قهوه بنوش و مثبت‌اندیش شو!

۷ م دیماه ،
ممتاز نیوز: به گزارش لایوساینس، پژوهش‌های قبل نشان داده‌‌اند اشخاص در شناسایی کلمات مثبت مانند «شادمان» نسبت به کلمات منفی مانند «دیوانه» سریع‌تر و دقیق‌تر می باشند و اثر مشابهی در رابطه با تصاویر و صداها ملاحظه می‌شود…

 این گرایش عاطفی به‌خصوص از این نظر عجیب است که اشخاص در به یاد آوردن جزییات منفی و مثبت یک اتفاق، مانند کلمات، تصویرها و صداها یکسان عمل می‌‌‌کنند. روان‌شناسان آلمانی برای اینکه سبب این تفاوت را دریابند، تصمیم گرفتند از کافئین استفاده کنند. کافئین سبب می‌شود اشخاص در وظایف ذهنی ساده واکنش سریع‌تری نشان دهند و کمتر اشتباه کنند، بر این اساس می‌توان تصور کرد کافئین به تشخیص بهتر کلمات مثبت و منفی کمک کند.

دانشمندان از ۶۶ داوطلب خواستند در میان رشته‌ای از حروف که روی صفحه رایانه می‌دیدند، با حداکثر سرعت و دقت ممکن کلمات واقعی را از کلمات غیرواقعی تشخیص دهند. به نیمی از این اشخاص داوطلب یک قرص لاکتوز که بر نتایج بی‌اثر است، داده شد و به نیمی دیگر قرص‌هایی که حاوی ۲۰۰ میلی‌‌گرم کافئین بودند که معادل کافئین موجود در ۲تا۳ فنجان قهوه است. پژوهشگران دریافتند داوطلبانی که قرص‌های کافئین خورده بودند، تا ۷ درصد در تشخیص کلمات مثبت نسبت به سایر کلمات دقیق‌تر عمل کردند، در حالی که اثری در تشخیص کلمات منفی یا کلمات خنثی از لحاظ عاطفی در آنها ملاحظه نشد. به نقل از آنها این یافته‌ها نشان می‌دهد کافئین بعضی از کارکردهای ذهنی را بهبود می‌بخشد. این بررسی نشان می‌دهد تقویت کارکرد ذهنی با کافئین ممکن است به طور اختصاصی دربارهٔ انواع معینی از تحریکات، به طور مثال فقط کلمات مثبت، ایجاد شود. پژوهش‌های قبلی نشان داده‌اند کافئین احتمالا با افزایش فعالیت ناقل شیمیایی دوپامین که با پاداش، خلاقیت، رفتارهای آنی و اعتیاد ارتباط دارد، دستگاه عصبی مرکزی را تحریک می‌کند.

از آنجا که به نظر می‌رسد کافئین در این بررسی رویکرد مثبت را تقویت کرده بود، شاید این کارکرد ذهنی نیز با دوپامین ارتباط داشته باشد.

منبع: ممتاز نیوز
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.