قیمت ارز در مرکز مبادلات توافقی تعیین شود

چکیده: رییس اتاق بازرگانی تهران با تاکید بر اینکه ارز حاصل از صادرات باید به کشور برگردد پیشنهاد کرد که در مرکز مبادلات ارزی قیمت ارز توافقی تعیین شده و صادر‌کنندگان و وارد‌کنندگان بر سر تعیین نرخ آن با یکدیگر توافق کنند.

یحیی آل‌اسحاق با تاکید بر این‌که توافقی‌بودن قیمت ارز، همسو‌بودن صادرات و واردات و مبنا قرار‌دادن اظهارنامه صادراتی به جای پیمان ارزی در اتاق مبادلات موجب رضایت‌مندی صادر‌کننده می‌شود، تصریح کرد: ثبات وضعیت صادر‌کننده اصلی‌ترین موضوع مطرح در شرایط فعلی است.

وی گفت: صادر‌کنندگان نمی‌دانند دلار به دست آمده از صادرات خود را به بانک‌ها بدهند تا براساس نرخ واقعی در موعدی که خواستند تحویل بگیرند یا در بازار آزاد با تفاوت هزار تومانی به فروش برسانند. ما باید به دنبال ثبات قوانین و روش‌های مشخص در وضعیت صادر‌کنندگان باشیم.

رییس اتاق بازرگانی تهران همچنین درباره موانع و مشکلات صادرات اظهار کرد: با توجه به توانایی‌های بالقوه‌ای که در ایران وجود دارد، باید به ارقام بیش از ۲۱ میلیارد دلار صادرات دست یابیم.

وی که در یک برنامه تلویزیونی سخن می‌گفت با بیان اینکه برای توسعه صادرات باید به دنبال ثبات وضعیت صادر‌کنندگان باشیم، ادامه داد: رقم صادرات کشور‌هایی مثل ترکیه به حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیارد دلار رسیده است.

آل‌اسحاق با بیان این‌که اقتصاد ایران به شدت تحت تاثیر فرآیند‌های خارجی و داخلی است، تصریح کرد: در داخل کشور یک قسمت از مسائل ما مربوط به حوزه‌ حاکمیتی، یک قسمت مربوط به حوزه‌ تولید‌کنندگان و یک قسمت نیز به بوروکراسی‌های اداری مرتبط است.

رییس اتاق بازرگانی تهران ادامه داد: تولید‌کنندگان ما باید قبول کنند که صادر‌کننده شوند. اطلاعات پایه‌ آنها باید به روز شده و نسبت به کیفیت و عرضه‌ کالای خود در خارج از کشور اهمیت خاصی بدهند.

وی با تاکید بر این‌که بحث صادرات یک جنگ و رقابت است، گفت: اگر بخواهیم صادرات شکل بگیرد دولت و مردم باید قبول کنند که صادر‌کننده باشند، متاسفانه ما الزام لازم را برای حرکت در مسیر صادرات قبول نکردیم.

آل‌اسحاق با تاکید بر این‌که الزامات درگیری و حضور در صحنه‌ رقابت باید در ایران فراهم شود، تصریح کرد: فضای کسب و کار مجموعا مناسب نیست و سنگین است لذا باید به این موضوع و حل آن اهتمام ورزیم.

وی درباره‌ جوایز صادراتی صادر‌کنندگان بیان کرد: بحث جوایز صادراتی یکی از دعواهای طولانی بخش خصوصی با سازمان توسعه‌ تجارت است و از نظر ما هرچند که سازمان باید به تعهد خود عمل کند ولی بودجه در اختیار آنان نیست.

رییس اتاق بازرگانی تهران با بیان این‌که افرادی هستند که سال‌ها از سازمان توسعه‌ تجارت طلبکارند، تصریح کرد: این نشان می‌دهد که سازمان توسعه تجارت به تعهد خود در راستای صدور جوایز صادراتی عمل نکرده است.

آل اسحاق با تاکید بر این‌که ثبات وضعیت صادر‌کننده اصلی‌ترین موضوع مطرح در شرایط فعلی است، گفت: صادر‌کنندگان نمی‌دانند دلار به دست آمده از صادرات خود را به بانک‌ها بدهند تا براساس نرخ واقعی در موعدی که خواستند تحویل بگیرند یا در بازار آزاد با تفاوت هزار تومانی به فروش برسانند. ما باید به دنبال ثبات قوانین و روش‌های مشخص در وضعیت صادر‌کنندگان باشیم.

وی ادامه داد: تعدادی از صادر‌کنندگان پتروشیمی که مواد اولیه خود را با ارز ۱۲۲۶ تهیه می‌کردند صادرات خود را با نرخ دلار آزاد انجام می‌دادند.

رییس اتاق بازرگانی تهران افزود: فاصله‌ای که بین ارز خرید مواد اولیه و نرخ ارز آزاد به وجود می‌آمد، باعث شد تا عده‌ای دریافت مالیات و یا اجرای پیمان سپاری ارزی را در مورد این صادر‌کنندگان خواستار شوند.

آل‌اسحاق با بیان این‌که شرایط فعلی فرصتی برای گسترش صادرات شده است، تصریح کرد: باید شرایط مثبتی برای صادر‌کنندگان فراهم شود و فشار ناشی از قوانین بر آنها وارد نشود و از نظر ما بهترین مشوق برای صادر‌کنندگان، وارد‌کنندگان و تولید‌کنندگان این است که وضع ثابتی را برای آنها فراهم کنیم.

وی با تاکید بر این‌که سنگ بر سر راه صادرات باید برداشته شود، خاطر نشان کرد: صادرات فرآیندی است که از تولید تا بازار مصرف ادامه دارد، از این‌رو اگر مسائل مالی و قیمت تمام‌شده کالاهای تولید‌کنندگان مطلوب نشود، صادرات هم امکان‌پذیر نخواهد بود.

وی درباره‌ شرایط واردات کشور با تاکید بر این‌که وارد‌کنندگان ذرت و گندم با توجه به این‌که کالای آنها جزو اولویت یک و دو قرار دارند، بسیار سخت ارز مرجع مورد نیاز خود را تامین می‌کنند، اظهار کرد: وارد‌کنندگانی هستند که هنوز ارز خود را برای واردات ذرت و گندم دریافت نکرده‌اند در بحث دارو نیز متاسفانه علی‌رغم تمام حساسیتی که وجود دارد ولی مجموعه سیستم به نحوی است که جای نگرانی وجود دارد.

آل‌اسحاق در پایان گفت: ارز مرجع بسیار کنترل‌شده است و بعید است وارد‌کننده‌ای برای تامین مواد اولیه‌ خود که دارو و گندم باشد ارز مرجع دریافت کند و در صادرات و یا توزیع آن تخلفی انجام دهد.


ارانیکو – آخرین اخبار و مقالات

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.