قیمت خودرو چقدر و چه زمان کاهش می یابد + جدول پیش بینی قیمت

۲۶م اسفند ،

امروز شورای رقابت، شاخص تورم بخشی صنعت خودرو در شش ماهه دوم امسال برای پنج مدل خودرو را براساس ارز آزاد و مبادله‌ای اعلام کرد. این در حالی است که قرار است امروز این شورا دستورالعمل قطعی بهای خودرو را اعلام کند؛ بنابراین، می‌توان حدس زد که بهای خودرو در بازار به چه میزان کاهش خواهد یافت.به گزارش «تابناک»، شورای رقابت امروز برای پنج مدل خودرو، شاخص تورم بخشی را منتشر کرده است. این شاخص که بر پایه دو نوع ارز مبادلاتی و آزاد محاسبه شده ‌به شکل کلی میانگین درصد تغییرات تورمی این پنج مدل خودرو را از شهریور ماه تا بهمن ماه محاسبه کرده است.

بر این اساس میزان تغییرات تورمی این پنج مدل خودرو به شرح جدول زیر است:

نام خودرو

درصد تغییرات تورمی با ارز آزاد

درصد تغییرات تورمی با ارز مبادلاتی

پراید ۱۳۱ SX

۳۷٫۶

۲۱٫۳

تیبا

۳۷٫۹

۲۰٫۸

پژو ۴۰۵ SLX

۴۱٫۹

۱۷٫۹

سمند LX EF7

۳۹٫۵

۲۰٫۸

رانا

۳۹

۲۲٫۹

با این حساب، چنانچه ملاک محاسبه نرخ جدید خودرو از سوی شورای رقابت بر اساس میزان تغییرات تورمی نسبت به ارز آزاد و مبادلاتی باشد‌ و اگر ملاک قیمت شهریور ماه مورد محاسبه قرار گیرد، بهای این خودرو‌ها به ترتیب زیر خواهد بود:

خودرو

بهای شهریور ماه

بهای فعلی بر اساس مصوبه دولت

بهای احتمالی با محاسبه تورم بخشی (دلار آزاد)

بهای احتمالی با محاسبه تورم بخشی (دلار مبادلاتی)

پراید ۱۳۱ SX

۹٫۹۴۰٫۰۰۰ تومان

۱۶٫۰۵۰٫۰۰۰ تومان

۱۳٫۶۷۰٫۰۰۰ تومان

۱۲٫۰۵۰٫۰۰۰ تومان

تیبا

۱۲٫۸۵۰٫۰۰۰ تومان

۱۹٫۲۹۰٫۰۰۰ تومان

۱۷٫۷۲۰٫۰۰۰ تومان

۱۵٫۵۲۰٫۰۰۰ تومان

پژو ۴۰۵ SLX

۱۴٫۹۲۰٫۰۰ تومان

۲۵٫۵۰۰٫۰۰۰ تومان

۲۱٫۱۷۰٫۰۰۰ تومان

۱۷٫۵۹۰٫۰۰۰ تومان

سمند LX EF7

۱۶٫۲۶۷٫۰۰۰ تومان

۲۶٫۰۰۰٫۰۰۰ تومان

۲۲٫۶۹۰٫۰۰۰ تومان

۱۹٫۶۵۰٫۰۰۰ تومان

رانا

۲۱٫۵۰۰٫۰۰۰ تومان (مهر ماه ۹۱)

۳۰٫۵۰۰٫۰۰۰ تومان

۲۹٫۸۸۵٫۰۰۰ تومان

۲۶٫۴۲۰٫۰۰۰ تومان

حال باید منتظر ماند و دید که شورای رقابت، کدام یک از ارز‌ها و تورم مربوط به آن‌ها را ملاک تعیین قیمت خودرو قرار خواهد داد؟! این احتمال بسیار قوی است که با توجه به آن که مصوبه دولت، ملاک قیمت گذاری تجاری خودرو را بر اساس دلار مبادلاتی انجام داده، شورای رقابت نیز همین ارز را ملاک تعیین قیمت خودرو قرار دهد. در این صورت شاهد افت چشمگیر بهای خودرو در بازار کشور خواهیم بود.

آیا خودروسازان تن می‌دهند؟

اما هنوز یک نکته به قوت خود باقی است و آن تشکیک در این ‌که آیا خودرو‌سازان به دستورالعمل شورای رقابت تن خواهند داد یا خیر؟

امروز احمد نعمت بخش، دبیر انجمن خودروسازان، اعلام کرده ‌که‌ اگر دستورالعمل شورای رقابت مبتنی بر کاهش بیشتر قیمت خودرو برای خودروسازان باشد، به هیچ وجه عمل به آن میسر نخواهد بود.

احمد نعمت بخش با بیان اینکه کاهش قیمت پانصد هزار تا چهار میلیون تومانی خودرو هم ضرر و زیان بسیاری را متوجه خودروسازان می‌کند، در عین حال گفت: خودروسازان در همراهی با دولت و نیز به منظور حمایت از مصرف کنندگان، این ضرر و زیان را پذیرفتند و بیش از این امکان کاهش بهای خودرو نیست.

وی گفت: متأسفانه اگر دستورالعمل شورای رقابت مبتنی بر کاهش بیشتر قیمت خودرو برای خودروسازان باشد، به هیچ وجه عمل به آن شدنی نخواهد بود.

وی تأکید کرد، بهتر است مردم بیش از این منتظر قیمت خودرو نباشند و خودروی مورد نظر خود را خریداری کنند، چراکه گویا مجموعه شرایط و عوامل اجازه کاهش قیمت خودرو را بیش از این ندهد.

با توجه به سخنان نعمت بخش، می‌توان از هم اکنون پیش بینی کرد که واکنش خودروسازان به دستورالعمل جدید شورای رقابت چه خواهد بود. به نظر می‌رسد که باز هم خودروسازان از تمکین به این دستورالعمل سر باز زنند و دوباره آغاز ‌مذاکرات با دولت و لابی برای قیمت خودرو را ‌خواهیم دید.

چندی پیش، حتی احمد نعمت بخش اظهار کرده بود که مصوبه شورای رقابت برای لغو مصوبه قیمت گذاری تجاری خودرو ملغی شده ‌که جمشید پژویان اظهارات وی را کذب محض خواند.

همچنین از هم اکنون باید منتظر بود و دید سازمان حمایت از [مصرف کنندگان و] تولید‌کنندگان چه واکنشی در برابر دستورالعمل جدید خودرویی شورای رقابت خواهد داشت. در جایی که این سازمان بلافاصله به قیمت‌های صادره از سوی خودروسازان لبیک می‌گوید و وب‌سایت اطلاع‌رسانی خود را به چشم برهم‌زدنی‌ با این قیمت‌ها به روز می‌کند، باید دید آیا همین کار را درباره‌ دستورالعمل و قیمت‌های جدید منتشره از سوی شورای رقابت نیز خواهد داشت یا خیر؟

ماخذ تابناک

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.