قیمت کنجاله سویا در چند روز آینده کاهش می‌یابد

به گزارش خبرنگار مهر، محمدرضا شافعی نیا عصر امروز چهارشنبه در نشست خبری که به منظور فرارسیدن هفته جهاد کشاورزی برگزار شد، در خصوص اقدامات این موسسه برای واردات نهاده های مورد نیاز کشاورزان، گفت: وظیفه تامین نهاده های کشاورزان بر عهده شرکت پشتیبانی امور دام است اما به دلیل نوسانات نرخ ارز مشکلاتی به وجود آمد که این شرکت نتوانست به موقع نهاده های مورد نیاز را در اختیار دام داران بگذارد.

وی اضافه کرد: زمانی که هر کیلوگرم ذرت در حدود ۶۵۰ تومان در بازار معامله می‌شد، ما با واردات این نهاده قیمت آن را به کیلویی ۴۵۰ تومان رساندیم، ضمن اینکه هم اکنون این نهاده موجود است و هر زمان که احساس شود قیمت آن در بازار افزایش خواهد یافت، آن را وارد بازار می کنیم تا قیمت این نهاده را کاهش دهیم.

 

شافعی نیا در خصوص تامین نهاده کنجاله سویا گفت: در حال حاضر یک کشتی ۱۸ هزار تنی کنجاله سویا در بندر پهلو گرفته است و امیدواریم ظرف چند روز آینده بین دامداران توزیع شود که طبیعتا این اقدام کاهش قیمت این نهاده را به دنبال خواهد داشت.

 

مدیرعامل موسسه جهاد استقلال با اشاره به اینکه قرار است هر ۱۵ روز یکبار کشتی های دیگر برای تامین نهاده ها در بندر پهلو بگیرد، گفت: برخی از شرکتهای زیرمجموعه را مامور کردیم تا به صورت ضربتی وارد عمل شده و با توزیع آن کاهش قیمتی را داشته باشیم.

 

وی اضافه کرد: قرار است یک کشتی ۲۷ هزار تنی حامل این نهاده که هم اکنون در حال بارگیری است کمتر از یک هفته دیگر در بندر پهلو بگیرد و این روند تا رفع کامل مشکلات گرانی این نهاده ادامه خواهد داشت. به گفته این مقام مسئول، سهم پیش بینی شده برای واردات این نهاده بین ۲۰۰ تا ۵۰۰ هزار تن است.

 

شافعی نیا با بیان اینکه این نهاده از کشور هند وارد شود، گفت: هنوز بر روی قیمت این نهاده جمع بندی نهایی نشده است ولی به نظر می رسد بین ۸۰۰ تا ۸۵۰ تومان در بازار توزیع شود، این در حالی است که نرخ نهاده کنجاله سویا در بازار آزاد بین ۱۵۰۰ تا ۱۷۰۰ تومان است.

 

مدیرعامل موسسه جهاد استقلال افزود: وظیفه توزیع این نهاده‌ها برعهده تشکلهای بخش خصوصی است و براساس هماهنگی های صورت گرفته با آنها، قرار است با قیمت مناسب این نهاده ها به دست تولیدکنندگان برسد.

 

وی اضافه کرد: البته واردات نهاده کنجاله سویا از اسفندماه سال آینده آغاز شده است اما به دلیل مشکلاتی که در این رابطه وجود دارد، نخستین کشتی ۱۸ فروردین ماه سال جاری در بندر پهلو گرفت، ضمن اینکه به تازگی (۱۵ روز گذشته) مقدار کنجاله سویا در بازار توزیع شد.

 

این مقام مسئول در ادامه در خصوص سهم تشکلها در طرح بیمه کشاورزی و صنایع وابسته، گفت: ۶۰ درصد از سهم این بیمه برعهده تشکلها، ۲۰ درصد از سهم آن پذیره نویسی عام و ۲۰ درصد مابقی نیز با راه اندازی کامل این طرح برعهده یکی از شرکت‌های ما خواهد بود.

 

شافعی نیا در بخش دیگری از سخنانش در خصوص عملکرد مجلس هشتم در بخش کشاورزی گفت: خوشبختانه مجلس هشتم در بخش کشاورزی تلاش‌های بسیار خوبی انجام داده است که از جمله آن می توان به تصویب قانون افزایش بهره وری در بخش کشاورزی اشاره کرد به طوری که با تصویب این قانون قدرت تولیدکننده افزایش پیدا می‌کند.

 

مدیرعامل موسسه جهاد استقلال انتظار وظایف بخش کشاورزی را راهکاری برای توسعه تولید در کشور دانست و افزود: این طرح که در مجلس هشتم مطرح شد، به دلایل مختلفی مسکوت ماند و هم اکنون با تعدادی از نمایندگان کمیسیون کشاورزی و سایر کمیسیون‌ها تعاملاتی انجام شده است تا سریعا این طرح در دستور کار قرار گیرد.

 

وی در ادامه در خصوص راه اندازی خط تولید واکسن تب برفکی  (مخصوص دام) در خارج از کشور گفت: در پیگیری‌های انجام شده در دو کشور سودان و سوریه این کار به مرحله نهایی رسیده و فقط بحث تامین اعتبارات آن مطرح است که اگر کشورهای مذکور منابع مورد نیاز را تامین کنند، این کار انجام خواهد شد.

 

به گفته این مقام مسئول، با راه اندازی خط تولید واکسن تب برفکی (مخصوص دام) در دو کشور سودان و سوریه محصول سالم تری را به کشور وارد خواهیم کرد.

 

شافعی نیا در ادامه تصریح کرد: اگر برای بخش دام و طیور کشور واکسن جدیدی نیاز باشد برای تهیه آن امکان سرمایه گذاری وجود دارد و ما آماده این کار هستیم.


مدیرعامل موسسه جهاد استقلال در خصوص واردات ماشین آلات برای شالیزارها نیز گفت: با توجه به اینکه ضریب مکانیزاسیون در شالیزارها پایین تر از سایر بخشها است؛ از این رو در حال راه اندازی خطوط مونتاژ برخی ماشین آلات در داخل کشور هستیم و امیدواریم متخصصین داخلی با استفاده از روش مهندسی معکوس این ماشین آلات را در داخل تولید کنند.

 

وی در ادامه در خصوص کنترل واردات نهاده ها گفت: سامانه ای طراحی شده است که از زمان واردات تا توزیع محموله به صورت دقیق این مسیر را رصد می کند و بدین‌وسیله می توان جلوی برخی از تخلفات را گرفت.

 

این مقام مسئول در ادامه یادآور شد: اگر مسئولیت زنجیره تولید را به بخش کشاورزی واگذار کنند، همه مشکلات این بخش حل خواهد شد اما متاسفانه فعلا مسوولیت وزارت جهاد کشاورزی تولیدات است.

 

شافعی نیا در پایان سخنانش مشارکت یکی از شرکتهای زیرمجموعه این موسسه در واردات گوشت را مورد اشاره قرار داد و افزود: وزارت صنعت، معدن و تجارت یکی از شرکتهای زیرمجموعه این موسسه را مشاور تنظیم بازار در امور مواد پروتئینی انتخاب کرد و این شرکت در واردات ۵ الی ۶ درصد گوشت دخیل بود.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.