قیمت” سیب زمینی” به ۴۰۰۰ تومان رسید/ دولت اراده کند نسخه می پیچد

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

رئیس اتحادیه سیب زمینی کاران با اشاره با احتمال افزایش قیمت” سیب زمینی” تا مرز ۴۰۰۰ تومان گفت: در صورتی که دولت برنامه ای برای سامان دادن به اوضاع ارائه نکند سال آینده نیز با همین مشکل مواجه خواهیم بود.

حسن محمدی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه طی سه چهار سال اخیر هیچ گونه حمایتی از بخش تولید سیب زمینی صورت نگرفته و جمعی از کشاورزان این حوزه به همین دلیل ورشکست شدند، اظهار داشت: افزایش قیمت سیب زمینی در سال جاری به دلیل کمبود کشت این محصول و همخوانی نداشتن بحث عرضه با تقاضا است.

وی تاکید کرد: اعمال تعرفه برای صادرات سیب زمینی و همچنین واردات این محصول نمی تواند چاره مشکلات بوجود آمده باشد.

محمدی افزود: برای حل این مشکل دولت باید تمام “سیب زمینی “های خوراکی تولید کنندگان را با قیمتی منطقی از آنها خریداری و آن را در انبارهای خود ذخیره کند سپس با تزریق سیب زمینی های ذخیره شده به بازار مصرف اوضاع را به حالت متعادل برگرداند.

وی ادامه داد: به دلیل اعمال سیاست های غلط طی سالیان اخیر مصرف کنندگان سیب زمینی را بسیار ارزان و تقریبا رایگان مصرف کردند و همین امر سبب آسیب دیدن ۶۰ هزار نفر تولید کننده شد.

محمدی اضافه کرد: دولت و مصرف کنندگان باید این یک سال را تحمل و کشاورزان را درک کنند .

وی با بیان اینکه قیمت حقیقی سیب زمینی در حال حاضر با توجه به گرانی نها ده هاو هزینه های تولید بسیار بالاتر قیمت فعلی آن است، افزود: با توجه به اینکه تقاضا زیاد و عرضه کم است پیش بینی می شود قیمت سیب زمینی در سال جاری به حدود ۴۰۰۰ تومان نیز برسد.

محمدی با اشاره به آغاز کشت استمرار در برخی مناطق کشور اضافه کرد: این کشت در مناطقی مانند جیرفت و … به تدریج آغاز می شود و محصول آنها در اواخر اسفند وارد بازار شده و بازار را اشباع می کنند.

وی ادامه داد: تا زمان ورود محصولات جدید به بازار احتمال افزایش مجدد قیمت سیب زمینی زیاد است.

رئیس اتحادیه سیب زمینی کاران افزود: دولت باید از همین الان به فکر بوده و با ارائه برنامه ای درست کاری کند تا کشت استمرار در کلیه مناطق دارای قابلیت اتفاق بیفتد و خلا کنونی بازار مصرف پر شود.

محمدی با اشاره به اینکه اتحادیه سیب زمینی کاران تنها مدافع کشاورزان نیست و موضوع قوت مردم نیز برای آنان مهم است تصریح کرد: در صورتی که دولت برنامه ای برای سامان دادن به اوضاع ارائه نکند سال آینده با همین مشکل مواجه خواهیم بود.

وی با اشاره به گرانی قیمت نهاده ها بذر، اجاره زمین و … گفت: تمامی این عوامل سبب افزایش قیمت تمام شده تولید می شود و زمانی که این افزایش قیمت با عدم حمایت دولت از کشاورزان توام باشد کشاورزان استقبالی از تولید نمی کنند و نیاز مصرف کنندگان تامین نمی شود.

محمدی افزود: بنابراین دولت باید با ارائه برنامه شرایط مساعدی را ایجاد کند تا تولید کنندگان متناسب با مصرف تازه خوری کشور تولید داشته باشند.

رئیس اتحادیه سیب زمینی کاران اضافه کرد: اعطای تسهیلات به تولید کنندکان، تنظیم بازار سیب زمینی (خرید سیب زمینی های موجود در انبار کشاورزان با قیمت منطقی و توزیع آنها میان مردم توسط دولت) و واردات بذر از جمله اقداماتی است که دولت می تواند در این زمینه انجام دهد.

محمدی در پایان با بیان اینکه سیب زمینی محصولی قرنطینه ای است ادامه داد: در صورتی که درخواست واردات ۱ میلیون تن سیب زمینی را از بازارهای جهانی داشته باشیم قیمت جهانی این محصول تحت تاثیر قرار می گیرد و همچنین واردات این میزان سیب زمینی اراضی کشاورزی ما را با مشکل مواجه می کند.
انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.