کار مرمت بازار تاریخی اهر آغاز شد

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی روز سه شنبه با اعلام این خبر گفت: با توجه به تاکید رهبر معظم انقلاب و توصیه های معظم له برای ساماندهی هرچه سریعتر مناطق خسارت دیده، مصوبه های هیات دولت و حضور مدیران سازمان، برای تامین اعتبار مورد نیاز این کار تلاش می شود.

تراب محمدی افزود: علاوه بر بعد تاریخی این اثر، با توجه به نقشی که بازار اهر در اقتصاد این شهرستان و منطقه ارسباران دارد، بازسازی و گشوده شدن سریع آن در دستور کار سازمان میراث فرهنگی آذربایجان شرقی قرار دارد.

وی اظهارکرد: بازسازی سریع و رونق مجدد کسب و کار در فضای این بازار تاریخی و گسترده نیازمند مشارکت و همراهی مادی و معنوی بازاریان است تا در کوتاه ترین زمان ممکن مغازه های آن برای استفاده دوباره صاحبان مشاغل و مردم قابل استفاده شود.

محمدی با اشاره به آسیب ۳۰ تا ۳۵ درصدی وارده به بازار اهر بر اثر زلزله، گفت: معماری این بازار تاریخی مشابه بازار جهانی تبریز است که از نظر وسعت پس از این بازار بزرگترین بازار مسقف بهم چسبیده آذربایجان شرقی محسوب می شود.

وی با بیان اینکه عملیات مرمت بازار اهر پیش از زمین لرزه در برخی از نقاط در جریان بود، اضافه کرد: این بازار از چهار راسته اصلی تشکیل شده که پیش از زمین لرزه ۸۰ درصد کار مرمت راهروهای اصلی آن به اتمام رسیده بود که بخش های مرمت شده در جریان زلزله آسیبی ندیده اند.

محمدی با اشاره به بازدید اخیر معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور از بناهای آسیب دیده در زلزله، از قول مساعد وی برای مرمت و راه اندازی هرچه سریع تر و تاکید او بر ضرورت مشارکت بازاریان در روند بازسازی آن خبر داد.

وی اختصاص سریع اعتبارات ملی و استانی برای بازسازی و مرمت آثار آسیب دیده شهرستان های اهر و ورزقان به ویژه بازار اهر را نشان از توجه و تلاش مدیران کشور و استان برای بازگرداندن وضعیت عادی و سامان یافتن این مناطق با توجه به تاکید رهبر معظم انقلاب و رییس جمهوری و خواسته مردم آذربایجان شرقی و کشور دانست.

عصر روز شنبه ۲۱ مردادماه جاری دو زمین لرزه به بزرگی ۶٫۲ و شش درجه در مقیاس امواج درونی زمین ریشتر شهرستان‌های اهر ، ورزقان و هریس در آذربایجان شرقی را لرزاند.

این سه شهرستان به ترتیب با ۱۵۰ و ۵۰ و ۶۲ هزار نفر جمعیت در ۱۱۶، ۹۷ و ۱۱۰ کیلومتری شمال شرقی تبریز مرکز استان قرار دارند.

۶۴۵/۵۸۷/۲۴۵

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۸۵۵۱۰


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.