قیمت دلار در آخرین روز کاری مرکز مبادلات ارزی ۲۰۲ ریال کاهش یافت

امروز در آخرین روز از هفته کاری مرکز مبادلات ارزی قیمت دلار و یورو به ترتیب با ۲۰۲ریال و ۱۹۸ ریال نسبت به روز گذشته کاهش داشته است.

صمد کریمی سخنگوی مرکز مبادلات ارزی در گفتگو با خبرنگار اقتصادیممتازنیوز، گفت: این کاهش در خصوص دلار و یورو نسبت به روز گذشته اتفاق افتاده هم اکنون شعب تمامی بانک ها در این مرکز حضور پیدا کردند ضمن آنکه آموزش های لازم به آن ها داده شده به طوری که از هفته آینده مشتریان تهرانی و شهرستانی می توانند از طریق مراجعه به شعب ارزی خودشان نیاز ارزی خود را اعلام کنند و سیستم اعلام نرخ ارز در این مرکز راه اندازی شده و تاکنون ۸۶۰ واحد تولیدی ارز مورد نیازشان از طریق این مرکز مبادلاتی تامین شده است.

وی تصریح کرد: علی رغم این که امروز پنج شنبه ساعت کاری مرکز محدود بود اما آمار مبادلات و ثبت سفارشات و تامین ارز واحدهای تولیدی نسبت به روز گذشته رشد خوبی را نشان می دهد .

کریمی در خصوص روند افزایش سطح سفارش و آمار روز پنج شنبه گفت: تاکنون ۸۶۰ فقره ثبت سفارش در این مرکز انجام شده که ۵۸ فقره آن مربوط به امروز است.

وی در خصوص ابلاغ دستور العمل نحوه مبادلات ارزی براساس نرخ غیر مرجع به بانک ها گفت: این دستور العمل به بانکهای عامل ابلاغ شده و ان شاالله از روز شنبه ما شاهد اجرای آن توسط بانک های مربوطه خواهیم بود ضمن آن که با اجرای این دستور العمل از روز شنبه مشتریان بانک ها در تهران و شهرستان ها با مراجعه به شعب ارزی خودشان می توانند با سرعت و دریافت خدمات بهتر اقدام به دریافت تسهیلات ارزی مورد نیاز خود کنند و اقدامات لازم برای امکان تخصیص ارز برای سایر گروهها به غیر از گروه ۳ تا ۵ هم اندیشیده شده که گروه ۶ یا بالاتر می توانند با مراجعه به وزارت صنعت، معدن و تجارت براساس صلاحدید آن ها و رویه های تدوین شده اقدام به دریافت تسهیلات ارزی مورد نیاز خود کنند.

کریمی در خصوص رقم مبادلات ارزی در این مرکز گفت: حجم مبادلات ارزی براساس آمار ثبت سفارش های انجام شده افزایش قابل ملاحظه ای داشته است .

وی در خصوص امکان تهیه ارز دانشجویی از طریق این مرکز گفت: این مرکز محل تلاقی عرضه کنندگان یعنی صادر کنندگان و وارد کنندگان کالا است به عبارت دیگر در این مرکز تصمیمات اخذ شده مربوط به مبادلات ارزی به صورت اسکناس انجام نمی شود بلکه این مبادلات براساس پرداخت بین المللی شامل LC برات و عمدتا حواله های ارزی انجام می شود.

در مورد ارز دانشجویی قرار شده که بانک های کشور نه بانک مرکزی براساس نرخ مبادله ای اقدام به خرید و فروش ارز به صورت اسکناس با کارمزد مشخصی که برایشان در نظر گرفته شده است کنند .

وی در پاسخ به این سوال که آیا برنامه ای برای حضور صرافی های مجاز در این مرکز دارید یا خیر اظهار داشت: چون اینجا مرکز مبادله ارز به صورت بازار بین بانکی است حضور صرافی ها ضرورتی ندارد تصمیماتی در این رابطه هم اخذ نشده و شبکه صرافی های مجاز در چارچوب مجوزهای داده شده کار تامین اسکناس و حواله را انجام می دهند./ک


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.