کاهش وزن در بهبود کبد چرب تاثیرگذار است

‘مرتضی صفوی’ روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا افزود: کبد چرب با تجمع چربی در سلول های کبدی و التهاب کبد مشخص می‌شود گر چه به طور معمول چربی در کبد وجود دارد، ولی اگر این مقدار بیش از ۱۰ درصد بافت کبد را تشکیل دهد،فرد به کبد چرب مبتلا است.

وی اضافه کرد: بهترین عمل، پیشگیری از ابتلا به این بیماری است، کاهش وزن کمک قابل توجهی به اصلاح آنزیم‌های کبدی و بهبود کبد چرب می‌ کند.

صفوی با بیان اینکه کاهش وزن در بیماران چاق از طریق ورزش و نیز رژیم غذایی صحیح می تواند در بهبود این بیماری موثر باشد، گفت: گرچه خیلی از بیماران کبد چرب از افزایش وزن شدید رنج برده و گاه از رسیدن به وزن مطلوب خود ناامید می شوند اما نتایج مطالعات نشان می‌دهد که کاهش ۱۰ درصد از وزن بدن در بهبود بیماری کبد چرب موثر است.

به گفته این متخصص تغذیه، یک رژیم غذایی ایده‌آل برای بیماران کبد چرب شامل کالری کم، محتوای چربی اشباع کم و محتوای فیبر بالا نیز می تواند در بهبود این بیماری موثر باشد.

صفوی با بیان اینکه افرادی که دچار این بیماری هستند باید از مصرف غذاهای پرکالری پرهیز کنند، گفت: دریافت بیش از حد انواع ویتامین و مواد معدنی به مبتلایان به کبد چرب توصیه نمی شود.

این متخصص تغذیه گفت: مصرف بیش از حد انواع ویتامین ها و مواد معدنی به مبتلایان به کبد چرب توصیه نمی شود اما این بیماران باید مصرف این مواد را به اندازه در برنامه غذایی خود قرار دهند.

صفوی افزود: ویتامین ها و مواد معدنی باید یک جز مهم از برنامه غذایی بیماری کبد چرب باشد، چرا که مصرف این مواد غذایی برای متابولیسم، رشد، تکامل و فرآیندهای تولید انرژی ضروری است.

وی با بیان اینکه مبتلایان به کبد چرب در مصرف این مواد غذایی نباید زیاده روی کنند، افزود: مصرف مواد معدنی و ویتامین ها در تولید هورمون ها و گلبول های قرمز خون دخیل است.

این متخصص تغذیه گفت: مبتلایان به کبد چرب باید وزن خود را با انجام رژیم غذایی کاهش دهند چراکه کبد چرب در افرادی ایجاد می شود که اضافه وزن داشته و چاق هستند، بنابراین برای درمان کبد چرب باید افراد رژیم لاغری را در پیش گیرند.

صفوی اضافه کرد: همچنین این دسته از بیماران باید از مصرف قند، مرکبات، شربت، نوشابه، آب نبات، نمک، چربی ها از جمله کره، خامه، آبگوشت، مغز، زبان، جگر، سوس مایونز و همچنین غذاهای سرخ کردنی پرهیز کنند.

اجتمام**۹۱۰۵**۱۵۶۹

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۱۹۶۲۵


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.