قند در کودکان شیرین می گردد اگر والدین به موقع اقدام کنند

اردیبهشت ۱۴۰۳

یک متخصص داخلی و دیابت گفت: متاسفانه والدین به شب ادراری و تکرر ادرار در کودکشان توجهی ندارند و با اتلاف وقت دیابت را در فرزندشان همیشگی و ماندگار می کنند.

دکتر رجب، متخصص داخلی و دیابت در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران  با بیان این مطلب افزود: علائم اولیه دیابت در کودکان همانند دیابت نوع ۲ است که شامل، پر ادراری در نتیجه پرنوشی، شب ادراری، کاهش وزن، خواب آلودگی و کاهش تمرکز است.

رجب تصریح: دیابت کودکان انواع گوناگون ندارد و شایعترین آن دیابت نوع ۱ است که دیابت خود ایمنی نام دارد البته کودکان و نوجوانان گاها  مبتلا به دیابت نوع ۲نیز می شوند که عامل ژنتیکی و ارثی دارد.

وی در خصوص توارث در ایجاد دیابت در کودکان و نوجوانان افزود: دیابت نوع ۱ ارثی نیست و نقش ژن در آن بارز است از این نوع دیابت نمی توان پیشگیری کرد و برای کنترل آن باید تغذیه صحیح و انجام فعالیت های ورزشی توجه شود.

وی سبب اصلی دیابت نوع ۱ را کاهش تولید انسولین یا عدم ترشح آن در سلولهای لوزالمعده دانست و گفت:که بیماران باید با تزریق انسولین این ماده مورد نیاز را در بدن جایگزین کنند.

این متخصص دیابت در پایان اظهار داشت: امروزه دیابت درمان قطعی ندارد و کودکان مبتلا این بیماری را تا آخر عمر به همراه خود دارند.

 وی به والدین پیشنهاد کرد با ملاحظه علائم دیابت در فرزندشان بدون فوت وقت به پزشک مراجعه کنند به عنوان مثال، اگر فرزندی به کرات دچار شب ادراری شد باید حتما احتمال بروز دیابت را بدهند و با تشخیص زود هنگام پزشک درمان را در کودکشان آغاز کنند./ح


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.