کانادا باید خاوری را برگرداند

جام جم آنلاین: رامین مهمان‌پرست در نشست هفتگی خود با خبرنگاران در مورد دادگاه فساد مالی بزرگ در آخرین پیگیری‌ها برای بازگرداندن خاوری، مدیرعامل پیشین بانک ملی به ایران گفت: همکاری بسیار نزدیکی میان وزارت خارجه و دادستانی و ناجا در رابطه با این پرونده وجود دارد. فعالیت‌های زیادی تاکنون صورت گرفته است. از طریق اینترپل حکم بازداشت خاوری گرفته شده است،‌ با سفارت کانادا در تماس بوده‌ایم.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: افسر پلیس رابط کانادا را در اسلام‌آباد به تهران دعوت کردیم و موضوع پرونده را به طور کامل در میان گذاشتیم و وی مسئولیت پیگیری آن را بر عهده گرفت. از طرق مختلف این کار را دنبال می‌کنیم. منتظر پاسخ طرف کانادایی هستیم. از طریق سفارت نیز پیگیری‌هایی شد که ملاقاتی با خاوری صورت گیرد و زمینه‌های برگشت وی را فراهم کنیم. متاسفانه وی در ملاقات حاضر نشد.

وی تصریح کرد:‌بحث تابعیت دوگانه آقای خاوری به عنوان نقض اساسی مربوط به حقوق ما است و ما تابعیت مضاعف را به رسمیت نمی‌شناسیم. بر همین اساس دولت کانادا موظف است که وی را به ایران بازگرداند. مباحثی مطرح شد در ارتباط ابا اینکه ممکن است وی کانادا را ترک کرده باشد ،‌ در همین رابطه کاردار کانادا احضار شد و از وی توضیح خواسته شد. مساله در دست پیگیری است. وزارت خارجه طبق روال معمول همه تلاش خود را خواهد کرد. با همکاری همه‌ی ارگان‌های مختلف، مقامات قضایی و انتظامی این موضوع را دنبال می‌کند اما این مساله به هر حال ابعاد مختلفی دارد که همه آن توسط ارگان‌های مختلف در حال پیگیری است.

مهمان‌پرست در مورد اجلاس مسکو نیز افزود: زمینه‌های موفقیت اجلاس مسکو بستگی به نحوه همکاری و رویکرد مثبت و سازنده کشورهای عضو ۱+۵ دارد. هر میزان که آنها آمادگی جدی‌تری برای ورود به مذاکرات داشته باشند و حقوق مسلم کشورمان را به رسمیت بشناسند، زمینه‌های توفیق اجلاس بیشتر خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: ما برای مذاکرات کاملا جدی و آماده هستیم. دو طرف پیشنهاد‌هایی را ارائه کرده‌اند. امیدواریم تاخیری در نشست معاونین آقای جلیلی و خانم اشتون برای بررسی دستور کار پیش نیاید و سریع‌تر در مورد دستور کار و محتوای این جلسه گفت‌وگو انجام شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در پاسخ به پرسش دیگری در مورد اقدام آمریکا نسبت به خروج چند کشور از لیست تحریم‌های ایران، گفت: تحریم‌ها اقدام ناکارآمدی هستند و به حل مسائلی که بین برخی از کشورهای غربی و جمهوری اسلامی ایران وجود دارد، کمک نمی‌کند. ریشه‌های اتخاذ چنین تصمیماتی بر اساس منطق و مستند بر مسائلی نیست که درست باشد.

وی در ادامه با اشاره به طرح کوفی عنان، ادامه داد: کوفی عنان باید از حمایت کشورهای مختلف برخوردار باشد. در هر مرحله که این طرح بخواهد به نتایج مثبت برسد با اقدامات یا تحریکاتی که توسط برخی کشورهای دیگر صورت می‌گیرد، فضا در سوریه به سمت بی‌ثباتی و ناامنی هدایت می‌شود. شاید فضای مسالمت‌آمیز و باثبات در داخل سوریه، منافع رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای دیگر را تامین نمی‌کند و از این موضوع خوشحال نیستند.

مهمان‌پرست تاکید کرد: از هر روشی که کمک کند مسائل سوریه از طریق گفت‌وگوهای مثبت بین دولت و مخالفین در فضای مثبتی دنبال شود و اقدامات مناسب اصلاحی برای تحقق خواسته‌های مردم صورت گیرد،‌ از آن استقبال و حمایت می‌کنیم.

وی همچنین در مورد اعدام چند ایرانی در عربستان نیز گفت: این افراد پنج سال پیش به جرم حمل موادمخدر در عربستان بازداشت و محاکمه شدند. پنج سال پیش این حکم اعلام شد دراین فاصله تمام تلاش مقامات سیاسی در ریاض و تهران در جهت توقف اجرای این حکم و رسیدگی عادلانه به وضعیت این افراد انجام شد.

دستیار ویژه وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه در این رابطه کاردار عربستان در تهران به وزارت خارجه احضار شده است،‌ خاطر نشان کرد: متاسفیم از اینکه دولت سعودی با اظهارات متناقضی که در پیگیری‌های ما ارائه می‌کرد وضعیت بغرنجی به وجود آورد و شاهد چنین حادثه‌ای هستیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان همچنین در پاسخ به اظهارات وزیر خارجه انگلیس مبنی بر اینکه برای حل بحران سوریه باید با اقدام نظامی،‌ این کشور را بمباران کرد، گفت: به هیچ وجه مساله سوریه راه‌حل نظامی ندارد. هر نوع دخالت نیروهای خارجی به بی‌ثبات کردن کل منطقه منجر خواهد شد.(ایسنا)


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.