قیمت قیر هشت برابر شده است

۰۱م آذر ،

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، غلامرضا تاج‌گردون در دفاع از کلیات طرح الحاق یک بند به قانون بودجه سال ۹۱ که در خصوص تهاتر نفت خام با قیر بود گفت: در این طرح که به کمیسیون برنامه و بودجه ارائه شد تغییرات اساسی اتفاق افتاد؛ در طرح اول که فوریت آن تصویب شد از محل فروش سهام برای تامین مالی پروژه‌های عمرانی بودجه پیش‌بینی شده بود.

وی افزود:‌ یک میلیارد دلار پیش‌بینی شده برای خرید قیر در صورتی تامین می‌شد که تمامی منابع دولت محقق شود در حالی که طبق گزارش دولت، همه درآمدهای عمومی محقق نشده است.

تاج‌گردون ادامه داد: این به مفهوم محقق نشدن منابع مالی برای پروژه‌های راه‌سازی است به همین سبب در طرح یک فوریتی مذکور تصمیم گرفتیم شیوه را تغییر دهیم از این رو تصمیم گرفته شد معادل ریالی یک میلیارد دلار نفت خام توسط وزارت نفت به پالایشگاه‌ها فروخته شود و پالایشگاه‌ها نیز معادل یک میلیارد دلار قیر به وزارت اقتصاد تحویل دهند و این وزارتخانه قیر مورد نیاز وزارت راه و شهرسازی و وزارت کشور را تامین کند.

وی افزود: این شیوه همان شیوه‌ای است که در حال حاضر برای فروش نفت خام و تهاتر برای دریافت بنزین با طرف‌های خارجی انجام می‌شود.

تاج‌گردون متذکر شد: از ۴۰ هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی، فقط ۱۰ هزار میلیارد تومان محقق شده است و این نشان می‌دهد که مازاد درآمدی محقق نشده است که بخواهد یک میلیارد دلار از آن درآمد برای خرید قیر اختصاص یابد.

نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه افزود: ماده ۱۰ بخشی از مقررات مالی دولت به دستگاه‌های اجرایی اجازه داده است دو درصد از منابع عمومی را هزینه و بعد تسویه حساب کند.

وی افزود: طرح مذکور خلاف قانون اساسی نیست و تنظیم مالی دولت را به هم نمی‌زند.

نماینده مردم گچساران و باشت گفت: قیمت قیر هشت برابر شده است اما تا قبل از هدفمندی یارانه‌ها ۷۵ درصد خرید قیر توسط شهرداری‌ها و سازمان راه و شهرسازی انجام می‌شد اما پس از اجرای این قانون، خرید قیر به ۲۵ درصد کاهش یافت به همین سبب طرح مذکور ارائه شده است تا قیر مورد نیاز خیابان‌ها و جاده‌ها تامین شود.


آخرین خبرها
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.