قهرمانی پورتو با پشت پای رباح ماجر

در فینال جام باشگاههای اروپا در سال ۱۹۸۷، پورتو تا ۱۵ دقیقه پایانی هم از بایرن مونیخ عقب بود. اما دقیقه ۷۷ بازی بود که رباح ماجر، مهاجم بزرگ الجزایری که ژرمن‌ها از او وحشت داشتند، تاریخ‌سازی کرد و توانست دروازه بایرن را باز کند.

عصر ایران ورزشی؛ ترجمه سولماز خیرخواه – اولین قهرمانی پورتوی پرتغال در رقابت های جام باشگاههای اروپا یا لیگ قهرمانان اروپا به سال ۱۹۸۶/۸۷ برمی گردد. درست همان زمانیکه رباح ماجر الجزایری از باشگاه پورتو توانست در بازی با بایرن مونیخ اولین گل را وارد دروازه بایرن کند، پیش از اینکه ژائوری گل قهرمانی را به ثمر برساند.

در بازی فینال دو تیم پورتو و بایرن مونیخ که در استادیوم ارنست هاپل وین برگزار میشد، ماجر و ژائوری از تیم پورتو به ترتیب توانستند در دقایق ۷۷ و ۸۰ بازی گل هایی را وارد دروازه بایرن مونیخ کنند و بازی را با نتیجه ۲ بر یک به نفع خود به پایان برسانند.

پورتو ۲ – بایرن مونیخ ۱

فصل ۸۶/۸۷ برای فوتبال پرتغال و تیم پرتو، فصل شگفت انگیزی بود؛ جایی که باشگاه پرتو در فینال رقابت های قهرمانان لیگ اروپا، توانست باشگاه بایرن مونیخ را با دو گل سورپرایز کند. اگرچه در دقیقه ۲۵ این رقابت ها لودویگ کوگل توانست دروازه پورتو را باز کند اما در نیمه دوم این بازی، تیم پرتو توانست دو گل را وارد دروازه باواریایی ها کند تا به عنوان قهرمان این دوره از رقابتها در وین جام را بالای سر خود ببرد.

فینال هیجان انگیزجام باشگاها اروپا در سال ۱۹۸۷ در پایتخت اتریش در حالی برگزار شد که بایرن‌ مونیخ، به عنوان فاتح سه دوره متوالی از جام باشگاه‌های اروپا، مدعی سرسخت جام به حساب می آمد و قصد داشت تا در این فینال برای چهارمین بار جام باشگاههای اروپا را بالای سر ببرد. وقتی که آن شب لودویک کوگل در دقیقه ۲۵ بازی، گل اول بایرن را به ثمر رساند، به نظر آنها همه چیز تمام شده بود.

پورتو که در نیمه اول بازی نتوانسته بود به گل برسد، همچنان تا ۱۵ دقیقه پایانی هم از بایرن مونیخ عقب بود. اما دقیقه ۷۷ بازی بود که رباح ماجر، مهاجم بزرگ الجزایری که ژرمن‌ها از او وحشت داشتند، تاریخ‌سازی کرد و توانست دروازه بایرن را باز کند.

او با پشت‌پای غافلگیرکننده اش گل تساوی پورتو را به ثمر رساند که بعدها در گفتگوهایش عنوان کرد، تنها راهی که می‌توانسته در آن لحظه گل بزند با پشت‌ پا بوده است. ماجر که دقایقی بعد از گل، موقعیت گل جدیدی را برای ژائوری ساخت،  با همان پشت‌پایی که به غول بزرگ‌ ژرمن‌ ها زد توپ طلایی سال آفریقا را از آن خود کرد.

به این ترتیب بود که در این دیدار گل ستاره فوتبال الجزایر، رباح ماجر به تیم بایرن مونیخ، بهترین گل تاریخ مسابقه نهایی این رقابت ها شناخته شد و بایرن در آن سال با شکستی تلخ جام را پورتو واگذار کرد.

منبع: یوفا


عصر ایران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.