قوه قضاییه حاشیه امن برای هیچ کسی قائل نیست

معاون قوه قضاییه:

ایران > حقوقی‌و قضایی– ممتازنیوز:
سیدابراهیم رئیسی گفت: قوه قضاییه حاشیه امنیتی برای هیچ کسی قائل نیست و هر کسی در هر سمتی برابر قانون یکسان است و دستگاه قضایی به صورت عادلانه به پرونده‌ها رسیدگی می‌کند.

به گزارش ایلنا، سید ابراهیم رئیسی در نشست خبری، خلق حماسه سیاسی ۲۴ خرداد ماه را زمینه ساز حماسه اقتصادی عنوان کرد و گفت: حماسه اقتصادی در پرتو همکاری مردم و سایر دستگاه‌ها و قوا شکل می‌گیرد که ما از همین جا همکاری خود با دولت آینده را اعلام می‌کنیم.

معاون قوه قضاییه به تشکیل کارگروهی جهت تحقق حماسه سیاسی اشاره کرد و گفت: با تشکیل این کارگروه ما توانستیم همکاری خوبی با دستگاه‌های نظارتی و اجرایی در انتخابات داشته باشیم و همچنین پس از آن دستورالعملی را تنظیم کردیم و به سایر دادسراها در کشور ابلاغ کردیم تا زمینه خلق حماسه اقتصادی در کشور شکل بگیرد.

رئیسی حمایت از سرمایه گذاری را یک اصل مهم برای رونق اقتصاد کشور عنوان کرد و افزود: کمیته‌های حمایت از سرمایه گذاری را در دادگستری‌ها فعال کرده‌ایم و از طریق دولت و دستگاه‌های نقش آفرین کار را دنبال می‌کنیم.

وی ادامه داد: در سازمان بازرسی کشور، دفتر حمایت از سرمایه گذاری، موانع سرمایه گذاری کار را پیگیری می‌کند که بیشتر کار این سازمان در بخش صدور مجوز برای بخش‌های خصوصی است تا بتوانیم زمینه‌های مناسب را برای توسعه اقتصادی فراهم کنیم.

معاون قوه قضاییه همچنین به تسریع رسیدگی در پرونده‌های مفاسد اقتصادی نیز اشاره کرد و گفت: با بالا بردن سرعت و دقت در این زمینه می‌توانیم گام بزرگی را در زمینه اقتصادی برداریم چرا که هر جا صحبت از تولید ملی باشد نقش مخرب قاچاق کالا نیز عنوان می‌شود لذا در مرزها و بنادر پرونده قاچاق کالا در حال بررسی و رسیدگی است.

رئیسی به گزارش عملکرد قوه قضاییه در یک سال اخیر اشاره کرد و گفت: در این دستگاه همواره پرونده‌هایی به مراتب سنگین و سخت توسط قضات بررسی می‌شود که شاید در اذهان عمومی نیز جای ویژه‌ای داشته باشد و همچنین بسیاری از پرونده‌های سنگین دیگر در حال بررسی است که هیچگاه در بین مردم بازگو نشده است چرا که سببی برای بازگو شدن آنها وجود نداشته است.

وی قانون مداری و توجه به قانون را عامل کاهش جرایم دانست و عنوان کرد: اگر همه مسئولان و مردم توجه ویژه‌ای به قانون داشته باشند ما شاهد کاهش جرائم خواهیم بود. همان طور که در انتخابات امسال با توجه به قانون مداری و اخلاق مداری نامزدها ما شاهد برگزاری یک انتخاباتی بودیم که در طول این چند دوره کمترین تخلفات را به خود اختصاص داده بود.

وی ادامه داد: البته کاهش تخلف و جرایم در پیش و بعد از انتخابات تا حدی مدیون موضوع پیشگیری از جرم در قوه قضاییه بود ولی این کاهش جرم به معنای این نبوده است که هیچ تخلفی در انتخابات وجود نداشته است چرا که چند تخلف در زمان تبلیغات انتخابات گزارش شده بود.

رئیسی به شبکه سخا در قوه قضاییه اشاره کرد و افزود: امروز بیشتر دادخواست‌ها در تهران از طریق الکترونیکی و با کد رهگیری پیگیری می‌شود و سبب شده است تا شفافیت بیشتری در کار قوه قضاییه احساس شود.

وی ادامه داد: در نظر داریم تا این شبکه را در سراسر کشور فعال کنیم تا هموطنان بهتر بتوانند در تعامل بهتری با قوه قضاییه باشند.

معاون قوه قضاییه همچنین از جذب هزار قاضی در امسال خبر داد و گفت: این قاضی‌ها پس از تکمیل دوره کارآموزی جذب می‌شوند تا در این فرصت برنامه جذب سالانه ۸۰۰ قاضی را اجرا کنیم و در رسیدگی به پرونده به کار خود سرعت بخشیم.

رئیسی تصریح کرد:‌ نظارت بر عملکرد قضات از سال‌ها قبل برنامه ریزی شده است که این نظارت از سوی دیوان عالی، دادستان کل و دادسراها انجام می‌شود و امسال در نظر داریم تا این نظارت را تقویت کنیم.

