قیمت هواپیمای ایرباس a380 + مشخصات

قیمت خرید یک ایرباس A380 در حدود ۴۲۸ میلیون دلار می باشد. پس از ۲۰ سال فعالیت بوئینگ ۷۴۷ که اولین هواپیما مسافربری جهان بود، دنیای حمل و نقل هوایی نیاز به مدلی بزرگ و جدیدتر پیدا کرده بود که ایرباس با تولید A380 این نیاز را بسیار بیشتر از حد انتظار برطرف کرد. این مدل جدیدترین هواپیما این شرکت می باشد که با ۴ موتور در دو طبقه ساخته شده است. طرح و برنامه ساخت ایرباس A380 در سال ۱۹۸۸ آغاز و در سال ۱۹۹۰ نمونه اولیه رونمایی شد. و در آخر در تاریخ ۱۸ ژانویه سال ۲۰۰۵، اولین نمونه این هواپیما در تولوز فرانسه به پرواز در آمد. طبق گفته شرکت ایرباس این هواپیما غول پیکر دوبعدی، با سه کلاس پروازی ظرفیت ۵۲۵ مسافر و با یک کلاس پروازی (اکونومی)  حداکثر ظرفیت ۸۵۳ مسافر را دارد.

اولین فروش این هواپیما متعلق به خطوط هوایی سنگاپور بود که در ۱۵ اکتبر سال ۲۰۰۷ تحویل داده شد. در فوریه ۲۰۱۹ ایرباس ۲۹۰ سفارش از ایرلاین های گوناگون دریافت کرد و ۲۳۵ هواپیما را تحویل داد. از میان این سفارش ها ۱۲۳ تا متعلق به ایرلاین امارات بود که ۱۰۹ تای آن ها تحویل داده شد. اما متاسفانه شرکت ایرباس اعلام کرده است که به علت تعداد سفارشات کمتر از حد انتظار ایرباس A380 ، تولید این مدل تنها تا سال ۲۰۲۲ و تحویل تمام سفارشات ثبت شده ادامه دارد.

ایرباس a380

مشخصات کلی ایرباس A380:

ابعاد:

طول- ۷۳ متر                                      طول کابین طبقه اول- ۵۰٫۶۸ متر 

ارتفاع- ۲۴٫۱ متر                                  طول کابین طبقه دوم- ۴۵٫۳ متر

سرعت:

حداکثر توان سرعت-  1185 کیلومتر در ساعت

سرعت معمول پروازی-  903 کیلومتر در ساعت

سرعت فرود-  256 کیلومتر در ساعت

ارتفاع پروازی:

حداکثر توانایی اوج گیری-  12.8 کیلومتر

ارتفاع معمول پروازی-  1.7 کیلومتر

ظرفیت:

در سه یا چهار کلاس پروازی از ۵۲۵ تا ۵۵۵ نفر

در یک کلاس پروازی اکونومی ۸۵۳ نفر – ۵۳۸ نفر طبقه اول – ۳۱۵ نفر طبقه دوم

خدمه:

۲ نفر- خلبان و کمک خلبان

اطلاعات ایرباس a380

ایرباس A380 چند مدل دارد؟

به طور کلی ایرباس A380 در هشت مدل مختلف تولید و به فروش رسیده است. تمامی این مدل ها در ادامه به طور مختصر معرفی شده اند.

A380-700:  این مدل اولین نمونه از گروه A380  می باشد، که حداکثر توانایی حدود ۴۵۰ مسافر را داشت و با نام ها A3XX-50  و  A3XX-50R شناخته می شده است.

A380-800:  همانند نمونه نخستین ساخته شد اما ظرفیت جابه جایی ۵۵۵ مسافر را دارد.

A380-800C7:  این مدل نمون برتر مدل بالایی تنها با هدف جابه جایی مسافر و بار می باشد.

A380-800C11:  این مدل تمام ویژگی های نمونه قبلی را دارا می باشد با این تفاوت که این مدل ۴ سکوی جابه جایی بار بیشتر از آن دارد. یعنی دارای ۱۱ سکو می باشد.

A380-800F:  این مدل بر پایه حمل بار ساخته و در طبقه بالا دارای ۲۵ سکو، در طبقه وسط ۳۳ سکو، و در طبقه زیرین ۱۳ سکو جابه جایی بار دارد.

A380-800S:  این مدل شبیه به A380- 800  می باشد با این تفاوت که برد پروازی کمتری دارند.

