قیمت‌های جدید لبنیات در طرح دو نرخی/افزایش ۷۸ درصدی شیر برای کم‌درآمدها

در حالی که بر اساس طرح دو نرخی، قیمت لبنیات برای اقشار کم درآمد تا ۷۸ درصد و برای اقشار با درآمد متوسط به بالا تا ۱۱۲ درصد نسبت به سال ۹۰ افزایش دارد، این سوال مطرح است که آیا سرانه مصرف شیر تکانی خواهد خورد؟

دولت دو نرخی شدن قیمت لبنیات را با هدف حمایت از قشر کم درآمد جامعه در حالی آغازمی‌کند که قیمت‌های جدید در حدی نیست که این قشر از جامعه توان خرید داشته باشند و افزایشی که در قیمت‌گذاری جدید انجام شده خیلی بیشتر از افزایش ۲۸ درصدی سال گذشته است.

مقایسه قیمت‌های جدید(اقشار کم درآمد) نسبت به قیمت سال ۹۰ افزایش تا ۷۸ درصدی را نشان می‌دهد که دولت تاکنون تنها مجوز افزایش ۲۸ درصد را داده است.

در حالی که در قیمت‌گذاری جدید یک لیتر شیر پاستوریزه ۱٫۵ درصد چربی ۹۰۰ تومان، ماست ۱۲۰۰ تومان و پنیر یو‌اف ۴۵۰ گرمی ۲۵۰۰ تومان قیمت‌گذاری شده است، قیمت سال ۹۰ به ترتیب شیر نایلونی ۶۰۰، ماست ۹۰۰ و پنیر یواف ۱۳۵۰ تومان، بوده است.

دولت سال گذشته تنها با ۲۸ درصد افزایش لبنیات در ۳ مرحله موافقت کرده است بنابراین با احتساب این میزان افزایش باید شیر ۷۶۸، ماست ۱۱۵۰ و پنیر ۱۷۲۸ تومان، باشد. در حالی که قیمت‌های جدیدی که اعمال می‌شود به ترتیب ۷۸ درصد، ۵۰ درصد و ۴۵ درصد نسبت به قیمت‌های سال ۹۰ افزایش دارند.

این گزارش حاکی است مقایسه بالا تنها برای قیمت‌هایی است که دولت برای اقشار کم درآمد در نظر گرفته است.

برای اقشار با درآمد مناسب هم که قرار است تا ۱۸۰۰ تومان شیر برای آنها عرضه کنند در مقایسه با قیمت ۸۵۰ تومانی سال ۹۰ قیمت‌های مصوب و جدید تا ۱۱۲ درصد افزایش نشان می‌دهد.

گزارش ها حاکی است در طرح دو نرخی قرار است ۵۰ درصد لبنیات تولیدی کشور با قیمت پایین تر برای اقشار کم درآمد و ۵۰ درصد تولید با قیمت مناسب‌تر برای اقشار با درآمد متوسط به بالا توزیع شود، اما هنوز در مورد نحوه توزیع و تفکیک این اقشار ابهام وجود دارد.

در حال حاضر مصرف سرانه شیر کشور یک سوم میانگین جهانی است و هنوز پاسخ این مسئله که چرا به رغم خودکفایی در تولید شیر، مصرف پایین‌تری داریم مشخص نیست، این در حالی است که نقش شیر و لبنیات در سلامتی برای هیچکس پوشیده نیست.
۳۹۳۹

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.