کاهش شدید در اندوخته های ارزی بانک مرکزی ترکیه

گردآوری توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز

کاهش شدید در اندوخته های ارزی بانک مرکزی ترکیه | چاپ |
شنبه ۲۹ تیر ساعت ۱۴:۲۹

اندوخته های ارزی بانک مرکزی ترکیه تحت تاثیر نوسانات شدید در بازار پول و مداخله های این بانک برای مهار افزایش شدید ارزش دلار در برابر لیرترک سبب شد که طی ماه های اخیر نزدیک به ۱۶ میلیارد دلار کاهش یابد. به گزارش روز شنبه ایرنا، اندوخته های ارزی بانک مرکزی ترکیه تنها طی یک هفته نزدیک به ۵/۳ میلیارد دلار کاهش یافته است.
برررسی داده های بانک مرکزی ترکیه نشان می دهد اندوخته های ارزی این بانک منتهی به ۱۲ جولای جاری مصادف با ۲۱ تیرماه جاری به ۱۲۰ میلیارد و ۱۷۱ میلیون دلار رسید.
بررسی آمارهای این بانک حاکی از آن است که اندوخته های ارزی آن در بیش از دو ماه قبل که تلاطم جدی بر بازارهای پول ترکیه حاکم بود، در مجموع بیش از ۸/۱۵ میلیارد دلار کاهش یافته است که ۷/۱۰ میلیارد دلار آن ناشی از کاهش در اندوخته های ارزی و ۲/۵ میلیارد دلار نیز ناشی از کاهش اندوخته های طلای بانک مرکزی ترکیه است.
اندوخته های ارزی بانک مرکزی ترکیه در آخر ماه آوریل سالجاری ۱۳۶ میلیارد و ۲۱ میلیون دلار بود که در روز ۲۱ تیرماه به ۱۲۰ میلیارد و ۱۷۱ میلیون دلار افت کرد. ۱۰۳ میلیارد و ۴۲۱ میلیون دلار از این رقم را اندوخته های ارزی و بقیه را اندوخته های طلا تشکیل می دهد.
بانک مرکزی ترکیه فقط در دوره ۱۱ ژوئن تا ۱۶ جولای جاری در ۳۹ عملیات تزریق ارز به بازار ترکیه برای مهار روند روبه افزایش دلار در قبال لیرترک نزدیک به ۵/۶ میلیارد دلار از اندوخته های ارزی خود استفاده کرد.
این درحالی است که در سال ۲۰۱۲ میلادی این بانک فقط یک میلیارد و ۴۵۰ میلیون دلار به بازار ارز ترکیه تزریق کرده بود.
درپی کاهش جدی در اندوخته های ارزی و افزایش ریسک در اقتصاد ترکیه، هفته قبل نشست فوق العاده ای به ریاست رجب طیب اردوغان اول وزیر ترکیه و با شرکت علی باباجان معاون اقتصادی اول وزیر و رییس هماهنگ کننده سیاستهای اقتصادی ترکیه و دیگر مسوولان بلندپایه اقتصادی این کشور برگزار شد که در پی آن بانک مرکزی ترکیه از تغییر در حد فاصل نرخ بهره های وام گیری و اعطای وام این بانک خبر داد که هدف کاهش تقاضا برای ارز در بازار ترکیه بود.
اردم باشچی رییس بانک مرکزی ترکیه همچنین گفت: اعطای وام به صادر کنندگان نیز دو برابر افزایش یافته و از شش میلیارد دلار به ۱۲ میلیارد دلار خواهد رسید.
این اقدام بانک مرکزی بازتاب گسترده ای در بازار ترکیه داشت. برخی از محافل مدعی شدند اردوغان تسلیم لابی بهره در ترکیه شد و برحی دیگر این اقدام را حاکم شدن عقل سلیم بر مدیریت اقتصادی ترکیه ارزیابی کردند.


RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.