان با تصویب بند ۵۹ قانون برنامه بودجه سال ، وزارت صنعت، معدن و تجارت را مکلف به پرداخت مطالبات قانونی بازنشستگان صنعت فولاد در ۱۵ استان کشور کردند.

وی با اشاره به اینکه مطابق بند ۵۹ باید این مبلغ از دارایی‌های وزارتخانه مربوطه پرداخت شود، یاد آور شد: سازمان خصوصی سازی مسؤولیت معامله سهام با ایمیدرو یا همان سازمان توسعه فولاد و صنایع معدنی  ایران را به نفع صندوق فولاد به عهده دارد که طبق آخرین خبرها مسوولان این سازمان روز قبل -پنج دی ماه سال - قرار به تشکیل جلسه گذاشته‌اند.
 
 احمدی با بیان اینکه در شرایط فعلی پرداخت مستمری‌ها به عهده وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی است، می‌گوید: رییس سازمان تامین اجتماعی به عنوان نماینده وزارت مربوطه رفع مشکل بازنشستگان صنعت فولاد را فقط منوط به ثبت رسمی و قانونی قرارداد بین سازمان خصوصی سازی و ایمیدور کرده است چرا که وی معتقد است بدون ارایه تضمین قانونی، اعتباری رسمی برای پرداخت حقوق و مزایای بازنشستگان وجود نخواهد داشت.
 
این بازنشسته ذوب آهن اصفهان می‌افزاید: با استناد قانون، ۲۲ صندوق بازنشستگی کشور در زیر مجموعه وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی قرار خواهند گرفت.
 
وی می‌گوید: طبق وعده‌های داده شده از طرف مسؤولان ۱۵ این ماه سال جاری اطلاعیه حقوقی مستمری بگیران بازنشسته ذوب آهن از طرف وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی اعلام خواهد شد.
 
احمدی می‌افزاید: در سال جاری بازنشستگان ذوب آهن حداقل چهار بار یعنی یکبار در هر فصل سال به وزارت صنعت، معدن و تجارت، دفتر ریاست جمهوری و یا مجلس مراجعه کرده‌اند و این در حالی است که بارها به طور خود جوش نیز در مقابل  سازمان‌های مربوطه شهر اصفهان اعتراضات خود را نشان داده‌اند اما جز کوتاهی و بی تفاوتی از مسوولان چیزی ندیده‌اند!
 
کندی عمل درامور اداری،این معضل را دامن زده است

در این خصوص سید ناصر موسوی لارگانی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی درگفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایسنا_منطقه اصفهان  با بیان اینکه مشکل فعلی صرفا مربوط به بازنشستگان ذوب آهن نمی‌شود، می‌گوید: تمامی بازنشستگان صنعت فولاد کشور به نحوی دچار این معضل شده‌اند چرا که مجمع نمایندگان استان‌های خراسان، مازندران، اصفهان و خوزستان درگیر رفع این مسئله می‌باشند و در روزهای اخیر به طور مکرر این قضیه در مجلس تذکر داده شده است.
             
وی که مدتی پیش در صحن علنی مجلس اعلام کرده بود بازنشستگان صنعت فولاد هر روز در اصفهان یک خیابان را می‌بندند، ادامه می‌دهد: درسال ۹۰قرار به ادغام صندوق بازنشستگان صنعت فولاد کشور در زیر مجموعه سازمان تامین اجتماعی گرفته شد اما سازمان مذکور انجام این امر را مشروط به دریافت هفت هزار میلیاردریال  در بودجه سال ۹۱ از دولت کرد.
 
موسوس لارگانی با بیان اینکه صندوق بازنشستگان فولاد سال قبل دچار ورشکستگی شده است، ادامه می‌دهد: بر اساس توافق‌های انجام شده به جای بودجه نقدی بخشی از سهام بنگاه‌های بزرگ مانند مس کرمان، ذوب آهن، فولاد خوزستان و اصفهان و…به سازمان تامین اجتماعی باید واگذار شود.
 
