قیمت شیر در گرو علوفه ارزان

جام جم آنلاین: در کشاکش افزایش قیمت شیر و محصولات لبنی در ماه‌های اخیر دولت تصمیم گرفت در قبال توزیع یارانه برای تامین نهاده‌های دامی به قیمت‌های ارزان‌تر، دامداران نیز قیمت شیر را به نرخ مصوب در اواخر سال گذشته یعنی هر کیلو ۶۳۰ تومان برگردانند.

حال چند هفته‌ای از این تصمیم می‌گذرد، اما برخی دامداران عنوان می‌کنند، دولت هنوز به تعهدات خود عمل نکرده است و میزان نهاده‌هایی که توزیع شده، جزئی بوده است.

همین موضوع باعث شده تا دامداران نیز با توجه به هزینه‌هایشان شیر را به قیمت بالاتری از نرخ مصوب بفروشند.

جمشید سلیمانی، عضو هیات مدیره اتحادیه دامداران کشور در باره این‌که دولت تا چه حد به تعهدات خود برای تامین نهاده‌ها عمل کرده به جام‌جم گفت: بر اساس توافقات انجام شده قرار بود ماهانه ۱۶۲ هزار تن انواع ذرت و جو و ۷۵ هزار تن سویا بین دامداران توزیع شود و تاکنون بخشی از آن تحویل شده است.

وی با اشاره به پیگیری‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت و همچنین وزارت جهاد کشاورزی در تامین نهاده‌ها گفت: طبیعی است که از زمان توافق شده برای تامین نهاده‌ها تا اجرای کامل آن برای آن‌که نهاده‌ها تحویل بنادر و انبار‌ها شود مدت زیادی طول خواهد کشید و امیدواریم که این نهاده‌ها هر چه سریع تر به طور کامل تامین شود تا قیمت تمام شده شیر کاهش یابد.

در حال حاضر به گفته برخی از واحد‌های صنایع لبنی، برخی از دامداران شیر مرغوب خود را تا هر کیلو ۸۰۰ تومان نیز افزایش داده‌اند که همین موضوع باعث افزایش قیمت محصولات لبنی شده است.

سلیمانی در پاسخ به این سوال که چه زمان قیمت شیر به کیلویی ۶۳۰ تومان عرضه خواهد شد، گفت: بر اساس مصوبه قرار بود از زمانی که علوفه به طور کامل تحویل دامدار می‌شود، قیمت شیر کاهش یابد، اما هنوز این اتفاق نیفتاده، ضمن آن‌که نباید این نکته فراموش شود که برای شیر با کیفیت جوایزی نیز در نظر گرفته شده است. در واقع شیر پایه با ۳٫۲ درصد چربی با ۷۰۰ هزار بار میکروبی در دامداری ۶۳۰ تومان قیمت دارد که ۲۰ تومان کرایه حمل به آن اضافه می‌شود و با هر یک دهم درصد چربی اضافه ۱۰ تومان جایزه و به ازای کاهش هر ۱۰۰ هزار بار میکروبی نیز ۱۰ تومان جایزه تعلق می‌گیرد که بر قیمت نهایی تاثیر می‌گذارد، این موضوع باعث تشویق دامداران برای تولید شیر کیفی می‌شود.

اما با وجود این احمد مقدسی، رئیس هیات مدیره انجمن صنفی گاوداران با بیان این‌که بخشی از قیمت شیر خام جوایز چربی بالا و بار میکروبی پایین است، گفت: اظهارات برخی کار‌خانه‌داران به گرانفروشی دامداران تشویش اذهان عمومی است. وی همچنین گفت: البته قیمت مصوب ۶۳۰ تومان هم براساس چربی ۳٫۲ درصد و بار میکروبی ۷۰۰ هزار بود و اگر کارخانه‌داران دنبال شیر با کیفیت هستند و شیر با چربی بالا و بار میکروبی کمتر دریافت می‌کنند باید هم پول بیشتری بپردازند که این اضافه پرداخت جزو جوایزی است که در همان مصوبه به تصویب رسیده بود.

وی در گفت‌و‌گو با فارس اعلام کرد:‌ در مصوبه‌ای که قرار شد قیمت شیر خام ۶۳۰ تومان عرضه شود، وزارت صنعت، معدن و تجارت متعهد شد طی مدت ۲۰ روز جو، ذرت، سویا و سبوس مورد نیاز دامداران را به ترتیب ۴۱۰، ۴۱۰، ۸۰۰ و ۲۳۰ تومان تأمین و توزیع کند، اما تاکنون چنین نشده است بنابراین اگر دامدار شیرخام را اندکی به قیمت بالاتر می‌فروشد به دلیل تأمین نشدن علوفه مورد نیاز است که تا ۷۰ درصد در قیمت تمام شده شیر تأثیر می‌گذارد، ضمن این‌که بخش زیادی از آن جوایز کیفیت است.

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی گاوداران ادامه داد: طبق تفاهمی که با وزارت صنعت، معدن و تجارت انجام شد، مقدار جزئی از علوفه مورد نیاز دام‌ها تأمین شده و قرار است طی چند روز آینده بقیه نیاز آنها نیز تأمین شود که در این صورت قیمت شیر خام به قیمت قبلی برگشت داده می‌شود.

جمشید سلیمانی، عضو هیات مدیره اتحادیه دامداران کشور درباره میزان تولید شیر در کشور گفت: در حال حاضر حدود شش تا ۶٫۵ میلیون تن شیر جذب صنایع و ۲٫۵ تا سه میلیون تن نیز به مصرف خوراکی می‌رسد که با احتساب آنها حدود ۹٫۵ میلیون تن شیر در کشور تولید می‌شود و اگر مصرف سرانه را ۱۱۰ لیتر در نظر بگیریم با حدود ۷۵ میلیون نفر مصرف کشور هشت تا ۸٫۵ میلیون تن شیر است.

وی افزود: امیدواریم با تامین نهاده‌های ارزان دام و کمک به تولید شیر خام و صنایع دامپروری گله‌های شیرده به جای کشتار حفظ شود، زیرا با نگهداری دام‌های مولد زایمان دام‌ها افزایش یافته و همین موضوع علاوه بر تامین شیر در یک دوره ۱۰ تا ۱۱ ماهه تولید گوشت قرمز نیز افزایش می‌یابد.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.