قیمت گذاری طلا و سکه بر اساس نرخ مبادله ای تکذیب شد

۱۰م دیماه ،

مدیر اداره بررسی ها و سیاست های اقتصادی بانک مرکزی گفت:موضوع قیمت گذاری طلا و سکه بر مبنای نرخ مبادله ای تأیید نمی شود.

پیمان قربانی در مصاحبه با واحد مرکزی خبر، افزود: نحوه نگاه بانک مرکزی به عنوان متولی قانونی بازار طلا و سکه در کشور بر اساس قانون پولی و بانکی ورود پیدا می کند و به این صورت است که بازار سکه و طلا نباید حبابی بشود و قیمت و مسیر آن بر اساس عوامل تعیین کننده بنیادین طلا و سکه در کشور که همان نرخ ارز و قیمت طلا در بازار جهانی است صورت گیرد.
آقای قربانی گفت: مرکز مبادلات ارزی برای تأمین نیازهای مبادلاتی و ضروری اقتصاد در کشور تشکیل شده است و طبیعی است اگر ارزی به کالایی تخصیص یابد،  قیمت گذاری آن کالا نیز بر اساس ارز تخصیص داده شده انجام  شود. این در حالی است که تا کنون ارزی برای طلا تخصیص داده نشده و واردات طلا بر اساس ارز متقاضی بوده است.
وی افزود: انتظار نمی رود وقتی به طلا ارزی تخصیص داده نشده است قیمت گذاری آن بر اساس ارز مبادله ای شکل بگیرد.
قربانی تاکید کرد: از نظر بانک مرکزی قیمت طلا و سکه در بازار (آزاد) تعیین می گردد و برای کاهش آن باید عوامل بنیادین مانند میزان نرخ ارز و قیمت بازار جهانی طلا کاهش یابد.
مدیر اداره بررسی ها و سیاست های اقتصادی بانک مرکزی افزود: با تمهیداتی که در مرکز مبادلات ارزی انجام می گردد، بانک مرکزی در تلاش است بین قیمت ارز در بازار آزاد و نرخ مبادله ای همگرایی ایجاد کند.

رئیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر در نامه ای به رؤسای اتحادیه طلا و جواهر در استان های کشور خبر از تصمیم ویژه دولت مبنی بر نحوه قیمت گذاری طلا و سکه بر اساس نرخ مبادله ای داده بود.


IRIBNews RSS TopNews
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.