کارشناس ایتالیایی:احمدی نژاد بحران سوریه و دخالتهای آمریکا را در اجلاس مکه آشکار کرد

‘تیبریو گراتسیانی’، روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در رم، با اشاره به هشدار رییس جمهوری اسلامی ایران در نشست فوق العاده سران کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی درمکه، گفت:سخنرانی محمود احمدی نژاد در اجلاس کشورهای اسلامی در عربستان با موضوع سوریه، فراتر از لحن یک رییس جمهوری بود.

وی افزود: احمدی نژاد بوضوح بحران سوریه را تشریح و دست داشتن آمریکا و متحدانش را در روند گسترده ایجاد بی ثباتی در منطقه خاورنزدیک و میانه از حدود ۲۰ سال پیش تاکنون، آشکار کرد.

این کارشناس ایتالیایی، افزود: بحران سوریه یکی از ضعفهای ساختاری رهبران خاورمیانه است؛ عدم وحدت استراتژیکی در این منطقه کمبودی است که با توجه به مرحله انتقال ژئوپلیتیک سیستم تک قطبی به رهبری آمریکا به سوی سیستم چند قطبی، می تواند هرگونه تلاش برای تثبیت کوتاه مدت سیستم چند قطبی را خنثی کند.

وی گفت: در باره مساله بحران سوریه بازیگران منطقه ای (کشورهای عرب ، ترکیه و ایران) باید درک کنند که خطر تنها متوجه سوریه نیست، بلکه تمام خاورنزدیک و میانه را در بر می گیرد.

وی افزود: تاریخ معاصر در تمام منطقه نشان می دهد که چگونه عدم وحدت ژئواستراتژیک بازیگران منطقه تنها به نفع آمریکا و تقویت متحد منطقه ای او اسراییل و عربستان تمام شده است.

وی گفت: پس از تخریب عراق، افغانستان و تا حدی لبنان و لیبی، واشنگتن با دنبال کردن یک پروسه ژئواستراتژیکی منسجم سعی بر تخریب سوریه و منزوی کردن ایران و همچنین در آینده پس از استفاده از ترکیه در بحران سوریه ، محدود کردن اردوغان دارد.

اروپام ** ۲۱۷۱**۱۵۹۶**۱۵۷۷

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۸۸۵۱۲


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.