کاهش مشارکت در انتخابات فرانسه

جام جم آنلاین: وزارت کشور فرانسه اعلام کرد که تا ظهر یکشنبه نرخ مشارکت فرانسوی ها در مرحله اول انتخابات ریاست جمهوری ۲۸٫۲۹ درصد بود که نسبت به همین ساعت در انتخابات سال ۲۰۰۷ کاهش نشان می دهد.

به گزارش روز یکشنبه جام جم آنلاین به نقل از خبرگزاری رویترز، براساس آمار اولیه وزارت کشور فرانسه ، تا نیمروز یکشنبه ۲۲ آوریل نرخ مشارکت مردم در مرحله اول انتخابات ریاست جمهوری که نیکلا سارکوزی باید با ۹ نامزد دیگر رقابت کند  ۲۸٫۲۹ درصد بوده که نسبت به ساعت مشابه در انتخابات ۲۰۰۷ کاهش اما نسبت به ۲۰۰۲ افزایش داشته است.

در سال ۲۰۰۷ تا نیمروز نرخ مشارکت فرانسوی ها ۳۱٫۲۱ درصد  و در سال ۲۰۰۲ در همین ساعت ۲۱٫۴۱ درصد بود. البته این آمار شامل خاک اصلی فرانسه بوده و سرزمین های ماوراء البحار و نیز فرانسویان مقیم خارج را در برنمی گیرد.

حدود ۴۴٫۵ میلیون فرانسوی حائز شرایط رای دادن هستند و حوزه های رای گیری در خاک اصلی فرانسه تا ساعت ۱۸ ( به وقت محلی) و در شهرهای بزرگ تا ساعت ۲۰ باز خواهند بود. در سرزمین های ماوراء البحار ساعات رای گیری بستگی  به وقت محلی آنها دارد.

نرخ مشارکت نهایی در سال مرحله اول انتخابات سال ۲۰۰۷ به سطح  ۸۳٫۷۷ درصد و در سال ۲۰۰۲ به سطح ۷۱٫۶ درصد رسیده بود.

از سال ۱۹۶۵ تاکنون نرخ عدم مشارکت فرانسوی ها در انتخابات ریاست جمهوری بین ۱۵ درصد تا ۳۰ درصد نوسان داشته است.

بنا به اعلام وزارت کشور فرانسه نتایج اولیه مرحله اول انتخابات ریاست جمهوری از ساعت ۲۰ ( به وقت محلی) به تدریج اعلام می شوند.

در عین حال، تا لحظه مخابره این خبر کلیه ۱۰ نامزد انتخابات ریاست جمهوری در مناطق مختلف این کشور به حوزه های رای گیری رفته و آرای خود را به صندوق ها انداخته اند.

دو نامزدی که بیشترین آرا را در مرحله اول کسب کنند روز ششم مه در مرحله دوم رقابت خواهند کرد زیرا بسیار بعید است که هیچ یک از نامزدها موفق به کسب اکثریت آرا در مرحله نخست شود.

در ضمن، مبارزات تبلیغاتی رسمی مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری فرانسه از ۲۷ آوریل شروع و تا پنجم مه ادامه خواهد داشت. نتیجه نهایی و رسمی این انتخابات پنجشنبه ۱۰ مه اعلام خواهد شد.  مترجم : بهرام افتخاری


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.