قیمت پایه اصلاح نشود صدور محصولات کشاورزی مختل می‌شود

ایسنا/فارس عضو هیئت نمایندگان و رئیس کمیسیون صادرات، واردات و گمرک اتاق بازرگانی فارس، قیمت پایه محصولات کشاورزی را از مشکلات کنونی دانست و تاکید کرد که اگر این قیمت اصلاح نشود، صادرات محصولات کشاورزی دچار اختلال شده و بدترین سال برای تولیدکنندگان این محصولات و دیگر بخش‌ها رقم خواهد خورد.

خسرو فروغان شنبه ۲۲ شهریور در جلسه کمیسیون صادرات و واردات و گمرک اتاق بازرگانی فارس، گفت: در گذشته بنا به توافق هایی قیمت محصولات صادراتی را در سامانه گمرک بیش از قیمت واقعی اعلام می کردند و هم اینک برای برگشت ارز این موضوع به یک معضل تبدیل شده است.

وی با یادآوری اینکه صادرات محصولات کشاورزی از بخش‌های مهم تجارت خارجه فارس است، گفت: امسال وضعیت استان در بخش تولید محصولات کشاورزی بهتر از سالهای گذشته است و اگر در روند صادرات محصولات کشاورزی استان اختلال ایجاد شود با وضعیت نامناسبی در حوزه عرضه و بازار روبرو خواهیم بود.

فروغان با بیان اینکه سیستم قیمت گذاری و نظارت بر قیمت ها در کشور ما متفاوت با سایر کشورهاست، گفت: عمده صادرات استان میوه و تره بار و محصولات کشاورزی و میزان اشتغال نیز در این حوزه در استان بسیار مهم است لذا همه بخش های مرتبط باید کمک کنند تا با همکاری هم از مزیت کشاورزی استان به نفع مردم استان بهره برداری شود.

وی بازار داخلی را مبنای خوبی برای محاسبه قیمت محصولات کشاورزی ندانست و خواستار همراهی وزارت خارجه برای احصاء قیمت اقلام مشابه سایرکشورها شد و ادامه داد: صادرات بیشتر بر روی قیمت تمام شده کالا بوده و طول زمان واردات نیز بسیار طولانی است و قیمت تمام شده کالا افزایش پیدا می کند و در این صورت صادرکننده ما نمی تواند در بازار رقابتی کشور ارز نیمایی به دولت پرداخت نمائیم و این مساله غیر ممکن است .

فروغان با بیان اینکه اگر این اتفاق نیفتد بدترین سال برای کشاورزان استان خواهیم داشت، گفت: متاسفانه صادرکنندگان ما به هر جا می‌روند با در بسته روبرو می شوند اگر صادرکننده مجوز صادرات داشته باشد ارز حاصله را به هرشکل باز می‌گرداند.

رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه در استان فارس نیز در این جلسه گفت: اکنون در شرایط جنگ اقتصادی قرار داریم که شرایط به مراتب سخت تر از دوران هشت سال دفاع مقدس است زیرا در زمان فعلی مشکلات داخلی به ویژه در حوزه اقتصاد نیز وجود دارد.

عباس مهدی بیرقدار با بیان اینکه بازرگانان ایران در ادوار مختلف حرکت چرخه اقتصادی کشور را رسالت خود می دانستند، افزود: برخی مقررات داخلی کشور به جای تسهیل کردن شرایط موجب ایجاد موانع برای تجارت و مراودات اقتصادی تجار ما شده است.

وی اضافه کرد: باور داریم مشکلات داخلی در حوزه اقتصاد و صادرات باید احصا و بنا به اولویت مرتفع و شرایط فعالیت اقتصادی تسریع شود زیرا تجارت بین الملل خط مقدم کشور است و فعالان اقتصادی ما در حال خط شکنی هستند و در مقابل مسئولان بخش دولتی باید از آنها حمایت و پشتیبانی کنند.

او با بیان اینکه دیدگاه حاکم در کشور باید پشتیبانی از اقتصاد و صادرات کشور باشد، گفت: وزارت امور خارجه بنا به اهمیت بخش اقتصاد، از چند سال گذشته معاونت اقتصادی را راه اندازی کرده است و در حد توان در خدمت اقتصاد کشور است.

بیرق‌دار گفت: علاوه بر مشکلات موجود، تجار و بازرگانان ما نیز باید به صورت تخصصی تر و به روز تر موضوع مهم صادرات را دنبال کنند و این درحالی است که نمی توان برای صادرات به همه بازارها یک نسخه داشت بلکه هر بازار، فرهنگ، کشور و مردم شرایط ویژه خود را دارد.

اصلاح قیمت های پایه صادراتی محصولات کشاورزی به صورت فصلی

رئیس اداره تجارت خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس نیز گفت: قیمت گذاری محصولات کشاورزی که بیش از قیمت واقعی آن کالا در اظهارنامه های گمرک قید می شود، تعهدی در خصوص صادرکنندگان در بازگشت ارز آنها در چرخه اقتصادی ایجاد می کند.

محمد دانش نیا با تاکید بر اینکه محصولات کشاورزی باید مجددا از نظر قیمت پایه صادراتی مورد تحلیل و تجزیه قرار گیرد، افزود: پیشنهاد ما این است که این قیمت گذاری ها باید به صورت فصلی انجام و به صادرکنندگان اعلام شود که برای واقعی شدن قیمت ها اتحادیه صادرکنندگان محصولات کشاورزی باید قیمت ها را آنالیز و لیست اقلام را ارائه کند.

دانش نیا با بیان اینکه افزایش نرخ ارز مهمترین عامل برای بازنگری این موضوع است، گفت: واقعیت در ارزش گذاری قیمت پایه های صادراتی بر این مبناست که نرخ پول داخلی با افزایش نرخ ارز برابری پیدا کند و ضمن اینکه در تعیین این قیمت گذاری ها اهمیت مشوق های صادراتی نیز باید اعلام شود.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.