نماینده مردم فلاورجان در مجلس در خصوص سبب عدم تحقق این توافق قانونی می‌گوید: واگذاری سهام بنگاه‌های صنعتی ذکر شده تابع طی مراحل و ضوابط  اداری واگذاری‌های اصل ۴۴ قانون اساسی می‌باشد که به سبب کندی انجام امور مربوطه معضل دریافت حقوق بازنشستگان همچنان رفع نشده است.

گزارش از: کامران صباغی، خبرنگار اقتصادی ایسنا- منطقه اصفهان


خبرگزاری انتخاب |
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

تا این لحظه ۱۴نظر ثبت شده
  1. علیرضا شعبانی:

    با سلام
    با تشکر از دولت خدمتگزار از زحماتشون در جهت حل مشکلات بازنشستگان محترم ،دلنوشته من شاید تند نباشه ولی یک درده بزرگه . دولت خوبم که بعد از رای اوردنت بسیار خوشحال شدم من یک بچه بازنشسته ام که پدرم بعد از ۳۰ سال خدمت بعد از سختی کار زیاد که می دونم شما در جریان نیستید فوت کرد . من موندم و مادر مریض احوالم که با دیابت و تنگی عروق قلب دست و پنجه نرم میکنه که می دونم بازم شاید اسم این بیماری ها را هم نشنیدید. ۳ ماه شده که حقوق بازنشستگی پدرمو ندادی که الان بخاطر بی لطفی تو نتونم انسولین مادرمو تهیه کنم . که بازم می دونم نمی دونی اینم چیه. دولت خوبم ، دوست شفیقم می دونم شاید هیچ وقت درک نکنی حقوق ۱ خوردی چیه یا شاید اصلا نشنیده باشی ، بگی مگه میشه مگه داریم ، من فقط میگم داریم اره که داریم . زندگی ما وابسته به همین پول توجیبی های شماست که اونم نمیدونم چی میشه . هنوزم میگم کارم درست بود برای نظام خودم امدم پای صندوق رای برای رهبرم امدم ولی چرا کاری می کنی که بگم رهبرم تو این کشور تنهاست ، بهشت فقط برای اونو بس
    بقیه ما حقمون چه تو این دنیا جهنمه چه اون دنیا
    این دل نوشته یک خانواده بازنشسته ذوب آهنه که با کلی غلط املایی و نگارشی با سواد کم من نوشته شده ،به امید اینکه یه منتظر ظهور آقا ببینه یه فکری بحال این قشر زحمت کش بکنه که اجرش با خدای خودش باشه

  2. رضایی:

    خدا لعنت گنه این دولته اینطوری با ابرو وحیثیت سی سال کار طاقت فرستی ایقشر زحمت کش بازی میکند

  3. ما هر گز نخواهیم نشست:

    ازخدا بی خبران بامردم چه کردید اک‍ثر خانواده ها با چند فرزند بی کارومجرد با یک حقوق بخور نمیر…فرمان خدا راگوش خواهیم کرد .هیهات من الذله

  4. همسریک شرافتمند:

    ای کسانی که ازخداوند غافل شده اید”چطورمیتوانید باافراد زحمتکش وآبرودار که دیگر توان کارندارند اینگونه عمل کنید مگر شما وجدان ندارید ؟شما افراد بی وجدان خدانشناس نالایق امور را در دست گرفته ایدوفکر میکنید آخرتی وجود ندارد؟خداوندصدای مظلومان را میشنود برشما نفرین خواهد کرد.روز جزا شما را خواهیم دید.دراین دنیا هم خواهید دید.

  5. همسر یک شرافتمند:

    ای کسانی که خدا را نمی شناسیدچطور می توانید با افراد زحمت کش آبرودارکه دیگر توان کار ندارند ناجوانمردانه حق آنها راذایل کنید مگر شما شرف ندارید؟ مال مردم رابالا کشیده اید؟از خدا بی خبرید؟لعنت ونفرین خداوند بر شما بی کفایتان دزدومال مردم خور باد.آن روز فرا میرسد که شمارا ژای ترازوی عدالت ببینیم.

