کاهش چند درصدی قیمت مسکن تا سال آینده ۹۶

https://www.momtaznews.com/wp-content/uploads/2014/02/1067ec233b1cb695f957955b1d2db5674.jpg

به گزارش گروه اخبار مسکن ممتاز نیوز: میانگین قیمت مسکن در آذرماه امسال با رشد ۷.۷ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل همراه بود در شرایطی که تورم نقطه به نقطه در همین ماه ۹.۲ درصد گزارش شد؛ یعنی قیمت واقعی مسکن در بازه یکساله افت ۱.۵ درصدی را تجربه کرده است.

طی روزهای اخیر با اعلام آمار معاملات و قیمت مسکن توسط بانک مرکزی، بسیاری از فعالان بازار مسکن پیش بینی می کنند که سال آینده سونامی قیمت مسکن در کشور ایجاد شود
آخرین گزارشی که بانک مرکزی از تحولات قیمت مسکن در تهران منتشر کرده، نشان دهنده ثبت قیمت ۴.۴ میلیون تومانی هر متر زیربنای واحد مسکونی برای خرید و فروش است. این تغییر از رشد نیم درصدی نسبت به آبان ماه و ۷.۷ درصدی در قیاس با آذر ماه سال گذشته حکایت دارد. اما آمارها در هر دو شاخص تورم نقطه به نقطه و نیز تورم ۱۲ ماهه منتهی به آذرماه نشان می‌دهد قیمت مسکن هنوز افت قیمت را تجربه می‌کند.

قیمت مسکن

 

در آذر ماه سال ۱۳۹۵ از میان مناطق ۲۲ گانه شهرداری تهران، بیشترین متوسط قیمت یک متر مربع زیربنای مسکونی معامله شده معادل ۱ / ۱۰۰ میلیون ریال به منطقه ۱ و کمترین آن با ۱ / ۲۲ میلییون ریال به منطقه ۱۷ تعلق داشته است.

 

قیمت مسکن

اگر بخواهیم به نتیجه‌ای واقعی از احتمال تحول، تحرک، افزایش یا کاهش قیمت مسکن برسیم باید چند شاخص را در نظر بگیریم:

– یکی از شاخص‌ها تعداد معاملات است. تعداد معاملات آپارتمان مسکونی شهر تهران در آذرماه به ۱۱.۸ هزار واحد رسید که نسبت به ماه قبل ۵.۱ درصد و در مقایسه با ماه مشابه سال قبل ۵.۹ درصد کاهش دارد. از سوی دیگر تعداد معاملات آذرماه در مقایسه با میانگین ۹ ماهه ابتدای سال جاری ۱.۲ درصد کمتر شده است.

– رشد قیمت واقعی مسکن شاخص دیگری است که آمارها به نفع این بخش حکایت نمی‌کند. از آنجاکه قیمت مسکن در سال ۱۳۹۵، به‌طور میانگین حدود ۰.۵ تا دو درصد نوسان داشته است، در حال حاضر سطح میانگین قیمت مسکن در آذرماه معادل ۷.۷ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل یعنی آذر ، افزایش داشته که البته این میزان افزایش در «قیمت اسمی» مسکن در مقایسه با نرخ تورم نقطه به نقطه آذرماه ۱۳۹۵ که معادل ۹.۲ درصد بوده است، حکایت از افت ۱.۵ درصدی «قیمت واقعی» مسکن در آخرین ماه فصل پاییز دارد.

– نکته‌ جالب دیگر پایین بودن تورم مسکن نسبت به تورم عمومی است. در حال حاضر که تورم اقتصاد به شدت کاهش یافته هنوز از رشد قیمت مسکن در ۹ ماهه ابتدای سال جاری بیشتر است. در آذرماه امسال نرخ تورم ۷.۲ درصد گزارش شد در حالی که رشد قیمت مسکن در ۹ ماهه منتهی به آذرماه ۴.۷ درصد بوده است و اگر نسبت ۱۲ ماهه هر دو بخش را با یکدیگر مقایسه کنیم قطعا مسکن شرایط بدتری را خواهد داشت.

از سوی دیگر عوامل تقویت کننده بازار مسکن به دلایلی همچون عرضه مازاد، رکود اقتصادی، کمبود منابع بانکی و پایین بودن توان خرید متقاضیان مصرفی، قدرت تجهیز بازار مسکن را ندارد. آمار شهریور امسال نشان می‌داد صدور پروانه‌های ساختمانی نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۵ درصد کاهش یافته که البته با توجه به ۱.۷ میلیون واحد مسکونی خالی در کشور و ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار مسکن خالی در تهران، کاهش پروانه‌ها امری طبیعی است.

در این شرایط اقداماتی همچون کاهش نرخ سود تسهیلات خرید مسکن به ۹.۵ و تسهیلات ساخت به هشت درصد، رشدی را در بازار مسکن رقم نزده است. افزایش نرخ دلار نیز معضل دیگری است که می‌تواند عمق رکود مسکن را بیشتر کند. اگر دلار به روند صعودی خود ادامه دهد اثر التهابی بر اقتصاد می‌گذارد و می‌تواند فاصله تورم مسکن با تورم اقتصاد را بیشتر کند که در آن صورت ثبات قیمت مسکن به معنای کاهش قیمت واقعی مسکن خواهد بود.

