قمصری: استقبال از موسیقی جدی بسیار است/ معتمدی: موسیقی ایرانی باید باز تعریف شود

گردآوری توسط گروه موسیقی ممتازنیوز

در نشست خبری کنسرت ˝عبور˝ مطرح شد

علی قمصری گفت: متاسفانه موسیقی دان‌ها به سیاست‌مدار تبدیل شده‌اند که واقعا اشتباه و نادرست است و من در خواستم این است شرایط جامعه نباید به سمتی برود که از موسیقی‌دانها سیاست‌مدار بسازد.

به گزارش خبرنگار موسیقی هنرآنلاین، نشست خبری کنسرت “عبور” صبح امروز با حضور سیدعلی میرمحمدی (مدیر برگزاری)، علی قمصری و محمد معتمدی در تالار وحدت برگزار شد.

در ابتدای این مراسم محمد معتمدی گفت: خوشبختانه همه کار و شیوه علی قمصری را می‌شناسیم و همیشه می‌دانیم در چه ژانر و حال و هوایی کار می‌کند. سال‌های قبل کنسرت “برف خوانی” با استقبال مخاطبان مواجه شد که نگرش و نگاه تازهی در حوزه موسیقی ایرانی به وجود آورد، همچنین کنسرت عبور در همان راستا است و همان نگرش را دارد با این تفاوت که در کنسرت عبور دو قطعه از آلبوم “برف‌خوانی” برای مخاطبان اجرا می‌شود و قطعات تازهی از علی قمصری توسط اعضای گروه اجرا خواهد شد.

این خواننده در ادامه بیان کرد: همچنین قرار بود این کنسرت ۱ اسفندماه سال جاری در تالار وحدت برگزار شود که به سبب تداخل با اختتامیه جشنواره موسیقی فجر تصمیم گرفتیم این کنسرت ۲ اسفند برگزار شود. همچنین در تدارک و برنامه‌ریزی هستیم و قرار است سال آینده کنسرت “عبود” در شهرستان‌ها برگزار شود و آلبوم تصویری این کنسرت به زودی روانه بازار موسیقی می‌‍شود.

معتمدی خاطرنشان کرد: من هیچ وقت با کسی مشکل نداشتم و با علی قمصری دوستی دیرینه دارم، همچنین به سبب اینکه من در ایران نبودم علی قمصری مجبور شد با وحید تاج در آلبوم “برف خوانی” همکاری کند که وحید تاج از خواننده‌های شایسته است و یک اثر نباید متعلق به صدای یک خواننده خاص باشد به عنوان مثال در کنسرت دلشدگان من قطعاتی از محمدرضا شجریان را خواندم در نتیجه آهنگساز صاحب اثر است و من در همین جا اعلام می‌کنم که با وحید تاج و علی قمصری هیچ مشکلی ندارم.

محمد معتمدی در ادامه دربارهٔ ویژگی‌های مشترک حسین علیزاده و علی قمصری گفت: بسیار‌ها معتقدند که این دو هنرمند شباهت‌های بسیاری با هم دارند که به نظر من به سبب نگاه متفاوت و رو به جلوی آن‌ها است. همچنین خودم همیشه دوست دارم کارهای متفاوت انجام دهد به عنوان مثال آلبوم “گاهی سه گاهی” به موسیقی کلاسیک اختصاص داشت و اپرای مولوی کاملا با آثار دیگر متفاوت بود. به نظر من موسیقی پدیده زنده است و باید به موسیقی‌های به روز نیز توجه کنیم.

این خواننده تاکید کرد: موسیقی ایرانی باید باز تعریف شود زیرا موسیقی متن زندگی مردم  ایران نیست و به جای آن موسیقی کم ارزش جایگزین شده است و موسیقی ایرانی جایگاه اصلی خود را از دست داده است.

معتمدی در ادامه دربارهٔ قطعاتی که قرار است در این کنسرت اجرا کند، افزود: اشعار قطعات آوازی توسط خودم انتخاب شده است ولی اشعار تصانیف را همیشه آهنگساز انتخاب می‌کند، همچنین بعد از آلبوم “برف‌خوانی” تصمیم گرفتیم این راه ادامه یابد. همچنین بعضی از آوازها بداهه است.

در ادامه این نشست علی قمصری گفت: چهار سال پیش پروژه “برف خوانی” را با همنوازان حصار و کوارتت زهی غیر ایرانی آغاز کردیم و این کنسرت مسیر و آینده کاری من را مشخص کرد. مهم‌ترین دستاورد این بود که متوجه شدم برای همراه شدن با مخاطب نباید از عمق به سطح حرکت کنیم. همچنین استقبال از نظر کمی و کیفی بسیار خوب بود و گویای این بود که در کشور ما با توجه به محدودیت‌ها استقبال از موسیقی جدی بسیار است که موسیقی جدی به معنای شنونده کش، نیست بلکه این است که فکر مخاطب را به چالش دعوت کند.

