قیمت اعلام شده “خرید تضمینی گندم” تا پایان سال زراعی تغییر نخواهد کرد

اردیبهشت ۱۴۰۳

عضو هیئت رئیسه کمیسیون کشاروزی، آب و منابع طبیعی گفت: قیمت اعلام شده خرید تضمینی گندم برای سال زراعی تازه بوده و تا پایان این سال تغییر نخواهد کرد.

غلامرضا نوری‌ نماینده مردم بستان‌آباد در گفتگو با خبرنگار پارلمانی ممتاز نیوز، به نامه تقدیر و تشکر نمایندگان از رئیس‌جمهور و وزارت کشاورزی اشاره کرد و گفت: این نامه با امضای ۱۵۴ نفر از نمایندگان مجلس در آخرین جلسه علنی بهارستان قرائت شد.

وی افزود: این نامه در خصوص اعلام قیمت تضمینی خرید گندم قبل از آغاز فصل زراعی برای اولین بار صورت گرفت.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون کشاروزی، آب و منابع طبیعی اظهار داشت: همچنین در این نامه از آقای رئیس‌جمهور تقاضا داشتیم هرچه سریع‌تر قانون تمرکز بخش کشاورزی در وزارت جهاد کشاورزی را که مصوبه مجلس بوده و دولت قبلی آن را مسکوت گذاشته بود، اجرا کند.

نماینده بستان‌آباد در ادامه تصریح کرد: قیمت اعلام شده خرید تضمینی گندم برای سال زراعی تازه بوده و تا پایان این سال تغییر نخواهد کرد.

این در حالی است، پیش از این عباس رجایی رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با اشاره به آخرین وضعیت واردات و صادرات گندم به خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران گفت: در حال حاضر قیمت گندم عادی ۱۰۵۰ تومان و قیمت گندم مرغوب نیز ۱۰۸۰ تومان است.

وی افزود: قیمت فعلی گندم به قیمت جهانی نزدیک شده و هزینه حمل نیز تعلق می‌گیرد و معتقدم نسبت به شرایط امروز با مشخصات اقتصادی کشور این قیمت، قیمت مناسبی است هر چند عالی نیست ولی مناسب است.

نماینده اراک، کمیجان و خنداب افزود: نکته دیگری که در این زمینه وجود دارد اینکه قانون اجرا شده است چرا که در قانون خرید تضمینی این بحث است که قبل از آغاز فصل زراعی قیمت‌ها تعیین شود تا کشاورزان بتوانند انتخاب کنند و از آن جایی که این کار در ابتدای سال زراعی تعیین شده مناسب است.

وی گفت: قیمت فعلی برای فصل زراعی ۹۲-۹۳ تعریف شده ولی این که موقع برداشت محصول در سال آینده تغییر کند قابل پیش‌بینی نیست.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی در ادامه گفت: امسال نیز همچنان واردات گندم وجود دارد و پیش‌بینی می‌شود تا حجمی واردات  گندم داشته باشیم.

رجایی افزود: تاکنون شرکت بازرگانی ۳ و نیم میلیون تن گندم جذب کرده و حدود ۴ میلیون تن خرید انجام داده است و فکر می‌کنم تا پایان سال نیاز به واردات داشته باشیم.

رئیس فراکسیون امنیت غذایی مجلس در خصوص این که نیاز سالانه ما به گندم چه میزان است، گفت: ما سالانه به ۱۲ میلیون تن گندم نیاز داریم که تبدیل به آرد شود و برای انواع مصارف خبازی، ماکارونی، شیرینی و شکلات و سایر موارد صرف شود.

وی در خصوص این که از این میزان چند درصد در کشور تولید می‌شود، اظهار داشت: اگر شرایط مساعد بوده و بارندگی داشته باشیم و همچنین قیمت مناسب باشد تا مردم گندم خود را به دولت تحویل دهند، سالانه ظرفیت تولید ۱۲ تا ۱۴ میلیون تن گندم داریم، یعنی می‌توانیم بیش از نیاز تولید کنیم.

رجایی تصریح کرد: امسال کمتر از این میزان تولید کردیم و قطعا به واردات نیاز خواهیم داشت.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی اظهار داشت: اگر دولت برنامه‌ریزی کند به واردات گندم در سال‌های آینده نیاز نخواهیم داشت.

رجایی به اقدامات صورت گرفته در کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس اشاره کرد و گفت: بحث‌های بسیار زیادی طی سال‌های اخیر داشتیم وجلسات متعددی برگزار شده است و خوشبختانه دولت جدید به این موضوعات توجه دارد و امیدواریم برای محصولات راهبردی از جمله گندم یک برنامه عملیاتی طراحی شود.

وی در پایان گفت: معتقدیم اگر به کشاورزی درست پرداخته شود به واردات محصولات کشاورزی در هیچ زمینه‌ای نیاز نخواهیم داشت.

انتهای‌ پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.