رئیسی پرونده‌های موجود در حوزه مواد مخدر را یکی از مهمترین دغدغه‌های مردم عنوان کرد و افزود: بسیاری از جرایم و اختلافات ناشی از مواد مخدر است.متاسفانه تولید مواد مخدر در افغانستان با حضور نیروهای امریکایی و ناتو تا ۴۰ برابر افزایش داشته است.

وی ادامه داد: متاسفانه از آنجایی که دادگاه عادلانه ای وجود ندارد تا این جنایت ضدبشریت سلطه‌جویان را محکوم کند لذا ما پرونده‌های مربوط به حوزه مواد مخدر و قاچاقچیان مواد مخدر را با جدیت پیگیری می‌کنیم.

رئیسی پیشگیری از جرم را یک اصل مهم در کاهش جرایم برشمرد و ادامه داد: برای فعالیت بخش پیشگیری از جرم در قوه قضاییه نیازمند تصویب قانونی از سوی مجمع تشخیص مصلحت نظام هستیم و همچنین همکاری همه نیروها را می‌طلبیم.

وی ادامه داد: ما در بخش پیشگیری همچنان دنبال کاهش جرم هستیم ولی برای اجرایی شدن جامع این بخش باید یک قانون صریح تصویب شود.

رئیسی تاکید کرد: ارتباط بین دستگاه‌ها باید بر اساس قانون تنظیم شود و تاکید ما بر این است که بهترین روش برای روابط بین قوا همین قانون است. متاسفانه در دولت دهم به ویژه سال قبل شاهد بعضی مشکلات بودیم که اگر توجه بیشتری به قانون می‌شد روابط بین سه قوه بهتر شکل می‌گرفت؛ امیدوارم در دولت آتی روابط بر اساس قانون تنظیم شود.

معاون قوه قضاییه در رابطه با پرونده بعضی مسئولان تاکید کرد: قوه قضاییه حاشیه امنی برای هیچ کسی قائل نیست و هر کسی در هر سمتی برابر قانون یکسان است و دستگاه قضایی به صورت عادلانه به پرونده‌ها رسیدگی می‌کند.

وی ادامه داد: ما دنبال آن هستیم تا مطالبات مردم را به صورت قانونمند، شفاف سازی کنیم تا مردم بهتر در جریان کار قوه قضاییه قرار بگیرند.

رئیسی با بیان اینکه در تمامی دادسراها و دادگاه‌ها بر عملکرد قضات نظارت می‌شود، گفت: اگر تخلفی در داخل قوه قضاییه اتفاق بیفتد با حساسیت برخورد خواهیم کرد.

رئیسی با تاکید بر اینکه سرمایه گذاری در کشور باید بیش از پیش مورد حمایت قرار بگیرد، افزود: قوه قضاییه تضمین کافی را برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی به صورت قانونمند اعمال می‌کند و اعتقاد داریم که حمایت از سرمایه گذاری می‌تواند چرخه تولید را دوباره فعال کند.

وی ادامه داد: تولید یک راه مناسب برای کاهش نقدینگی و پول‌های سرگردان در دست مردم است لذا ما تمهیداتی را در این زمینه در نظر گرفته‌ایم.

وی همچنین افزود: اگر جایی برای رسیدگی به یک پرونده لازم است که کارخانه یا ابزار کار تولید متوقف شود ما سعی می‌کنیم تا پرونده تا حد ممکن بدون توقف تولید بررسی شود.

وی همچنین در رابطه با ممنوع الخروج شدن بعضی کارآفرین‌ها تصریح کرد: باید تغییراتی در این زمینه اتخاذ شود البته باید نظام بانکی این پیشنهاد را به صورت لایحه به مجلس ببرد تا از ممنوع الخروج شدن بعضی کارآفرین‌ها جلوگیری شود البته رفع ممنوع‌الخروجی کارآفرین‌ها باید با وصول معوقه بانکی صورت بگیرد.

رئیسی در باره برخورد قوه قضاییه با قاچاقچیان در مرزها و بنادر عنوان کرد: پرونده‌هایی که در این زمینه تشکیل شده است حاکی از آن است که با قاچاقچیان هم به لحاظ ارقام و اعداد مالی و هم به لحاظ اعداد احکام به صورت جدی و قاطع برخورد می‌شود.

وی با بیان اینکه قاچاق تا زمانی ادامه می‌یابد که برای قاچاقچی صرف کند، گفت: ما با تغییر و تحول در نظام صادرات و واردات می‌توانیم کاری کنیم که قاچاق برای قاچاقچیان صرف نکند و آن زمان است که کسی به سراغ قاچاق نمی‌رود لذا لازم است یک بسترسازی اقتصادی در بخش صادرات و واردات شکل بگیرد.

رئیسی در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال وضعیت لایحه جایگزینی حبس گفت: در این لایحه پیشنهاد ما این است که تا حد ممکن از مجازات جایگزین حبس استفاده شود و مجازات‌ها تا حد معقول کاهش پیدا کند.


RSS
ماخذ:همشهری
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.