A380-900:  این مدل دارای بدنه ای کشیده تر با توانایی جابه جایی تعداد مسافر بیشتر می باشد.

A380-900S:  این مدل همانند مدل قبلی ساخته شده است و تنها تفاوتی که دارد برد پروازی کمتر آن می باشد.

مدل های ایرباس A380

نکاتی جالب و داغ درباره ایرباس مدل A380!

  1. حداکثر وزن این ایرباس دو طبقه حدود ۵۷۵ تن می باشد که معادل وزن ۵ نهنگ آبی می باشد.  
  2. ایرباس A380  بزرگترین هواپیما مسافربری در جهان است؛ که پس از ساخت این مدل فرودگاه ها مجبور به تغییر و ارتقا تجهیزات و باند های فرود خود برای فرود و برخواست این غول هوایی شدند.
  3. این مدل در حدود ۴۰ درصد بیشتر از فضای داخلی، نسبت به بزرگترین هواپیما مسافربری قبل از خود ( بوئینگ ۷۴۷ ) استفاده کرده است.
  4. این ایرباس می تواند با یکی کردن کلاس های پروازی خود از سه کلاس فرست، بیزینس و اکونومی به اکونومی، ظرفیت مسافر خود را از ۵۲۵ نفر به ۸۵۳ نفر افزایش دهد.
  5. این مدل در مجموع توانایی طی کردن ۱۵۲۰۰ کیلومتر را در یک پرواز دارد. این مسئله باعث شده است که ایرلاین های امارات ، آکلند دبی، دالاس و چندی دیگر بتوانند طولانی ترین پرواز های بدون توقف را داشته باشند.
  6. اصلی ترین خریدار و مشتری ایرباس به ویژه مدل A380 شرکت هواپیمایی امارات می باشد که تاکنون بیشترین تعداد این هواپیما را در ناوگان هوایی خود داشته است. این مدل به این شرکت اجازه می دهد تا با تعداد پرواز کمتر مسافر بیشتری داشته باشد. اصلی ترین خط پروازی این ایرباس در امارات بین امارات به لندن می باشد، که روزانه ۹ پرواز مستقیم دارد. و تقریبا می توان گفت اکثر بلیط های لندن در این ۹ پرواز به فروش می رود.
  7. اولین مصرف کننده این مدل، هواپیمایی سنگاپور می باشد که سال ۲۰۰۷ هواپیما خود را تحویل گرفت.
  8. قیمت خرید یک ایرباس A380 در حدود ۴۲۸ میلیون دلار می باشد.
  9. برای تعمیر این ایرباس ۳۴ نفر پرسنل و ۱۵ روز زمان لازم است.
درباره ایرباس

دلایل محبوبیت این مدل از ایرباس

  1. بررسی انجام شده توسط ایرباس نشان می دهد؛ که بیشتر از ۲۰ درصد از طرفداران ایرباس A380 موافق به پرداخت پولی بیشتر می باشند، حتی برای کلاس پروازی اکونومی. البته کاملا حق با این مسافران است زیرا با پرداخت کمی هزینه بیشتر از امکانات و فضای بیشتری برخوردار می شوند.
  2. این ایرباس دارای آرام ترین کابین پروازی می باشد که همین امر باعث جلب توجه بسیاری به ویژه افرادی که ترس از پرواز دارند شده است. این هواپیما بسیار سنگین بوده و در هنگام برخاست نیز دارای آشفتگی بسیار کمی می باشد. به همین دلیل آرامش این ایرباس اصلی ترین دلیل محبوبیت این مدل شده است.
  3. این مدل ایرباس در کلاس های پروازی بیزینس و فرست خود دارای فضای بسیار بیشتر به همراه امکاناتی بسیار لوکس تر و حتی حمام در پرواز های هواپیمایی امارات می باشد. طرفداران کلاس های پروازی بالاتر بسیار از این حمایت کرده و راضی می باشند.
  4. به دلیل داشتن فضایی بسیار زیاد اتحاد ایرویز سطح کیفیت و اندازه کابین خود را بسیار بیشتر و شبیه به آپارتمانی لوکس و کوچک کرده و با همین کار توجه مسافران بیشتری را به خود و ایرباس A380 جلب کرده است.
  5. هواپیمایی سنگاپور با سفارش سوئیت دونفره برای ایرباس A380  خود مسافران بیزینس و فرست خود را دو برابر کرده است.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.