قیمت ارز مرجع باید افزایش یابد /نرخ سود بانکی با این میزان نقدینگی کافی است

107-19.jpg

مدیرعامل سابق بانک صادرات گفت: اگر نقدینگی در کشورمان حدود ۳۵۰ هزار میلیارد تومان باشد حداکثر هفت درصد آن به صورت اسکناس و مسکوکات در دست مردم بوده و دست به دست می‌چرخد و بقیه آن به صورت سپرده است بنابراین حجم پول در کل اقتصاد تغییر نمی‌کند و فقط بین بانک‌ها و حساب مشترکان جابه‌جا می‌شود.

سیدبهاء الدین حسینی هاشمی در گفت‌وگو با خبرنگار بانک و بیمه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، گفت: زمانی که با رشد تورم مواجه می‌شویم به دنبال آن طبیعی است که هزینه‌‌های مردم نیز افزایش می‌یابد ولی نمی‌توان گفت با افزایش تورم، سپرده گذاری در بانک‌ها کاهش می یابد.

وی با بیان اینکه پول همیشه در جریان است و فقط از حسابی به حساب دیگر منتقل می‌شود گفت: به عنوان مثال اگر کالایی به دو برابر قیمت نیز افزایش یابد مردم شاید پول بیشتری بپردازند ودر نتیجه پس انداز آن‌ها کاهش یابد ولی فروشنده پول بیشتری را دریافت می‌کند بنابراین سپرده گذاری او بیشتر می‌شود در نتیجه نمی‌توان فرضیه افزایش تورم که به دنبال آن کاهش سپرده گذاری است را قبول کرد حتی در شرایط رکود نیز این موضوع صدق می‌کند.

وی تاکید کرد: ریشه بعضی از تورم‌ها در کسری نقدینگی دولت است.

این کارشناس بانکی با اشاره افزایش نرخ سود بانکی در سال گذشته گفت: در حال حاضر فکر می‌کنم نرخ سود بانکی برای اقتصاد کشور با این میزان نقدینگی کافی است؛ با توجه به فرمول نرخ سود سپرده که متوسط نرخ تورم به علاوه یک تا دو درصد سود است در حال حاضر نرخ سود بانکی مناسب است.

وی ادامه داد: اگر این میزان سود افزایش یابد بخش های خصوصی مثل صنعت، تجارت، بازرگانی و یا بخش‌های مرتبط دیگر توانایی برگرداندن سود را نخواهند داشت و با مشکل مواجه می شوند.

این کارشناس بانکی همچنین درباره تغییر قیمت ارز مرجع گفت: قیمت ارز مرجع باید افزایش یابد چون در حال حاضر اختلاف زیادی بین قیمت ارز مرجع و ارز در بازار تهران وجود دارد و این موضوع تعادل بازار را به هم می ریزد.

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.