قیمت جدید کالاهای اساسی در بازار

مهر: وزیر صنعت، معدن و تجارت وعده داده است که تا ۱۴ روز دیگر(پایان اردیبهشت ماه) قیمت کالاهای اساسی و مواد غذایی در بازار کاهش می‌یابد، در گام اول هم قیمت شیر و لبنیات قرار است به اسفندماه سال گذشته برگردد.

مهدی غضنفری وزیر صنعت، معدن و تجارت که این روزها با در اختیار گرفتن بخشی از وظایف و اختیارات وزارت جهاد کشاورزی، سکاندار تنظیم بازار و تامین نهاده‌های مورد نیاز تولید شده، وعده داده است که تا پایان اردیبهشت ماه، قیمت مواد غذایی در بازار کاهش می‌یابد.

اولین قدم برای تحقق وعده خود را نیز دریافت مصوبه‌ای از دولت برای بازگشت قیمت شیر به حالت سابق ترسیم کرده که بر این اساس، قرار است که قیمت لبنیات از سه‌شنبه هفته جاری با تدابیری که اندیشیده می‌شود، به نرخ اسفندماه سال گذشته یعنی به ازای هر کیلوگرم ۶۳۰ تومان برگردد. البته او به دامداران نیز وعده داده است تا علوفه و نهاده‌ها را با قیمت مناسب در اختیار آنها قرار دهد.

مردم خرید شیر را موکول به بعد از کاهش قیمت کردند

همین وعده مهدی غضنفری سبب شده تاست ا مردم چند روزی هم از خرید شیرهای گرانفروشان خودداری کرده و خریدهای خود را به روزهای آینده موکول کنند. وقتی از یک مغازه‌دار وضعیت خرید شیر و لبنیات از سوی مردم را جویا می‌شوم، او می‌گوید که از وقتی شیر گران شده، مردم کمتر خرید می‌کنند و برخی روزها شیر روی دست ما باقی می‌ماند.

او می‌افزاید: برخی از مردم قدرت خرید شیر را ندارند و به همین سبب عامل قیمت فاکتوری تعیین‌کننده در خریدن یا نخریدن شیر و لبنیات به شمار می‎رود و این هشداری جدی است.

این مغازه‌دار در میدان میوه و تره‌بار جلال آل‌احمد به خبرنگار مهر می‌گوید: از وقتی که اعلام شده قیمت شیر کاهش می‌یابد، برخی از مردم تصور کرده‌اند که قیمت باید از روز گذشته کاهش یافته باشد، در حالی که این طور نیست و کارخانجات همچنان شیر را با قیمت سابق در اختیار مردم قرار می‌دهند.

او می‌افزاید: شاید مردم خرید شیر را به بعد از کاهش قیمت موکول کرده‌اند و ترجیح می‌دهند که از گرانفروشان شیر نخرند و منتظر کاهش قیمت باشند، اما امیدواریم که مسئولان زودتر این موضوع را عملیاتی کرده و قیمت را به حالت سابق برگردانند.

بازار مواد غذایی رو به آرامش می‌رود

محمدعلی ضیغمی در گفتگو با خبرنگار مهر در این رابطه می‌گوید: وزارت صنعت، معدن و تجارت به تمامی کارخانجات شیر ابلاغ کرده تا شیر خام را بالاتر از قیمت رسمی مصوب دولت خریداری نکنند؛ چراکه اگر قیمتهای آنها بالاتر از نرخ‌های قبلی باشد، حتما به عنوان گرانفروش با آنها برخورد خواهد شد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اختلال بوجود آمده در بازار در مورد گرانی و گرانفروشی برخی از کالاها را به دلیل برخی عوامل اقتصادی همچون نرخ ارز، عدم تامین به موقع نهاده‌ها و مواد اولیه می‌داند و می‌گوید: با تدابیری که دولت اندیشیده است، حتما تا پایان اردیبهشت ماه قیمتها کاهش خواهد یافت.