تا این لحظه ۲۶نظر ثبت شده
  1. مجتبی:

    دوستان قیمت مسکن دست دولت نیست وهیچ نظارتی روی اون وجودنداره دست یک مشت دلال ازخدا بی خبروبنگاه های فاسد هست ومثل قبل درصدی زیاد میشه اما دیگه کسی قدرت خریدنداره وکسایی معمولا خرید میکنن که خودشون خانه دارن ومیخوان خونه بزرگتریاکوچتر بخرن مگردولت به خودش بیادطرحی بریزه امارکودادامه دارد

  2. اسعدی:

    من که گیج شدم…میگن مسکن ارزون میشه..برعکس گرون میشه…اشتغال که نیست وتورم ورکود داریم..خدایی شکرت

  3. شهرام:

    ممنون از مطلب خوب شما

  4. رضا:

    پدر جان چرا مرگ را برای همسایه می خواهیم مگر سازنده ها کی هستند اونها هم همنوع ما هستند این حرفها باعث میشه مروم ساده دست نگه دارنند نخرنند تقاضا دراینده نزدیک مثل بادکنک زیاد بشه وقیمت ها بترکه افراط وتفریط والا خوب نیست اونی که خونه میخواد بخره اونی هم که میخواد بفروشه بفروشه تا چرج اقتصاد بچرخه اخه ساختمان ساز ها که گیر شام شب شون نیستند که اون بدبخت کارگر ساختمانی عمله بنا گچ کار دروپنجره سازو هزار تا ادم مخلص که خواهرو برادرما هستند بیکارمیشند یه کمی منطقی درست وبزرگ فکر کنیم ببم جان

  5. مهرداد:

    مردم عادی همه میدانند حرف شما چرت محض است چرا اول فکر نمیکنید بعد حرف بزنید؟
    اگه من بودم صبر میکردم اگر کاهش نداشت به ازای هر در صد اشتباه یه تار صوتی از حلقت در میاوردم که دفعه بعد با تفکر حرف بزنی.

  6. صفر بهرامی:

    شتر در خواب بیند پنبه دانه

  7. فرشید:

    بعضی ها فکر میکنند مردم هنوز این حرفهای تبلیغاتی را باور میکنند،خیر اینطور نیست.بجای این در پردازی ها برای انتخابات بهتره انرژیتون رو صرف راهکار های اساسی برای اشتغال و رونق در جامعه بگذارید کاری کنید تا سطح درآمد های مردم بالا بره تا بتوانند خودشون رو با هزینه ها وقف بدن،حرفهای پوچ و صدتا یه غاز وبی پایه اساس که نشدنی باشه برای جامعه و اداره کشور خیلی خطرناکه،مراقب باشید با این حرفها آب به آسیاب دشمن نریزید،فرو بردن جامعه به خواب ، هدایت پولهای سرمایه داران به بانکها ودادن جایزه وسودهای کاذب موجب رکود ، تعطیلی کارخانه ها،تولیدی ها و بنگاههای اقتصادی ودر نتیجه بیکاری وفقر در جامعه خواهد شد و همه میدانیم که جامعه نیازمند وفقیر چقدر آسیب پذیر است،دشمنان ایران برای شکست ایرانی همین را میخواهند !!!!!!!!!!

  8. پیما محبوب:

    کاهش قیمت مسکن برای کدام سال ۹۵ یا ۹۶ من میخام اخرهای ۹۵ یا سال ۹۶ وبدونم لطغا وقتی تجزیه و تحلیلی انجام میدهید تاریخ ش را به صورت کامل یعنی روز ماه و سال وحتی ساعت درج بفرمایید

  9. abbas:

    سلام ممنون.

  10. سامان:

    من نمیدونم برای چی این خبر منتشر شده و قصد و نیت پشت آن چیست اخه وقتی وام مسکن بالا رفته قیمت همه چیز هم سرسام‌آور
    چطور میتونن با وعده ارزانی مردم رو منحرف کنن خیلی عجیبه
    یعنی من قلکم رو بشکنم برم باهاش خونه بخرم اولویت ماشین و گوشت و دلار و طلا گرون خونه ارزون به به مدینه فاضله در راه است

    ا

  11. مرشد:

    کاهش قیمت مسکن امکان ندارد اصلا اقتصاد مملکت به هم می خوردمن بنگاه املاک دارم به خدا اصلا کسی نیست یه ساختمان درست وحسابی را بفروشد بحث مالیات هم قطعا دروغه مگر شریک ملکند درضمن وام مسکن هیچ تاثیری در افزایش قیمت ندارد قیمتها به طور تدریجی هم افزایش یافته ویا درحال افزایش است

  12. محمد علی:

    در کل هر وقت پراید ارزون شد همه چیز ارزون میشه.

