قول مساعد نهضت بین المللی صلیب سرخ بر پیگیری وضعیت ایرانیان ربوده شده در لیبی

به گزارش روابط عمومی و ارتباطات مردمی جمعیت هلال احمر ایران ، ‘ظاهر رستمی’ دبیر کل جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران که برای پیگیری وضعیت هفت ایرانی ربوده شده در لیبی و مذاکره و دیدار با مسوولان نهادهای بین المللی به ژنو سفر کرده است، دیدارهای جداگانه ای را با رییس و مدیران ارشد کمیته بین المللی صلیب سرخ و دبیرکل فدراسیون بین المللی جمعیت های ملی صلیب سرخ و هلال احمر انجام داد .

در دیدار دبیر کل جمعیت هلال احمر کشورمان با ‘پیتر مورر’ رییس کمیته بین المللی صلیب سرخ، وی شرحی از وقوع گروگان گیری گروه هفت نفره مسوولان هلال احمر در لیبی ارایه کرد و گفت : جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران همواره اقدامات بشردوستانه خود را بدون هیچ گونه حد و مرزی ارایه می کند و در حال حاضر در پی وقوع این اقدام که متناقض با حقوق بین المللی بشردوستانه و انسانی است، خواستار اقدامی فوری از سوی کمیته بین المللی صلیب سرخ در جهت پیگیری وضعیت هفت عضو هلال احمر ایران در لیبی است .

رستمی با انتقاد از تعلل نهضت بین المللی صلیب سرخ در انتشار بیانیه محکومیت این اقدام و با اشاره به این نکته که این هفت نفر از اعضای نهضت جهانی جمعیت های صلیب سرخ و هلال احمر محسوب می شوند، افزود: انتظار می رود کمیته بین المللی صلیب سرخ با به کارگیری تمامی ظرفیت های خود در سطح منطقه و بین الملل به منظور آزادی این ربوده شدگان به این موضوع ورود کند و هرچه سریعتر به عنوان یک عامل بازدارنده نسبت به محکومیت این عمل اقدام کند.

رستمی یادآور شد :‌ به طور قطع ربوده شدگان از اعضای نهضت بین المللی جمعیت های صلیب سرخ و هلال احمر محسوب می شوند و اگر قرار باشد که نیروهای امدادرسان مورد تعرض قرار بگیرند و جانشان به خطر بیفتد ، اقدامات بشر دوستانه راه به جایی نخواهد برد.

وی افزود:‌ جمعیت هلال احمر ایران خواستار آن است که کمیته بین المللی صلیب سرخ تمامی تلاش خود را برای برقراری ارتباط با هیأت ایرانی ربوده شده به کار گیرد و بتواند هرچه سریعتر نسبت به ایجاد ارتباط مابین هیات ایرانی و خانواده هایشان اقدام کند.

در این دیدار ‘پیتر مورر’ با ابراز تاسف و نگرانی شدید کمیته بین المللی صلیب سرخ ، این اقدام را قویا محکوم و آمادگی کمیته بین المللی صلیب سرخ را برای هرگونه همکاری به منظور آزادی نیروهای جمعیت هلال احمر ایران اعلام کرد.

دبیر کل جمعیت هلال احمر همچنین با ‘بکله گلتا’ دبیرکل فدراسیون بین المللی جمعیت های صلیب سرخ و هلال احمر دیدار و گفت و گو کرد .

در این دیدار دبیرکل جمعیت هلال احمر درخواست ها و انتظارات جمعیت از فدراسیون را مطرح و ‘بکله گلتا ‘ نیز همبستگی کامل فدراسیون با جمعیت هلال احمر و خانواده های کارکنان ربوده شده را اعلام کرد.

همچنین طرفین بر انجام اقدامات مناسب در این زمینه از جمله انتشار بیانیه فدراسیون، همکاری با دیگر جمعیت های ملی و سازمان های بشردوستانه و نیز تماس با سایر سازمان های مسوول تا آزادی کارکنان هلال احمر ایران توافق کردند .

پیش از این نیز نماینده ویژه کمیته بین المللی صلیب سرخ به منظور پی گیری وضعیت ایرانیان ربوده شده در لیبی به بنغازی سفر کرده بود .

هیات هفت نفره از مسوولان هلال احمر ایران بامداد روز سه شنبه دهم مردادماه امسال در لیبی ربوده شدند.این هیات پس از امضای تفاهم نامه در مسیر بازگشت به هتل محل اقامتشان از سوی گروه های مسلح به گروگان گرفته شدند.هیات ربوده شده ایرانی با دعوت رسمی مسوولان هلال احمر لیبی به این کشور سفر کرده بودند.

اجتمام**۷۰۲۹**۱۵۸۱

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۶۹۹۲۰


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.