قیمت طلا اصلاح می‌شود

فضا در بازار طلا همچنان نسبت به روند صعودی قیمتها بسیار خوش بین مانده اما نظرسنجی هفتگی کیتکونیوز نشان داد شمار کسانی که انتظار دارند طلا در هفته جاری اصلاح قیمت پیدا کند، افزایش یافته است.

به گزارش ممتازنیوز به نقل از ایسنا، طلا در هفته گذشته در بالای مرز ۲۰۰۰ دلار چندین رکورد جدید شکست و در معاملات روز جمعه تا مرز ۲۰۸۹ دلار و ۲۰ سنت معامله شد.

به گفته تحلیلگران، با وجود روند صعودی کلی بازار طلا، اصلاح گاه به گاه قیمت منتفی نیست و در حقیقت اصلاح قیمتها نشانه این است که بازار طلا در محدوده قیمت فعلی در حال تحکیم است و فرصتهای خرید جدیدی وجود دارد.

کالین سیژینسکی، استراتژیست ارشد بازار در شرکت مدیریت سرمایه SIA در این باره به کیتکونیوز گفت: اگرچه عوامل بنیادین موثر بر قیمت طلا به نفع روند صعودی این فلز ارزشمند باقی مانده اند اما از نظر فنی طلا وضعیت بیش خرید پیدا کرده و ممکن است در کوتاه مدت در معرض اصلاح قیمت قرار گیرد و تا محدوده ۲۰۰۰ یا ۱۹۲۵ دلار به عقب برگردد.

در نظرسنجی هفتگی طلای کیتکونیوز برای هفته جاری شمار تحلیلگران وال استریت که به افزایش و کاهش قیمت طلا رای دادند، مساوی بودند. در نظرسنجی کیتکونیوز از کارشناسان وال استریت، ۱۷ نفر شرکت کردند که از میان آنها هفت نفر معادل ۴۱ درصد به افزایش و هفت نفر معادل ۴۱ درصد به کاهش قیمت طلا رای دادند در حالی که سه نفر معادل ۱۸ درصد نظر خنثی داشتند.

در مقابل سرمایه گذاران بسیار خوش بین بودند و شمار شرکت کنندگان در نظرسنجی به بالاترین سطح در حدود سه سال اخیر رسید. در نظرسنجی آنلاین کیتکونیوز از سرمایه گذاران، ۲۴۳۰ نفر شرکت کردند که از میان آنها ۱۶۷۰ نفر معادل ۶۹ درصد به افزایش و ۴۳۳ نفر معادل ۱۸ درصد به کاهش قیمت طلا رای دادند و ۳۲۷ نفر معادل ۱۳ درصد نظری نداشتند.

آدام بوتون، استراتژیست ارزی فارکس لایو گفت: مذاکرات دولتمردان آمریکایی در خصوص بسته جدید کمک مالی نتیجه بخش نبوده و قیمتها در بازار فلزات ارزشمند در اوج خود قرار دارد. تصاویر بنیادین طلا از همیشه قویتر است اما سطوح بهتری وجود خواهند داشت.

هر دو گروه کارشناسان وال استریت و سرمایه گذاران در پیش بینی افزایش قیمت طلا برای هفته گذشته درست عمل کردند. هر اونس طلا در معاملات روز جمعه پس از پنج روز معامله متوالی افزایش، همزمان با بهبود ارزش دلار آمریکا، به میزان چشمگیری کاهش پیدا کرد. هر اونس طلا در معاملات بازار نیویورک ۴۱ دلار و ۴۰ سنت معادل دو درصد سقوط کرد و در ۲۰۲۸ دلار بسته شد اما همچنان بالای مرز روانی مهم ۲۰۰۰ دلار ماند و برای کل هفته ۲.۲ درصد رشد ثبت کرد.

کسانی که به افزایش قیمت طلا خوش بین هستند، انتظار دارند طلا در هفته جاری تا مرز ۲۱۰۰ دلار صعود کند. اگر این قیمت با تورم تطبیق داده شود، مطابق با رکورد ۱۹۲۱ دلار سال ۲۰۱۱ خواهد بود.

ریچارد بیکر، دبیر اورکا ماینر ریپورت در این باره اظهار کرد: طلا پس از گزارش اشتغال ژوییه آمریکا که بهتر از حد مطلوب بود، در معاملات روز جمعه اندکی عقب نشست اما معتقدم این فلز ارزشمند هفته جاری انرژی برای صعود به مرز ۲۱۰۰ دلار پیدا می کند و نقره تا مرز ۳۰ دلار پیش می رود.

اکثر عوامل تاثیرگذار در صعود اخیر قیمت طلا شامل تزریق نقدینگی از سوی بانکهای مرکزی، نرخهای بهره اندک، افزایش تنشهای ژئوپلیتیکی و انتخابات ریاست جمهور آینده آمریکا به قوت خود باقی مانده اند.

به گفته جیم ویکاف، تحلیلگر ارشد بازار در کیتکو، هر گونه عقب نشینی قیمت طلا در معاملات هفته جاری به معنای پایان روند صعودی نخواهد بود. نمودارها همچنان مثبت مانده اند و فضا برای صعود طلا وجود دارد اما بازار در روند صعودی فعلا آماده اصلاح قیمت است.

پیش بینی می شود هر گونه کاهش قیمت در هفته جاری اندک باشد زیرا سرمایه گذاران زیادی در حاشیه بازار منتظر فرصت برای ورود به معاملات هستند.

فیلیپ استرایبل، استراتژیست ارشد بازار در بلو لاین فیوچرز در این باره گفت: افراد زیادی منتظر اصلاح قیمت برای خرید هستند. اصلاح قیمت این حقیقت که بانک مرکزی آمریکا قرار است بسته کمک مالی دیگری را عرضه کند را تغییر نمی دهد.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.