  13. ایران:

    دو زار بده آش به همین خیال باش…

  14. هادی:

    آقای فتحی تجدید نظری بکن برا پیش بینیت….

  15. امین:

    بازار مسکن در رکود ولی خبری از اخذ مالیات نیست. نمیدانم شاید هیچ کس نمیخواهد مسکن کاهش پیدا کند.
    اگر مسکن کاهش پیدا کند و اینها مدیریت درستی داشته باشند میتوانند قیمت این حجم پول را به سمت بورس روانه کنند. رونق بازار متاسفانه با افزیاش قیمت همراهخواهد بود ولی اینکه دولت نقدینگی را تامین نمیند این نشان از کاهش قیمت و یا حداقل رکود را خواهد داشت.

  16. شاهین:

    شما بهتر است برین کشک بسابین

  17. ت:

    کاهش صد در صدی عمر حتما اتفاق می افتد ‌ولی کاهش قیمت مسکن دیگر محال است.

  18. رضا:

    قیمت تا تابستان سال ۹۶ روند نزولی وثبات خواهد داشت باتوجه به اینکه مسکن از تابستان ۹۵ در رکود است و تقریبا خریدوفروشی انجام نشده وخیل آپارتمان ها روی دست سازندگان مانده و همگی تمایل به فروش دارندوارائه بیشتر از تقاضای مسکن تا تابستان سال ۹۶ مسکن از رکود خارج نخواهد شدو تا ۲۰% حتی ممکن است قیمت ها کاهش یابد بهترین زمان برای خرید تابستان ۹۶ است .

  19. hg:

    تا زمانی سود مسکن و قیمت مسکن منطقی نشود.صنعت رشت نمیکند.سال ۵۶یک خودکار یک ریا ل بود الان ۲۰۰۰٫یک پیکان ۳۰هزار الان ۱۶میلیون دلار۷والان۳۰۰۰رشدی بین ۳۰۰تا۲۰۰۰درصدی امایک خانه درجای خوب تهران متری ۵۰۰ت بود الان۶م یعنی۱۲هزار درصدگرانتر پس اینکه میگند کاهش قیمت مسکن یگ دروغ

  20. hamed:

    دوست عزیز در کشو ما در یک دوره شاید مقداری ثبات قیمت داشته باشیم ولی اطمینان داشته باشد افت قیمت نخواهیم داشت نمونه بارز در مورد خودرو با دلار ۳۷۰۰تومنی هم همین قیمت بود الان با دلار ۲۵۰۰تومنی هم همین قیمته گاهی افزایش هم یافته در مورد مسکن هم بنه خودم دنبال خریدش هستم چند ماهه تمام املاکی ها رو دارم میگردم کاهش قیمت نداریم که هیچ گاهی افزایش هم داریم متاسفانه

  21. کیوانی:

    باسلام به کاربران محترم والله مانفهیدیم این آقایان چقدر به اظهارنشان ایمان واعتقاد دارند ولی حتی با خوش بینی هم نمیتوان گفت که آپارتمانها افت قیمت بیش از ۲۰% راتجربه کنند وگرنه هم خریدارن وهم فروشندگان زیان خواهد دید ویک اقتصادان خوب میداند تنها کارصحیح اینستکه بگذارند بازاربحال خودش باشه ودولت بجای گمانه زنی منتظرتحولات آینده باشد ودر نهایت واحد پولی راتغییرداده ارزش پولی را یک ده هزارم نموده پس ازآن از رشد ترم ورکود تورمی جلوگیری کند نه اینکه با اظهارنظرهای راون شناختی بازاررا واداربه انفعال کنند./.

  22. سيد رضا:

    تا حالا که ما ارزانی ندیدیم…

  23. مسعود:

    دستشان دردنکندانشاا…اینطورشود؟؟؟!!!…

  24. موسی:

    هر اظهار نظری از سوی مسئولین در باره مسایل اقتصادی باید بر مبنای اصول منطقی باشد تا مردم در تصمیم گیری دچار دو گانگی نشوند.مگر قرار است چه اتفاقی در مملکت بیفتد که میگوند مسکن ارزان میشود ؟ دستمزد کارگران ساختمانی ارزان میشود؟ هزینه های دارایی و شهرداری و مهندسی و تهیه نقشه کمترشده است؟ قیمت مصالح ساختماتی ارزان شده است؟ ما که هیچ یک را شاهد نیستیم .وقتی قیمت لبنیات را نمی توانید ارزان کنید که با قیمت مناسب بدست مردم برسد چگونه قیمت مسکن که در ساخت آن عوامل زیادی دخالت دارندرا می توانید ارزان کنید ؟ لطفأ سنحیده و منطقی اظهار فرمایید تا مردم در تصمیم گیری سر در گم نشوند.

  25. راد:

    نمیدونم مردم رو چی فرض کردین ؟؟؟؟

  26. حسن:

    سال گذشته هم گفتید قیمت مسکن کاهش خواهد یافت ولی افزایش یافت شما واقعا با چه تحلیلی این حرفها را میزنید

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.