قیمت شیرخام کیلویی ۱۰۰۰ تومان اعلام می‌شود

علیرضا عزیزاللهی درگفتگو با خبرنگار مهر، درخصوص وضعیت فعلی تولید شیرخام درکشور اظهارداشت: درحال حاضر سالانه به ۱۶ میلیون تن شیرخام درکشور نیاز داریم و برای این منظور باید دامداریهای صنعتی را در کشور توسعه دهیم.

وی درعین حال تصریح کرد: متاسفانه هم اکنون شرایط به گونه ای شده است که نه تنها توسعه این صنعت متوقف شده بلکه وضع موجود هم در معرض خطر قرار دارد.

مدیربخش شیرخام و امور مجتمع های شرکت صنایع شیرایران با بیان اینکه صنعت لبنیات کشور ظرفیت جذب ۱۶ میلیون تن را دارد، گفت: این موضوع درحالی است که مرکز آمارایران اعلام می کند میزان تولید شیرخام در کشور ۸ میلیون تن است و وزارت جهادکشاورزی از سویی دیگر اعلام می کند میزان تولید شیرخام درکشور ۱۰٫۲ میلیون تن است.

وی افزود: با درنظر گرفتن رقم اعلامی مرکز آمار ایران می بینیم که به میزان ۸ میلیون تن و با درنظر گرفتن رقم اعلامی وزارت جهادکشاورزی می بینیم که به میزان ۶ میلیون تن کمبود عرضه شیرخام در کشور وجود دارد.

عزیزاللهی خاطرنشان کرد: از میزان ۸ میلیون تن شیری که مرکز آمار اعلام کرده، ۳٫۵ میلیون تن شیر تولیدی را سهم دامداریهای صنعتی و ۴٫۵ میلیون تن شیر تولیدی را سهم دامداریهای سنتی و عشایری دانسته است.

وی اضافه کرد: این درحالی است که از میزان ۱۰٫۲ میلیون تن شیری که وزارت جهادکشاورزی اعلام کرده، سهم دامداریهای صنعتی را ۳٫۵ میلیون تن و سهم دامداریهای سنتی و عشایری را در حدود ۷ میلیون تن دانسته است.

این فعال بخش لبنیات کشور تصریح کرد: به نظر می رسد آمار اعلامی از سوی وزارت جهادکشاورزی آنچنان با واقعیت تطابق نداشته باشد؛ چون ظرفیت تولید شیرخام دامداریهای سنتی و عشایری کمتر از ۷ میلیون تن است.

به گفته مدیربخش شیرخام و امور مجتمع های شرکت صنایع شیرایران، میانگین جذب شیرخام این شرکت در سال ۸۹ روزانه در حدود ۳۱۰۰ تن، درسال ۹۰ درحدود ۲۸۰۰ تن و از ابتدای سال جاری تاکنون نیز در حدود ۲۷۰۰ تن بوده است.

وی استفاده شیرخام در تولید و تامین شیرخشک مورد نیاز کشور را یکی دیگر از عوامل کمبود شیرخام در بازار عنوان کرد و افزود: براساس برآورد انجام شده کارخانجات صنایع غذایی سالانه به طور متوسط درحدود ۲۰۰۰۰ تن مصرف شیرخشک دارند که این میزان شیرخشک معادل ۲۲۵۰۰۰ تن شیرخام است.

 

عزیزاللهی با بیان اینکه به دلیل مهیا نبودن واردات شیرخشک به کشور هم اکنون میزان ۲۲۵۰۰۰ تن شیرخام از ۳٫۵ میلیون تن شیرصنعتی کشور برداشت می شود و به کارخانجات صنایع شیرخشک سازی می رود، گفت: درحقیقت ۲۲۵۰۰۰ تن شیرخام از سبد مصارف کارخانجات صنایع لبنی برداشته شده و به سبد مصارف کارخانجات صنایع شیرخشک سازی می رود. وی تصریح کرد: این اقدام تاثیر بسزایی در افزایش قیمت محصولات لبنی داشته است.

 

مدیربخش شیرخام و امور مجتمع های شرکت صنایع شیرایران در ادامه درخصوص میزان مبلغی که کارخانجات صنایع لبنی در قبال دریافت شیرخام به دامداریها می پردازند نیز گفت: متاسفانه درحال حاضر قیمت شیرخام عملا با قیمت مصوب هماهنگی ندارد، چون اجرای این مصوبه منوط به واگذاری علوفه ارزان قیمت توسط دولت به دامداران است.

 

وی با اشاره به اینکه هم اکنون قیمت هرکیلو گرم شیرخام بیش از ۱۰۰۰ تومان از سوی دامداری ها اعلام می شود، گفت: این موضوع نشان دهنده آن است که مصوبه مذکور به دلیل عدم تحویل نهاده های ارزان قیمت به تولیدکنندگان هنوز اجرایی نشده است.


وی ابراز امیدواری کرد دولت هرچه زودتر برای سروسامان دادن به بازار شیر نهاده های ارزان قیمت را در اختیار دامداران بگذارد.

 

به گزارش مهر، پیش از این قیمت پایه هرکیلوگرم شیر خام براساس ۳٫۲ درصد چربی و بار میکروبی یک میلیون ۷۵۰ تومان تعیین شده بود.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.