قوانین خروج از کشور مشمولان سربازی

به گزارش ممتازنیوز به نقل از ایسنا، بر اساس قانون خدمت وظیفه عمومی، کلیه افراد ذکوری که ۱۸ سالشان تمام می‌شود و وارد غیبت نشده‌اند باید تا زمانی که به خدمت سربازی اعزام نشده‌اند، برای خروج از کشور نسبت به اخذ مجوز از سازمان وظیفه‌عمومی ناجا و سپردن ودیعه متناسب با نوع سفر اقدام کنند.
داشتن وضعیت تحصیلی مشخص نظیر دانش‌آموز، دانشجو و طلبه فارغ‌التحصیل نیز از دیگر شرایطی است که مشمولان فاقد غیبت که متقاضی سفر به خارج از کشور هستند، باید دارا باشد چرا که باید برای دریافت مجوز، گواهی اشتغال به تحصیل یا درخواست مجوز خروج از کشور را ارائه کنند.
دانشجویان نیز باید توجه داشته باشند که در سنوات ارفاقی که مازاد بر سنوات مجاز تحصیلی که به آنان تعلق می‌گیرد، قرار نداشته باشند و در صورتی که فارغ‌التحصیل شده‌اند باید مهلت معرفی آنان به پایان نرسد یا دارای برگ اعزام بدون غیبت باشند.
به گزارش ایسنا، مشمولان می‌توانند به انواع سفرهای علمی، غیرعلمی، نیمه‌علمی، مطالعاتی، زیارتی و دوره‌های مشترک بروند، اما باید توجه داشته باشند که بسته به نوع سفری که دارند، باید مبالغ مختلفی را به عنوان ودیعه بپردازند.
در حال حاضر سفرهای علمی، غیرعلمی و نیمه‌علمی به ترتیب نیازمند ۵، ۱۵ و ۸ میلیون تومان وثیقه است و برای سفرهای مطالعاتی نیز وثیقه‌ای ۵ میلیون تومانی در نظر گرفته شده است.
همچنین متقاضیان سفر به سوریه و دوره‌های مشترک نیز باید ۱۵ میلیون تومان را به عنوان وثیقه بسپارند و مسافران سفر زیارتی به عراق و عربستان نیز باید علاوه بر سپردن ۵۰۰ هزار تومان وجه نقد، تعهدنامه محضری نیز بدهند.
در حال حاضر استرداد وثیقه نیز تنها با حضور مشمول و رویت گذرنامه وی در وظیفه عمومی امکان‌پذیر است.
سازمان وظیفه عمومی ناجا هیچ محدودیتی در هرم ترم تحصیلی برای تعداد خروج از کشور و صدور مجوز خروج برای دانشجویان قائل نشده، اما صدور مجوز را برای سربازان در حال خدمت ممنوع کرده و آنان در این دوره حق خروج از کشور را ندارند و در صورت لزوم نیز، امور مربوط به آنان از سوی یگان خدمتی‌شان قابل پیگیری خواهد بود.
پرسش دیگری که به کرات میان مشمولان متقاضی سفر خارج از کشور مطرح می‌شود پیرامون عدم بازگشت به موقع یا عدم‌معرفی در موعد مقرر است که سازمان وظیفه عمومی ناجا جریمه افرادی که پس از بازگشت در موعد مقرر، خود را با تاخیر به وظیفه‌عمومی معرفی کرده‌اند را ممانعت از خروج مجددشان از کشور از شش ماه تا یکسال اعلام کرده است.
همچنین در خصوص آن دسته از مشمولانی که در موعد مقرر وارد کشور نشوند نیز علاوه بر ضبط مبلغ وثیقه به نفع دولت، همانند سایر غایبان با آنان برخورد شده و بسته به مدت غیبت، افزایش خدمت یا احضار به مراجع قضایی در انتظارشان خواهد بود.
همچنین حداکثر مدت اعطایی برای انجام سفرهای مطالعاتی برای دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد شش ماه و دانشجویان مقطع دکتری یک سال است که این دسته از افراد نیز باید توجه داشته باشند که در موعد مقرر به کشور مراجعه و خود را معرفی کنند.
متقاضیان می‌توانند با ارائه گواهی اشتغال به تحصیل از سوی مدرسه یا دانشگاه خود و تهیه وثیقه سفر مربوطه به وظیفه عمومی محل استقرار دانشگاه یا سکونتشان مراجعه و درخواست خود را ثبت کنند و پس از آن نیز سامانه وظیفه عمومی، مجوز خروج از کشور را صادر و آن را به پلیس گذرنامه ناجا، ارائه می‌دهد.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.