وی مصوبه دولت برای تامین ارز مورد نیاز واردکنندگان کالاهای اساسی، مواد اولیه مورد نیاز بخش تولید را عاملی برای کنترل بازار می‌داند و می‌گوید: مکاتبات لازم با بانک مرکزی صورت گرفته تا بتوان هرچه سریعتر ارز ۱۲۲۶ تومانی را در اختیار متقاضیان قرار داد.

جزئیات قیمت کالاهای اساسی در بازار

بررسی‌های میدانی خبرنگار مهر نشان می‌دهد هم اکنون قیمت روغن مایع ۸۱۰ گرمی ۲۷۸۶ تومان، روغن سرخ کردنی ۱۳۵۰ گرمی ۴۵۰۷ تومان، روغن جامد ۴.۵ کیلویی ۱۲۹۵۰ تومان، رب گوجه فرنگی ۱۶۵۷ تومان، تن ماهی ۱۹۰ گرمی ۲۶۲۶ تومان است.

همچنین قیمت هر بسته چای ۵۰۰گرمی ایرانی ۶۰۳۹ تومان، چای ۵۰۰ گرمی خارجی ۹۳۳۶ تومان، آبلیمو ۶۲۵ گرمی ۳۲۳۰ تومان و دلستر ۸۵۰ تومان است.

هم اکنون دوغ ۱.۵ لیتری ۱۳۸۶ تومان، شیر با ماندگاری ۲۳۷۶ تومان و شیر معمولی با درصد چربی ۲.۵ درصد هم اکنون ۱۱۵۰ تومان است. ماست ۵۰۰ گرمی ۱.۵ درصد چربی ۵۴۷ تومان، ماست ۵۰۰ گرمی ۴.۲ درصد چربی ۷۴۶ تومان و پنیر ۴۰۰ گرمی ۱۹۲۰ تومان است.

قیمت گوشت قرمز و مرغ در بازار

بررسیهای میدانی خبرنگار مهر حکایت از فروش ران گوسفند ۲ کیلویی به قیمت ۴۳۵۶۰ تومان، ‌آبگوشتی گوسفند یک کیلویی ۱۵۱۴۰ تومان، سردست گوسفند یک کیلویی ۲۱۵۶۰ تومان، ران گوساله یک کیلویی ۱۷۳۴۵ تومان، مغز ران گوسفند ۸۰۰ گرمی ۲۴۵۰۰ تومان، خورشتی گوساله ۸۰۰ گرمی ۱۵۶۰۰ تومان، راسته گوسفندی یک کیلویی ۲۷۵۴۰ تومان و چرخ کرده ممتاز یک کیلویی ۱۴۷۵۰ تومان است.

قیمت هر کیلوگرم سینه مرغ ۷۲۰۰ تومان، ران و سینه بی پوست مرغ ۶۴۰۰ تومان، مغز ران بدون پوست ۷۱۵۰ تومان و هر بسته تخم مرغ شش عددی ۱۲۰۰ تومان است.

قیمت انواع برنج

برنج اصیل ایرانی ۱۰ کیلویی ۴۰ هزار تومان، برنج طارم نمونه ۱۰ کیلویی ۴۲۸۰۰ تومان، برنج هاشمی ۱۰ کیلویی ۳۹۹۰۰ تومان، برنج دم سیاه استخوانی ۱۰ کیلویی ۳۷۵۰۰ تومان و برنج صدر دودی ۱۰ کیلویی ۳۹۰۰۰ تومان.

همچنین قیمت هر بسته شکر ۹۰۰ گرمی ۱۴۸۰ تومان، هر بسته خرما ۳۵۰۸ تومان، پودر شوینده دستی ۶۱۰ تومان، پودر شوینده ماشینی ۸۳۵ تومان و قند شکسته ۱۰ کیلویی ۱۷۷۶۷ تومان است.

جوان آنلاین – آخرین عناوین اقتصادی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.