قیمت‌های کمیته خودرو قانونی نیست

۲۸م آذر ،

رئیس شورای رقابت:

قیمت‌های کمیته خودرو قانونی نیست

عصرخودرو : رئیس شورای رقابت با تأکید بر اینکه خودروسازان و معاون وزیر صنعت هفته آینده برای پاسخگویی در خصوص اتفاقات اخیر قیمت‌گذاری خودرو به این شورا خواهند آمد، گفت: قیمت‌های اعلامی قانونی نیست.

به نقل از تنسیم، جمشید پژویان در پی خبرها ضد و نقیض دربارهٔ آزادسازی قیمت خودرو، اظهار داشت: شورای رقابت به دنبال افزایش قیمت بعضی از خودروها آنهم طبق مصوبه کمیته خودور ضمن احضار مسئولان وزارت صنعت و مدیران عامل خودرو از انها خواست تا در خصوص دلایل افزایش غیرقانونی قیمت‌ها توضیح دهند.

وی به تسنیم گفت: قرار شده یک‌شنبه هفته آینده مسئولان مربوطه در حوزه صنعت (معاون وزیر)، مدیران شرکت‌های ایران خودرو و سایپا برای همفکری و تبادل نظر با حضور در شورای رقابت دربارهٔ قیمت گذاری خودرو مباحث مربوطه را طرح نمایند.
رئیس شورای رقابت در واکنش به اظهاراتی مبنی بر نامشخص بودن مرجع قیمت گذاری خودرو، تصریح کرد: بر اساس قانون فقط شورای رقابت مسئول قیمت گذاری خودروهاست؛ اگر هر مرجع دیگری غیر از شورای رقابت به انجام این کار بپردازد قیمت‌های اعلامی فاقد وجاهت قانونی است.
این مقام مسئول با اشاره به اینکه اگر دستگاهی بدون دستورالعمل شورای رقابت نسبت به افزایش قیمت فروش خودرو اقدام نماید، طبق حکم ماده (۶۱) قانون اجرای سیاست های کلی اصل (۴۴) قانون اساسی اقدام خواهد شد، گفت: بدون مجوز شورای رقابت هیچ گونه تصمیمی در بازار خودرو و بازارهای مورد تشخیص شورا نباید اتخاذ شود.
پژویان در ادامه این گفت‌وگو تغییر مرجع قانونی قیمت گذاری خودرو را تنها منوط به تغییر قانون دانست و افزود: در حالی سازمان حمایت و کمیته قیمت‌گذاری به انجام این کار روی آورده و قیمت‌های خودرو را اعلام می‌کنند که باید توجه داشته باشند هیچ قیمتی بدون تأیید شورای رقابت قانونی نیست.
موضوع قیمت گذاری خودرو طی روزهای اخیر به موضوعی بحث برانگیز بین مسئولان وزارت صنعت، خودروسازان، تشکل های خودرویی و شورای رقابت تبدیل شده و در حالی که سازمان حمایت مدعی مسئولیت قیمت گذاری خودرو است و تشکلها و خودروسازان هم درپی قیمت گذاری خودرو در حاشیه بازار می باشند، شورای رقابت مدعی غیر قانونی بودن قیمت گذاری خودرو به سبب بازار انحصاری آن از سوی دولت و خودروسازان است.
در جلسه اخیر شورای رقابت مقرر شد، برای بررسی وضعیت قیمت فروش خودروهای تولید داخلی در کشور و بازار آنها در جهت تنظیم دستورالعمل قیمت، برای جلسه آتی از معاون ذیربط وزارت صنعت ، معدن و تجارت ( با معرفی وزیر مربوط) و مدیران عامل گروه های ایران خودرو و سایپا دعوت شود تا توضیح دهند.
در مصوبه شورای رقابت تاکید شد، چنانچه شرکت های خودروساز ، بدون دستورالعمل شورای رقابت نسبت به افزایش قیمت فروش خودرو اقدام نمایند، طبق حکم ماده (۶۱) قانون اجرای سیاست های کلی اصل (۴۴) قانون اساسی اقدام خواهد شد.

 

سه شنبه ۲۸ آذر   ۱۶:۱۷

منبع:عصرخودرو
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.