این آهنگساز تاکید کرد: البته همیشه فقط به دنبال بازتاب مثبت نیستم بلکه پذیرای نقد منفی نیز هستم، همچنین حضور محمد معتمدی به عنوان خواننده بسیار مثبت است و به نظر من اگر با خواننده دیگر همکاری می‌کردیم به این نتیجه خوب نمی‌رسیدیم. همچنین در این کنسرت دو قطعه از آلبوم “برف خوانی” اجرا می‌کنیم که اشعار از مولانا و شفیعی کدکنی است.

در ادامه محمد معتمدی دربارهٔ بخش آواز کنسرت “برف خوانی” گفت: برای بخش آواز مبنا بر این است که بسیار برنامه مشخصی تعیین نشود البته بخش ارکسترال مشخص شده است ولی موسیقی شرقی لحظه است و تماشاچی باید حس و حال را منتقل کند تا ما اثری را به صورت بداهه خلق کنیم. همچنین فرم آوازخوانی من متفاوت و فارق از کلیشه‌های ثابت است که باید از کلیشه دور شویم و طرح‌های نو ارائه دهیم.

این خواننده در ادامه در پاسخ به این پرسش که آیا تحت تاثیر عالم قاسم‌اف است، گفت: عالم قاسم‌اف بزرگ ترین خواننده مشرق زمین است و اولین باری که من در سنین جوانی یک اجرای این خواننده را دیدم تحت تاثیر آوازخوانی آن قرار گرفتم، همچنین من شیوه کاری او را تحسین می‌کنم و تا حدودی تحت تاثیر این خواننده هستم.

در ادامه سید علی میرمحمدی گفت: من احساس می‌کنم گوش مخاطبان از موسیقی خوب فاصله گرفته است و وظیفه خود می‌دانم که به عنوان حامی از موسیقی ایرانی حمایت کنم، همچنین نگرانی ما به خاطر بی‌توجهی به موسیقی محلی و بومی است و می‌بینیم که نقش موسیقی محلی در جشنواره موسیقی فجر بسیار کمرنگ است.

سپس علی قمصری دربارهٔ نوازنده‌های این کنسرت گفت: تمامی نوازنده‌ها به معیارهای موسیقی ایرانی نزدیک می باشند و همه مایستر می باشند و من همیشه با نوازنده‌هایی که همکاری می‌کنم از آن‌ها حمایت می‌کنم چون در موسیقی فقط به خواننده توجه می‌شود در نتیجه رسالتی بر دوش ما است که باید به آن عمل کنیم. همچنین من اهل گلایه نیستم و همیشه به جلو نگاه می‌کنم و از جایگاهی که به آن رسیدم راضی هستم و از موانع نمی‌ترسم.

همچنین علی قمصری در پاسخ به این پرسش که آیا می‌توانیم کوارتت زهی ایرانی داشته باشیم، گفت: من ۱۰ سال قبل با علی قربانی این کار را انجام دادیم که کار بسیار سختی بود و بسیار‌ها انتقاد کردند ولی به نظر من این کار امکان‌پذیر است و در چند سال آینده شاهد شکل‌گیری کوارتت زهی ایرانی خواهیم بود.

در ادامه محمد معتمدی افزود: متاسفانه کار در ایران با کار در اروپا بسیار فرق دارد زیرا در ایران محدودیت‌های بسیاری وجود دارد و بهتر است بگویم در ایران غریب‌تر از اروپا هستم ، همچنین در اروپا می‌توانیم هر رپرتواری را اجرا کنیم ولی در ایران باید با سلیقه مخاطبان پیش رویم. همچنین هنرمندان رسانه ندارند.

همچنین علی قمصری خاطرنشان کرد: متاسفانه رسانه ملی ما به جای نشان دادن ساز از گلدون استفاده می‌کند در نتیجه اول باید قوانین درست شود و هنرمند زمانی می‌تواند حرف بزند که بی‌نیاز است در نتیجه نباید فقط سنگ خودمان را به سینه بزنیم و از هنرمندان جوان باید حمایت کنیم.

در پایان محمد معتمدی گفت: من در سال ۲۰۲۴ از فرانسه جایزه‌ای را دریافت کردم ولی هیچ‌کس تبریک نگفت در صورتی که شاید کار من مهم نبود ولی این جایزه افتخار ایران بود، همچنین تکلیف ما با نهادهای دولتی مشخص است زیرا هیچ وقت تبریک نمی گویند ولی از اینکه هیچ کدام از صنف های موسیقی به این موضوع توجه نکردند جای تاسف دارد.

 پایان پیام/۴۶
 


آخرین خبرها
منبع:هنرآنلاین
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.