کاهش فوت مادران در ایران

جام جم آنلاین: سازمان ملل متحد اعلام کرد جمهوری اسلامی ایران موفق شده است پیش از مهلت تعیین شده سال ۲۰۲۴، به یکی از آرمان های توسعه هزاره یعنی کاهش ۷۵ درصدی مرگ و میر مادران دست یابد.

بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، صندوق کودکان ملل متحد، صندوق جمعیت ملل متحد و بانک جهانی در ۲۰ سال گذشته شمار زنان و کودکانی که به دلیل مشکلات بارداری جان باختند حدود ۵۰درصد کاهش یافته است.

این گزارش حاکی از آن است که تا سال ۲۰۱۲ ، ۱۰ کشور ایران، بلاروس ، بوتان، گینه ، استونی، لیتوانی، مالدیو، نپال، رومانی و ویتنام موفق شده اند میزان مرگ و میر مادران را ۷۵ درصد کاهش دهند.

دکتر «باباتونده اوسوتیمهین» مدیر اجرایی صندوق جمعیت ملل متحد با ابراز خرسندی از کاهش تعداد مرگ و میر زنان به دلیل بارداری و زایمان، اظهارداشت: این کاهش نشان می دهد تلاش های کشورها و حمایت صندوق جمعیت ملل متحد و دیگر شرکای فعال در زمینه توسعه نتیجه بخش بوده است اما ما نمی توانیم در این نقطه توقف کنیم. تلاش ما باید تا تحقق این مسئله که هر بارداری خواسته و هر زایمان ایمن شود، ادامه یابد.

گزارش «پیشرفت های حاصله در مرگ و میر مادران : ۲۰۱۰- ۱۹۹۰» که روز چهارشنبه در نیویورک انتشار یافت حاکی ازاین نکته است که از سال ۱۹۹۰ تا سال ۲۰۱۰ ، شمار سالیانه مرگ مادران از ۵۴۳ هزار به ۲۸۷ هزار رسیده است ، درحالی که دستیابی به این پیشرفت قابل ملاحظه تقریبا درتمامی نقاط دنیا به دست آمده است.

بر اساس گزارش های منتشر شده، در هر دو دقیقه ، یک زن به دلیل مشکلات ناشی از بارداری جان خود را ازدست می دهد. خونریزی شدید پس از زایمان ، عفونت ها، فشار خون بالا درزمان بارداری و سقط جنین غیر ایمن از جمله دلایل مرگ و میر مادران است.

۹۹ درصد از مرگ ومیر مادران در کشورهای درحال توسعه رخ می دهد و این درحالی است که با مداخلات موثر اکثرا قابل پیشگیری هستند.

مدیر اجرایی صندوق جمعیت ملل متحد دسترسی به برنامه تنظیم خانواده به طور داوطلبانه ، حمایت از کارکنان بهداشتی با مهارت های مامایی و اطمینان از دسترسی به فوریت های مراقبت های بارداری در زمان وقوع مشکلات از جمله اقداماتی است که می تواند مانع از مرگ و میر مادران شود.

براساس این گزارش، هند و نیجریه دارای بیشترین آمار مرگ و میر مادران در سال ۲۰۱۰ بوده اند. (ایرنا)


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.