کاهش آفت ظرفیت مغزی در زنان مسن با مصرف آسپیرین

به گزارش ممتازنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان،

آسپیرین می تواند روند کاهش ظرفیت روانی در زنان مسن مستعد ابتلاء به بیماریهای قلبی و عروقی را کندتر کند.

به گزارش گروه علمی، پزشکی باشگاه خبرنگاران به نقل از نشریه BMJ محققان آکادمی ساهلگرنسکا در دانشگاه گوتنبرگ با بررسی ۶۸۱ زن ۷۲ تا ۹۲ ساله مستعد ابتلاء به حملات قلبی،‌اسپاسم عروقی و یا سکته مغزی و تجویز یک چهارم آسپیرین در ۱۲۹ نفر از آنها طی ۵ سال دریافتند که دوز پایین استیل سالیسیلیک اسید یا آسپیرین منجر به کندتر شدن روند کاهش ظرفیت مغزی در زنان سالمند می شود.

براساس این گزارش محققان با ارزیابی زنان مصرف کننده آسپیرین توسط آزمون های مختلف برای اندازه گیری سلامت جسمی و ظرفیت فکری از جمله تسلط بر زبان و آزمون های حافظه در پایان این دوره ۵ ساله افزودند با توجه به این که ظرفیت روانی در کل زنان کاهش یافته است اما این کاهش ظرفیت مغز در زنان تحت تجویز آسپیرین به طور قابل توجهی کمتر و سرعت آن کندتر بوده است . نتایج حاصل از این گزارش همچنین  پس از در نظر گرفتن عوامل ژنتیکی، سن و استفاده از داروهای ضدالتهابی افزود اثر محافظتی آسپیرین ازمغز این زنان ثابت باقی مانده است.

به گفته محققان آسپیرین حداقل می تواند از مغز زنان مستعد ابتلاء به حملات قلبی و سکته مغزی محافظت نماید اما این یافته سالمندان را به خود درمانی با آسپیرین برای جلوگیری از زوال مغزی تشویق نمی کند زیرا این یک مطالعه مشاهده ای است و برای گرفتن هرگونه نتایج قطعی تحقیقات بیشتری لازم است . /ح


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.