کارشناسان سیاسی: آمریکا و ناتو در مبارزه با قاچاق مواد مخدر در افغانستان کوتاهی می کنند

به گزارش خبرنگار ایرنا، ‘سیمون باغداساروف’ عضو کمیته مرکزی حزب ‘روسیه عادل’ روز چهارشنبه در نشست حاشیه ای کنفرانس بین المللی ‘ناتو- تخیلات و واقعیت ها درس های برای روسیه و جهان’ گفت: نیروهای خارجی باید از افغانستان خارج شوند و از مداخله در امور داخلی این کشور خودداری کنند.

وی افزود: روسیه و آمریکا نباید برنامه استراتژی برای افغانستان تعیین کنند، زیرا تنها مردم افغانستان از چنین حقی برخوردار هستند.

وی با انتقاد از سیاست دوگانه آمریکا در قبال طالبان مبنی بر سیاه نمایی آنها از یک سو و مذاکره با سران این شبکه از سوی دیگر اضافه کرد: دولت افغانستان موقتی است و دیر یا زود طالبان به قدرت باز می گردد.

وی گفت: چرا روسیه که سالانه هزاران نفر از شهروندان اش بخاطر استفاده از مواد مخدر قاچاق شده از افغانستان جان خود را از دست می دهند، با طالبان مذاکره نمی کند.

سیاستمدار روس با اشاره به شانه خالی کردن آمریکا و ناتو از انجام تعهدات خود در افغانستان و افزایش دهها برابری قاچاق مواد مخدر از این کشور در مدت یک دهه اشغالگری نظامی خارجی، خواستار خودداری روسیه از همکاری با غرب در مساله افغانستان شد.

وی اضافه کرد: روسیه باید با در نظر گرفتن منافع خود ضمن خودداری از دادن اجازه حضور ناتو در خاک خود برای انتقال محموله های غیرنظامی به افغانستان و بالعکس، از تمام امکانات موجود برای اقناع نیروهای ناتو جهت پایان دادن به اشغال افغانستان بهره بگیرد.

ژنرال ‘لئونید شرشنیوف’ رئیس بنیاد امنیت ملی و بین المللی روسیه هم در این نشست گفت: آمریکا به وعده های خود در افغانستان مبنی بر مقابله با رشد تولید و قاچاق مواد مخدر در این کشور و ایجاد تهدیدهای جدی از این رهگذر برای کشورهای همسایه عمل نکرده است.

وی افزود: نباید در برابر آمریکا به زانو در آییم و وعده های ناتو را باور کنیم.

کارشناس ارشد روس خاطرنشان کرد: ایران و افغانستان دو کشور نزدیک به ما هستند و هر رویدادی در این کشورها بر ما تاثیر می گذارد.

شرشنیوف گفت: روسیه باید سعی کند از پیش آمدن هر روند منفی در باره این دو کشور جلوگیری کند.

‘سرگئی میخییف’ رییس مرکز فناوری های سیاسی روسیه هم گفت: حضور نیروهای خارجی و در راس آنها نیروهای آمریکایی در ۱۰ سال اخیر تنها موجب افزایش آلام و مشکلات مردم افغانستان شده است.

وی خاطرنشان کرد: در این مدت تولید مواد مخدر در افغانستان ۴۰ برابر افزایش یافته است و این رقم سالانه با آهنگ سریعی رشد می کند.

‘میخییف’ گفت: باید با احتیاط فراوان با طرح های ناتو رفتار کرد و ساده لوحی ویژه دوره پروسترویکا را که به سادگی فریب می خوردیم، کنار بگذاریم.

‘یوگنی خروشچف’ تحلیلگر نظامی کانال تلویزیونی روسی ‘راشا تودی’ هم گفت که بتازگی به سفری به ایران در قالب هیات سازمان فدرال مبارزه با قاچاق مواد مخدر روسیه رفته است.