  6. بازنشسته ذوب اهن:

    اکنون زمان ان رسیده که سینه ام را نه جلوی ذوب و شمش داغ بلکه جلوی تیر کسانی قرار دهم که به اسم حسین ابن علی و امیرالمنونان حق الناس میکنند این سینه ام پر از درد و ملال و شرم از تیر که به ریا واردش میشود که سکوت شایسته مسلمان نیست

  7. مسعود:

    سلام واقعا مسعولین نمی دانند نظر مردم درباره قعط حقوقق که برای عده ای عمل شودعده ای دیگرچشم انتظارباشنداول این که دوگانگی است که مردم میگویند عده ای ازاین مسعولین که خودودوستانشان خواستند بازنشست شوند قانون رابرای خودعمل کردن بقیه هم جانشان کنده شودمن خقیر سالها درجبهه جنگیدم وجز شمییایی دشمن که بایدرنج ان راتحمل کنم تاامروزاعدالتی برقرارباشدان هم بعد۳۰ سال کاردرمعدن ذغال سنگ طبس بابدترین اب وهوای پنجاه درجه تابستان وکمترین امکانات کارکنم تا امروز که بازنشست شوم اعدالتی باشد که بتوانم خودم باده نانخوروبچه دم بخت ودانشگاهی حداقل خجالت زده انها نباشم نه که بچه ام به من بگه توکه سالها رنج مجروحیت جنگ رامکشی ودم ازانقلاب میزنی که خواستم اعدالت باشد همین است اعدالت من از مسعولین تقاضای اجزانه دارم این دوگانگی وبی اعدالتی که درحق ماشده اصلاح کنیدتاهم من خانواده ده نفره چرخ زندگی خودرابچرخانیم وهم ذهن فرزندان خودنسبت به انقلاب مخدوش نشودبخداماهم زندگی مخواهیم روزی که اتش بس شده بود فرزنم راازطبس برای دیدن کاخ شاه به تهران اوردم بالای سردرب کاخ نوشته بودن هیچ سیری به فکر گرسنه ای نیست حالا فرزندم میگه یادتان است ازنوشته حالا ان گفته برای این جاست انشا…که این طور نشودومسعولین به دادمابرسند

  8. زهرا:

    به خدا ازدست شرکت فولاد کلافه شدهایم شما مسئولان دست اندر کار خجالت نمی کشید اول مهر نزدیک است شماهنوز حقوق مردادماه راواریز نکردهاید به خدا رو نداریم توی صورت بچه ها نگاه کنیم وبگوییم صبر کنید حقوق بدهند اخه از بس گفتهایم شرمساریم .

  9. avaa:

    دولت فکر می کند که بازنشسته ها پیر شده اند و کاری از آنها بر نمی آید وقتی همه با خانواده آمدیم و خیابانهای تهران را بستیم و اعلام کردیم که سرزمین اشغالی اینجاست نه فلسطین حساب دست همه می اید

  10. افرا:

    دولت فکر می کند که بازنشسته ها پیر شده اند و کاری از آنها بر نمی آید وقتی همه با خانواده آمدیم و خیابانهای تهران را بستیم و اعلام کردیم که سرزمین اشغالی اینجاست نه فلسطین حساب دست همه می اید

  11. افرا:

    دولت تدبیر باید تکلیف شما را روشن کند

  12. بازنشسته فولاد:

    تنها درآمد ما همین حقوق بازنشستگی است .شما جای من بودید چه می کردید؟

  13. احمد:

    سلام
    بنا به اطلاعات رسیده حقوق بازنشستگان ذوب آهن اصفهان
    درردیف بودجه سال ۹۳ لحاظ نشده است ؟؟؟ چشم دولت روشن مانند زمان عثمان شده است

  14. فرید:

    با سلام اقا یکی نیست که جواب درست حسابی به ما بده اخر تکلیف بازنشستگان فولاد چه میشه نمیدنم چه کناهی کردیم که باید در این سن وسال ابروی ما جلوی زن و بچه بریزه تازه توی این گرانی که گریبان بازار را هم گرفته بدتر اقا از شما خواهش دارم با یک مسءولی که جوابگو باشه پیگیری مشکلات باشه ما باشید لااقل شما ما را درک کنید التماس دعا دارم

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.