کارشناس ادبیات: ایران، قطب فرهنگ دنیاست

‘اسماعیل آذر’روز سه شنبه در مصاحبه با خبرنگار ایرنا در اصفهان با اشاره به غنای تاریخ و فرهنگ ایران افزود: این در حالی است که برخی کشورها به دنبال ساختن فرهنگ برای خود هستند.

وی اضافه کرد: همه دنیا از سفره حکمت ایرانی استفاده می کنند.

آذر همچنین با اشاره به اینکه هزینه ها باید باهم تناسب داشته باشد، افزود: هزینه ای که برای بعضی ورزشها صرف می شود اگر یک دهم آن در مسیر فرهنگ مصرف شود اثرات خوبی بر جا می گذارد.

این کارشناس ادبیات به مطالبه رهبر معظم انقلاب در باره فرهنگ اشاره کرد و افزود:ما هم در این راستا کوشیده ایم در برنامه مشاعره صدا و سیما، کتابخوانی را رواج دهیم.

آذر با اشاره به ادعای ترکیه در باره مولوی گفت:اگر این کشور در مورد مولوی ادعایی دارد، یک بیت از اشعار او را معنی کند.

کارشناس برنامه مشاعره صدا و سیما با بیان اینکه زبان فارسی، زبان مولوی است، افزود: وی ایرانی و محور تفکرش قرآن است.

آذر با بیان اینکه حکایت های مولانا از حضرت علی(ع)، شگفت انگیز است، گفت: مولوی هیچ کلامی نگفته است که در آن مضامین شریف قرآن نباشد.

وی با اشاره به تولید برنامه مشاعره علوی ویِژه ما مبارک رمضان در اصفهان گفت: این برنامه در۲۶ قسمت ۳۵ دقیقه ای از شبکه آموزش سیما پخش می شود.

مجری برنامه مشاعره صدا و سیما با بیان اینکه برای یافتن مکان مناسب برای اجرا و تهیه این برنامه نقاط مختلفی را رصد کردیم، گفت: در نهایت جاذبه های بصری مناسب این برنامه را در’انگورستان ملک’ اصفهان پیدا کردیم.

وی با بیان اینکه شعرهایی که در این برنامه خوانده می شود به نام حضرت علی (ع) است، گفت: واژه های این برنامه نیز متناسب با ماه مبارک رمضان و در جهت افکار اسلامی و ایمانی است.

آذر افزود:در این برنامه روح ایمان، صدق و صفا از طریق متون شعر و کتابهای خاص به بیننده القاء شده است.

وی گفت:۶۰۰ نفر، داوطلب شرکت در این برنامه بودند که حدود یکصد نفر از آنها در این برنامه ویژه ماه مبارک رمضان حضور دارند.

کارشناس برنامه مشاعره صدا و سیما اظهار داشت: بعد از اصفهان برای تهیه برنامه مشاعره به خوی در ارومیه در کنار مقبره شمس و بعد از خوی به شهر تاریخی قزوین خواهیم رفت.

وی با بیان اینکه نوع مشاعره در این برنامه تخصصی است،گفت: مشاعره علوی ، رضوی ، نبوی، عاشورایی و مشاعره با گرایش حافظ ، سعدی و اخلاق از برنامه های آتی ما در صدا و سیما خواهد بود.

آذر با بیان اینکه در برنامه ها تمام نکات ادبی مورد توجه قرار می گیرد، افزود: تلاش شده ادبیات معنوی ما در ذهنها جاری و خشونت از جامعه خارج شود و دوستی و مهر در جامعه ارتقاء پیدا کند.

ت/۸۱۱۴/۶۰۷

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۳۴۷۷۴


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.