قهوه‌خانه‌ای نمانده که نقالی بماند/ لزوم حمایت از شاگردان افشارها و ترابی‌ها

گردآوری شده در گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری ممتازنیوز

گاه‌شمار شانزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر آئینی و سنتی/۴

نمایشنامه‌نویس و کارگردان تئاتر گفت: تا زمانیکه برای حمایت مادی و معنوی از شاگردان سعدی افشارها و مرشد ترابی‌ها احساس نیاز نشود، ماندگاری آئین‌ها و سنت‌های نمایشی تهدید می‌شود.

آرش دادگر در گفتگو با خبرنگار تئاتر هنرآنلاین اظهار داشت: اعتقاد ندارم که باید در آستانه برگزاری یک جشنواره بین المللی کسی را نصیحت کرد چرا که بسیاری از هنرمندان و پیشکسوتان عرصه تئاتر آئینی و سنتی برای آن دل سوزانده اند.

دادگر ادامه داد: انتظار می رود نمایش های آئینی و سنتی هم دغدغه مند تولید شوند تا با زبان دراماتیک بتواند تأثیرات موفقیت آمیزی داشته باشند.

وی با اشاره به لزوم حمایت از شاگردان اساتید برجسته تئاتر آئینی و سنتی تصریح کرد: تا زمانیکه برای حمایت مادی و معنوی از شاگردان سعدی افشارها و مرشد ترابی‌ها احساس نیاز نشود، ماندگاری آئین‌ها و سنت‌های نمایشی تهدید می‌شود.

دادگر گونه‌های تئاتر آئینی و سنتی را موزه ای معرفی و بیان کرد: باید قدر این گونه ها را بدانیم؛ نقالی، پرده خوانی، تعزیه و ایندست هنرهای نمایشی نباید در گذر زمان به دست فراموشی سپرده شوند.

این هنرمند با تأکید بر قدردانی از هنرمندان تئاتر در زمان حیات افزود: دیگر قهوه خانه ای نمانده که نقالی ایرانی مثل قبل بماند پس باید قدر داشته ها را بدانیم و تازنده اند میراثشان را حفظ کنیم.

انتهای پیام/۵۲/۵۳
 


آخرین خبرها
ماخذ: هنرآنلاین
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.