کتاب به خانه‌ها می‌رود یا فرهنگ کتابخوانی

جام جم آنلاین: مشاور رییس جمهور در امور بانوان از طرح راه‌اندازی کتابخانه‌های سیار برای تأمین اوقات فراغت بانوان خبر داده است.

بر اساس گفته‌های مریم مجتهدزاده بسیاری از خانم‌های خانه‌دار فرصت مراجعه به کتابخانه‌های عمومی را نداشته و تمایل دارند در خانه مطالعه کنند از این رو به نظر می‌رسد طرح راه‌اندازی کتابخانه سیار در استان‌ها راهکار مناسبی برای تأمین اوقات فراغت بانوان به شیوه مفید باشد.

خواندن این خبر با کلیات اعلام شده کاملا امیدوار کننده به نظر می‌رسد و نشان می‌دهد خلاقیت‌های خوبی برای آگاه سازی زنان در حوزه دولتی وجود دارد، اما اجرای چنین طرح‌هایی معمولا در اجرا و عمل چندان هوشمندانه پیش نمی‌رود.

در اجرای چنین طرحی، ایجاد نیاز برای مطالعه، بیش از هر چیزی ضروری به نظر می‌رسد. حتی اگر کتاب به خانه برسد، اما نیاز به مطالعه در افراد خانواده وجود نداشته باشد، در همان ابتدا اجرای چنین طرحی با شکست مواجه شده است.

خصوصا که در کشور ما متوسط مطالعه روزانه مردم در بسیاری از آمارها تک‌رقمی است، یعنی ایرانیان به طور متوسط روزانه کمتر از ۱۰ دقیقه مطالعه می‌کنند.

علاوه بر ایجاد نیاز به مطالعه، عنوان‌ کتاب‌های انتخابی برای چنین طرحی باید با ظرافت انتخاب شود. متاسفانه اغلب کتاب‌هایی که در طرح‌های رایگان یا تخفیف عرضه مورد توجه قرار می‌گیرد بر محور خانه‌داری، همسرداری یا آشپزی می‌چرخد.

موضوعاتی که بی‌اهمیت نیست اما برای همه زنان جذابیت مطالعه ندارد خصوصا که باید یکی از اهداف چنین طرح‌هایی بالا بردن بینش فرهنگی زنان در مسائل تربیتی، روان‌شناسی، ادبیات و حوزه‌های مشابه باشد.

از طرفی توزیع موضوعی کتاب‌ها در مناطق مختلف شامل مناطق مرفه نشین یا متوسط، مناطق روستایی یا شهری باید متفاوت باشد. بر این اساس شاخص‌های فرهنگی، مادی، جغرافیایی و بومی مناطق مختلف در توزیع کتاب‌ها اهمیت فراوانی دارد.

با وجود این، مرکز امور زنان و خانواده ریاست جمهوری باید همراه با تدوین طرح‌های خوب در حوزه زنان در اجرا و عمل نیز با هوشمندی نیازهای حوزه زنان را که آگاهی در اولویت آن است، مد نظر قرار دهد وگرنه نمی‌توان به کتابخوان کردن زنان با اجرای طرح‌های غیرعلمی دل خوش کرد.

مستوره برادران نصیری – گروه جامعه


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.