قطع ناگهانی شیر کودک را مستعد بیماری عفونی می کند

هر کودک باید تا پایان دو سالگی با شیر مادر تغذیه شود چرا که قطع ناگهانی شیر، کودک را مستعد بیماری های عفونتی می کند.

به گزارش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا، کارشناس مادر و کودک معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد در خصوص ضرورت شیر دهی کودک تا دو سالگی اظهار داشت: تغذیه با شیر مادر از نظر تغذیه‌ای، ایمنولوژیکی، روانی اجتماعی و اقتصادی حائز اهمیت است.
 
گیتی قوچانی ادامه داد: از نظر تغذیه‌ای شیر مادر تضمینی جهت تغذیه شیر خوار است و هنگامی که بعضا به لحاظ مسائل سیاسی، اقتصادی و حوادث طبیعی با کمبود مواد غذایی مواجه می‌شویم کودک می تواند از یک منبع غذایی برخوردار باشد و از آنجا که‌ شیر مادر غذایی سهل الهضم برای کودک است کودک بیشتر راغب به تغذیه آن می‌باشد.
 
وی گفت: پروتئین شیر مادر می‌تواند منبع اصلی پروتئین مورد نیاز کودک را تامین کند و ویتامین D و ویتامین A موجود در شیر مادر به تنهایی می‌تواند ویتامین بدن کودک را تامین کند و همچنین آهن موجود در شیر مادر بهتر می‌تواند جذب بدن کودک شود.
 
این کارشناس خاطر نشان ساخت: تغذیه با شیر مادر از نظر ایمنولوژیکی سبب تقویت سیستم ایمنی بدن نوزاد به خصوص در سن ۲ سالگی می‌شود.
 
وی با تاکید بر ضرورت شیردهی تا سن ۲ سالگی گفت: با شیر دهی در سنین ۲ سالگی و تعداد دفعات شیر دهی مادر غلظت مواد ایمنی شیر افزایش می یابد و بالطبع سبب افزایش مقاومت بدن کودک می شود.
 
وی یادآور شد: از آنجا که تغذیه با شیرمادر در پیشگیری و حتی درمان بیماری‌های عفونی شایع در کودکان از قبیل اسهال و بروز عفونت‌ها موثر است لذا شیر مادر در اکثر جوامع سالم ترین مواد غذائی و آشامیدنی برای کودک است.
 
 
این کارشناس بیان داشت: از آنجا که وابستگی بین مادر و کودک امری بسیار طبیعی است لذا از سنین ۸ تا ۱۸ ماهگی این وابستگی به حداکثر شدت خود می رسد بنابراین کودکانی که از سن ۱ سالگی از شیر گرفته می‌شوند از استقلال و اعتماد بیشتری برخوردارند و بالعکس کودکانی که تا سن ۲ سالگی یا بیشتر از شیر مادر تغذیه شوند از استقلال و اعتماد به نفس بیشتری در آینده برخوردارند.
 
این کارشناس در پایان متذکر شود: از آنجا که ضرورت شیردهی تا سن ۲ سالگی از نظر اقتصادی نیز برخوردار می‌باشد، باید گفته شود: هر ۵۰۰CC شیرمادر برابر۵۰۰cc شیر پر چرب است که باید به کودک داده شود بنابراین اگر والدین کودک بخواهند این مقدار شیر پر چرب را در مدت ۲ سال به کودکشان بخوراند هزینه زیادی را در برمی‌گیرد که تغذیه با شیرمادر این امکان را برای خانواده فراهم می‌کند.
 
قوچانی، خاطر نشان کرد: دهان نوزاد حین شیرخوردن کاملا باز بوده و لب پایین وی به طرف خارج قرار داشته باشد و قسمتی از هاله پستان مادر در بالای لب فوقانی و قسمت بسیار کمی از پستان زیر لب تحتانی کودک قابل دید باشد.
 
وی، یادآور شد: شیرخوار هنگام شیر خوردن باید آسوده و خوشحال بوده و در پایان بسیار راضی و خشنود به نظر آید و زمانی که احساس سیر بودن کند خودش شیر خوردن را رها می کند.
 
قوچانی، تاکید کرد: مادر نباید هنگام شیردادن به نوزاد هیچگونه دردی در ناحیه مربوطه احساس کند. /عط


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.