کتاب‌های جدید علمی‌تر و جذاب‌تر هستند

جام جم آنلاین: تغیییرات کتاب‌های درسی و حذف برخی داستان‌های نوستالژیک آنها، پس از آن‌که موافقان و مخالفان زیادی را به صرافت اظهارنظر و موضع‌گیری ​ انداخت، پای برخی از مسوولان وزارت آموزش و پرورش را نیز به میدان اظهار نظر در این خصوص کشاند، اظهارنظرهایی که اغلب بر این تغییرات صحه می‌گذاشتند و موید آنها بودند.

در همین خصوص حجت‌الاسلام محی‌الدین بهرام‌محمدیان، معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش و رییس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی به جام‌جم می‌گوید: نوع نگاه افراد به زندگی و نیازهایشان با گذشت زمان تغییر می‌کند و قطعا نیاز دانش‌آموزان زمان حال با نیاز دانش‌آموزانی که در دهه‌های قبل تحصیل می‌کردند، متفاوت است.

وی ادامه می‌دهد: من خودم شخصا در دهه ۴۰ دانش‌آموز بودم و داستان‌هایی مانند تصمیم کبری و کوکب خانم را در کتاب‌هایم خوانده‌ام، آیا واقعا بعد از ۵۰ سال، هنوز هم نیازهای دانش‌آموزان همان است و هیچ تغییری در آنها به وجود نیامده است؟

رییس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی می‌افزاید: قبلا هم به این نکته اشاره کرده‌ام که امروزه باید محتوای کتاب‌های درسی با توجه به نیاز و علایق نسل امروز تالیف شود. شاید ما به صورت نوستالژیک به قصه‌های گذشته کتاب‌های درسی علاقه داشته باشیم، اما نباید نسبت به نیازهای جدید جامعه و ادبیاتی که خلق شده است، بی‌توجه باشیم.

وی با بیان این‌که اصول و ارزش های جامعه مانند فداکاری یا توجه به خانواده همیشه ثابت هستند، می‌گوید: هر چند خیلی از ما به کتاب‌های قدیمی تعلق‌خاطر داریم، اما معتقدم تغییرات کتاب‌های درسی، آنها را نسبت به دهه‌های گذشته علمی‌تر و جذاب‌تر کرده است و در حال حاضر کتاب‌های درسی، علاوه بر تعلیم خواندن و نوشتن، کودکان را برای داشتن یک زندگی مناسب مهیا می‌کند.

محمدیان می‌افزاید: امروز در کشورمان فداکارانی مانند پطرس زیاد هستند و اگر بناست به بچه‌هایمان فداکاری بگوییم بهتر است از فداکاری های خودمان بگوییم.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.