وی افزود: ایران مانع اصلی قاچاق مواد مخدر از افغانستان به کشورهای دیگر منطقه به ویژه کشورهای اروپایی است.

وی خاطرنشان کرد: ایران موثرترین مبارزه با قاچاق مواد مخدر را انجام می دهد.

خروشچف گفت: روسیه، چین، هند و ایران باید با یکدیگر متحد شوند و این چهار کشور می توانند همکاری های منطقه ای موثری داشته باشند.

‘حشمت خلیل’ یک کارشناس افغان هم در این کنفرانس گفت که سیاست غرب در افغانستان موثر نیست.

وی گفت: نیروهای غربی برای دریافت پول به افغانستان می آیند و تنها در کابل می مانند و هیچ نوع سازندگی هم نمی کنند.

کارشناس افغان خاطرنشان کرد: در دوره حضور نیروهای غربی در افغانستان مشکلات مردم این کشور چند برابر شده است که از آن جمله رشد قاچاق و اعتیاد به مواد مخدر در جامعه افغانستان می باشد.

‘ورونیکا کراشنینیکووا’ مدیرعامل انستیتو ابتکارات و تحقیقات سیاست خارجی روسیه هم در این نشست گفت: مسایل منطقه ای را باید قدرت های منطقه حل کنند.

وی خاطرنشان کرد: روسیه و ایران به عنوان دو قدرت بزرگ منطقه از توانایی کافی برای حل مسایل با مسئولیت پذیری بالا برخوردار هستند.

‘آلکساندر کنیازاف’ کارشناس ارشد انستیتو شرقشناسی روسیه هم با انتقاد از تعلل نیروهای آمریکایی از مبارزه با مواد مخدر در افغانستان گفت: آنها با این سیاست خود به تعهدات خود در چارچوب مجوز سازمان ملل عمل نمی کنند.

کارشناس روس گفت که چنین رویکردی موجب بروز تهدیدات جدی برای همسایگان افغانستان شده است.

وی گفت: ایران موثرترین مبارزه را با قاچاق مواد مخدر دارد و دیگر کشورها باید از رفتار ایران در قبال مافیای مواد مخدر باید الگو گیرند.

‘پینو آرلاکی’ معاون سابق دبیر کل سازمان ملل و رییس سابق برنامه های این سازمان در زمینه مبارزه با مواد مخدر و جرایم هم در این کنفرانس گفت: ۱۰ سال پیش آمریکا وارد افغانستان شد و به مقابله با تروریسم پرداخت اما مبارزه با قاچاق مواد مخدر را فراموش کرد.

وی با اشاره یه سخنان ‘ریچارد هالبروک’ سفیر سابق آمریکا در افغانستان گفت: سالانه بیش از یک میلیارد دلار برای مبارزه با مواد مخدر در افغانستان هزینه می شود اما این برنامه به هیچ وجه موثر نیست، چون هیچ مبارزه ای صورت نمی گیرد.

آرلاکی گفت: آمریکا با مواد مخدر در افغانستان مبارزه نمی کند و همین امر موجب افزایش چند ده برابری تولید و قاچاق مواد مخدر شده است.

وی افزود: آمریکا با مواد مخدر افغانستان مبارزه نمی کند، چون هرویین تولید شده در این کشور به آمریکا نمی رود و واشنگتن ترجیح می دهد به جای مبارزه با تولید و قاچاق مواد مخدر در افغانستان با مواد مخدر مکزیک که وارد بازار این کشور می شود، مقابله کند.

در کنفرانس بین المللی ‘ناتو- تخیلات و واقعیت ها درس های برای روسیه و جهان’ کارشناسان بیش از ۳۰ کشور شرکت داشتند و در آن از اقدامات توسعه طلبانه و یکجانبه گرایانه ناتو در جهان بویژه در خاورمیانه به شدت انتقاد شد.

اروپام/۲۲۴۲**۵۱۸

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۳۵۴۴۰


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.