کاهش خریدهای تضمینی و افزایش خریدهای توافقی


کاهش خریدهای تضمینی و افزایش خریدهای توافقی

۱۳:۳۶ (سه شنبه ۲۰ تیر )
اخبار مرتبط
نسخه چاپی نسخه چاپی

عضو هیات مدیره سازمان مرکزی تعادن روستایی از کاهش خریدهای تضمینی و افزایش خریدهای توافقی خبر داد و گفت: در سال جاری نزدیک به ۸۰ هزار تن خرید تضمینی صورت گرفته و حجم خرید‌های توافقی با ۸۰ درصد افزایش به ۲۳۳۲ هزار تن در سال گذشته رسید.

مجتبی مومن صفایی با اشاره به اینکه یکی از ماموریت‌های سازمان مرکزی تعاون روستایی مباشرت دولت برای خرید تضمینی محصولات کشاورزی است، اظهار کرد: مباشرت خرید تضمینی گندم، برنج، چای و کرم ابریشم به سایر موسسات و سازمان‌های دولتی ابلاغ شده است و به غیر از این چهار کالا، خرید تضمینی سایر محصولات زراعی و باغی به این سازمان محول شده است.

وی خاطر نشان کرد: نرخ خرید محصولات هر ساله با پیشنهاد وزارت جهاد کشاورزی در کمیسیون ویژه منتخب دولت مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد و در نهایت توسط دولت تصویب و ابلاغ می‌شود.

مومن‌صفایی افزود: بر این اساس دستگاه‌های مباشر موظفند، چنانچه در بازار قیمت‌ها به دلایل مختلف به پایین‌تر از قیمت خرید تضمینی اعلام شده برسد، خرید محصول را به قیمت تضمینی آغاز کنند تا کشاورزان مورد حمایت قرار گرفته و متضرر نشوند.

عضو هیات مدیره سازمان مرکزی تعادن روستایی گفت: طی سال‌های اخیر تلاش‌های ویژه‌ای از سوی وزارتخانه به عمل آمده تا تولید براساس الگوی کشت انجام شود که هم با تولید محصول مازاد بر نیاز مواجه نباشیم و هم قیمت‌ها در بازار داخلی مناسب باشد اما از آنجا که اهرم‌های نظاتی و ضمانت‌های اجرایی مناسبی در اختیار استان‌ها نیست و کشاورزان مناطق بعضا به سلیقه‌ خود عمل می‌کنند، گاهی تولید مازاد بر نیاز داخل صورت می‌گیرد که ضروری است با سیاست‌های بازاریابی خارجی، ذخیره‌سازی مناسب و ایجاد مشوق‌های صادراتی، یارانه‌ حمل‌ونقل، اصلاح تعرفه‌ها و اصلاح سیاست‌های توزیع برای تولید مازاد برنامه‌ریزی و اقدامات لازم را انجام داد.

وی افزود: با توجه به این‌که قیمت‌های خرید تضمینی طوری مصوب می‌شوند که حمایت حداقلی از تولید‌کننده به عمل آید، معمولا هم رضایت کامل کشاورزان را در پی ندارد و هم دولت با ضرر و زیان هنگفتی مواجه می‌شود، لذا سیاست دولت و سازمان مرکزی تعاون روستایی کاهش خرید‌های تضمینی از طریق جایگزینی خرید‌های توافقی است.

به گفته مومن صفایی در خرید‌های توافقی به علت این‌که خرید با قیمتی بالاتر از قیمت تضمینی و توسط تشکل‌های مرتبط انجام می‌گیرد، هم رضایت نسبی تولید‌کنندگان را در بر دارد و هم دولت ورود مستقیم ندارد، متضرر نمی‌شود لذا حمایت از تشکل‌ها و تامین نقدینگی مورد نیاز با نرخ سود و کارمزد مناسب برای خرید‌های توافقی در دستور کار این سازمان قرار گرفته است.

عضو هیات مدیره سازمان مرکزی تعادن روستایی گفت: در راستای تحقق این سیاست خرید‌های تضمینی سال ۱۳۸۸ این سازمان از ۲۳۰۰ هزار تن به ۱٫۶۰۰ هزار تن در سال ۱۳۸۹ رسید. در سال گذشته نیز خریدهای تضمینی تنها به ۲۰۰ هزار تن محدود شد.

به گفته این مقام مسئول از ابتدای امسال تاکنون نزدیک به ۸۰ هزار تن خرید تضمینی صورت گرفته است.

مومن‌صفایی گفت: حجم خرید‌های توافقی از ۱۲۹۰ هزار تن در سال ۱۳۸۹ به ۲۳۳۲ هزار تن در سال گذشته رسید که ۸۰ درصد رشد دارد.

او اظهار کرد: هرچند در سال گذشته افزایش قیمت‌های جهانی غلات و به تبع آن افزایش سطح قیمت‌های نهاده‌هایی هم‌چون ذرت، جو و دانه‌های روغنی در بازار داخلی کمک کرد که خرید تضمینی به حداقل برسد.

.

.

.

.

.

.

ایسنا


Foodna RSS Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.