کارگردان فیلم کیمیا و خاک: شاپور قریب از سینماگران توانای کشور بود

‘عباس رافعی’ روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا با ابزار تاسف از درگذشت قریب گفت: شاپور قریب یکی از سینماگران توانای کشور بود که کمتر توانایی و منزلت او دیده شد.

وی یادآور شد: کسی در سینما قدر پیشکسوتان را نمی داند و زمانی که کسی می میرد تازه همه به فکر می افتند که در این عرصه پیشکسوتی هم هست.

این کارگردان سینما به فیلم بگذار زندگی کنم از آثار ماندگارقریب اشاره کرد و ادامه داد: این اثر سینمایی یکی از پر مخاطب ترین فیلم های سینماست اما کارگردان آن سال ها در محور نگاه نبود.

وی با بیان اینکه قریب غریبانه درگذشت گفت: زمانی که در تدارک تولید اثری مستند درباره شاپور قریب بودم با بسیاری از پیشکسوتان سینمای ایران به گفت وگو نشستم و و بسیاری از آنان معتقد بودند که بسیاری از پیشکسوتان سینما غریبانه و در شرایط مالی نامساعد دار فانی را وداع می گویند.

رافعی یادآور شد: سینمای ایران قدر این پیشکسوت عرصه کارگردانی را ندانست.

شاپور قریب ساعت ۱۶ امروز ۱۶ خردادماه در منزل خود در شهر کرج دار فانی را وداع گفت. وی متولد ۱۳۱۱ تهران بود. وی فعالیت هنری را با تئاتر آغاز کرد و سپس با دستیاری مرحوم جلال مقدم در فیلم «سه دیوانه» حرفه خود را ادامه داد و پس از بیست سال کار در تئاتر و سینما اولین فیلم سینمایی خود را ساخت.

شاپور قریب از بدو فعالیت خود در سینمای ایران ۱۹ اثر سینمایی را کارگردانی کرد که از جمله آن می توان سوگند، کفش های جیرجیرک دار، اشک و لبخند، خانواده کوچک ما، بازگشت قهرمان، سایه های غم و بگذار زندگی کنم اشاره کرد.

فیلم ملاقات آخرین اثر سینمایی بود که قریب یکی از بخش های آنرا به همراه عباس رافعی و هادی مقدم دوست کارگردانی کرد.

فراهنگ**۱۹۸۳**

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۶۸۳۱۴


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.