کاهش مصرف انرژی با استفاده از لامپ‌های LED

با جایگزینی لامپ‌های LED، به جای لامپ های هالوژنی حدود ۴۵۰ مگاوات کاهش توان پیک در شبکه سراسری کشور به وقوع خواهد پیوست.

به گزارش ایسنا، برای استفاده از منابع نوری دارای فناوری‌های نوین و اهمیت صرفه‌جویی انرژی و کاهش اثرات زیست محیطی ناشی از بخش تولید انرژی الکتریکی و نظر به مصرف سهم بالایی از انرژی الکتریکی کشور در تأمین روشنایی و حساسیت این موضوع به علت همزمانی بخش اعظم آن با پیک مصرف، راهکار جایگزینی لامپ‌های LED، به جای لامپ های هالوژن را که می‌‌تواند تأثیر قابل ملاحظه‌ای در بهره‌وری انرژی در بخش روشنایی داشته باشد، مطرح می‌شود.

بر اساس مطالعات انجام گرفته توسط سازمان بهره‌وری انرژی ایران، حدود دو میلیون شعله لامپ هالوژن با توان ۵۰ وات در بخش خانگی، یک میلیون شعله در بخش عمومی و هفت میلیون شعله در بخش تجاری کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد که درصورت جایگزینی با لامپ‌های LED با توان ۵ وات و ایجاد نور نسبتاً مشابه، حدود ۴۵۰ مگاوات کاهش توان پیک در شبکه سراسری کشور بوقوع خواهد پیوست.

همچنین با درنظر گرفتن ساعات کارکرد سیستم روشنایی در شبانه روز برای بخش‌های مسکونی، عمومی و تجاری به ترتیب به میزان پنج، ده و دوازده ساعت و انجام محاسبات بر اساس قیمت برق پس از اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها، زمان بازگشت سرمایه درصورت جایگزینی لامپ هالوژن با لامپ LED در هر کدام از این بخش‌ها به ترتیب معادل ۲ سال، کمتر از۱٫۵ سال و کمتر از یک سال خواهد بود.

به گزازش ایسنا به نقل از سابا، با توجه به اینکه لامپ‌های هالوژن از انواع لامپ‌های رشته‌ای بوده و بدلیل اتلاف بخش قابل توجهی از انرژی مصرفی آنها به صورت انرژی حرارتی، دارای بهره نوری بسیار کمی هستند، لذا جایگزینی لامپ‌های LED استاندارد با ظاهر مشابه و بهره نوری بسیار بالاتر بجای این منابع نوری کم بهره، از نظر فنی و اقتصادی کاملاً به صرفه است. علاوه بر آن، این لامپ‌ها دارای قابلیت‌هایی نظیر تنظیم شدت روشنایی (دایمینگ)، پرتاب نور به نقطه هدف، طول عمر زیاد، قابلیت کلیدزنی متعدد و … بوده و لذا بهره‌برداری از لامپ‌های LED استاندارد در انواع مصارف و به شکل منابع نوری مختلف، بویژه در مکان‌هایی نظیر ساختمان‌های تجاری و اصناف و نیز سالن‌های کنفرانس دانشگاهی و … که در ساعات زیادی از شبانه روز نیاز به روشنایی مصنوعی داشته و سهم قابل ملاحظه‌ای از مصرف لامپ‌های هالوژن در کشور را به خود اختصاص داده‌اند، توصیه می‌شود.

گفتنی است که مشخصات فنی استاندارد برای انواع چراغ‌های LED شامل هالوژنی، فلورسنتی، خیابانی و نورافکنی توسط کارگروه LED سابا، تدوین شده و با همکاری سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی کشور، در دست تنظیم به صورت استاندارد ملی است. علاوه بر آن، مطالعات جایگزینی این چراغ‌ها به جای لامپ‌های هالوژن در مراکز تجاری نیز توسط این سازمان، انجام شده که علاقمندان می‌توانند برای دریافت اطلاعات بیشتر، فایل‌های الکترونیکی مربوطه را از طریق پایگاه دانش روشنایی در سایت سابا مطالعه کنند.

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.