کشاورزی حفاظتی راهکار مبارزه با خشکسالی

معاون فنی مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی وزارت کشاورزی گفت: حرکت به سمت پایداری و عبور از دروازه کشاورزی حفاظتی ، راهکاری مناسب برای مبارزه با پدیده خشکسالی و عوامل اقلیمی ناسازگار است.

کامبیز عباسی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: کشور ما به دلیل آنکه در اقلیم خشک قرار گرفته و محدودیت آبی، مشکل جدی به شمار می رود و باید به دنبال شیوه ها و روشهایی باشیم که بتوانیم همبستگی بین تولید و شرایط محیطی را کاهش دهیم به طوریکه تولید محصولات کشاورزی وابسته به اقلیم به این شدت و با این همبستگی بالا نباشد.

وی ادامه داد: هرچقدر بتوانیم شیوه ها و روشهایی را به کار بگیریم که از تاثیرپذیری از تغییرات شرایط اقلیمی (تغییرات میزان بارندگی و دمایی) در فرایند تولید محصولات کشاورزی بکاهد، می توانیم به سمت تولید پایدار در کشور حرکت کنیم. 

معاون فنی مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی وزارت کشاورزی تصریح کرد: برای پیش برد کشاورزی به سمت پایداری در تولید نباید هدف ما افزایش تولید و یا رکورد زدن تولید محصولات کشاورزی باشد بلکه باید کشاورزی نمونه باشد که تولیدش پایدار و در دراز مدت از نوسانات تولیدی کمی برخوردار شود.

عباسی افزود: پس بنابراین توسعه پایدار به معنای این است که عملکرد ما در واحد سطح، در یک بازه زمانی مشخص به گونه ای باشد که از تغییرات اقلیمی تاثیر نپذیرد و دچار مشکل نشود.

وی بیان داشت: در این راستا ضروری است با به کارگیری سیستم های زراعی نوین زمینه را برای تقویت سیستم های زراعی خود تقویت کنیم و همچنین عواملی که باعث ناپایداری میشود را حذف کنیم .

معاون فنی مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی وزارت کشاورزی تاکید کرد: لازمه تحقق پایداری در تولید، مدیریت های جدید در سیستم های کشاورزی کشور است که بتوانیم اصول ناپایداری، مانند عدم تناوب و کشت تک محصولی، شخم های بی رویه و عدم به جا گذاری بقایای گیاهی در زمینهای کشاورزی را با توسعه کشاورزی حفاظتی از بین ببریم.

معاون فنی مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی وزارت کشاورزی خاطر نشان کرد: خاک های کشور خاکهای سختی هستند با ساختمان نامناسب و مواد آلی پایین و نباید منابع خاکی را دستکاری کنیم چراکه بهم زدن خاک و شخم های پی در پی موجب فرسایش خاک ،آمدن شوری به سطح خاک،افزایش فرسایش آبی و بادی، کاهش موادآلی می شود. 

عباسی افزود: همچنین با برجا گذاشتن بقایای محصولات در سطح خاک، فعالیت فیزیک و شیمیایی و بیولوژیکی خاک افزایش می یابد که به اصطلاح خاک زنده می شود که در این زمینه لازم است تجهیزات و ماشین آلات مورد استفاده در کشور به ماشین های کشت مستقیم که محصول را با به جا گذاشتن بقایای گیاهی کشت می کنند و از آن به عنوان بذرکارهای کشت مستقیم نام می بریم، تبدیل شوند.

وی ادامه داد: فرسودگی ماشین آلات نیز می بایست به سمت اصلاح پیش برود زیرا این امر اثرات مخرب شرایط اقلیمی را دوچندان می کند به طوریکه در صورت خشکسالی با تاخیر در رسیدن ماشین الات محصولات با مخاطره مواجه می شوند و ضایعات افزایش می یابد. 

معاون فنی مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی وزارت کشاورزی تاکید کرد:  بروز رسانی ناوگان ماشین های کشاورزی باید یکی از اهداف باشد.اصلاح ماشین ها به سمت ماشین های کشاورزی حفاظتی و تولید پایدار ،تغییر روش های متداول به سمت روش های پایدار ،حتی ممکن است با همین تکنولوژی موجود بدون هزینه کرد اعتباری قابل انجام باشد .

عباسی افزود: بنایراین همه پایداری به تکنیک ماشین آلات بستگی ندارد بلکه یک مجموعه ایست که به روش تولید وابسته است که با اصلاح روش تولید به سمت شیوه های پایدار با تکیه بر دانش و تکنولوژی بومی کشور و موجودی و توانایی تراکتوری کشور محقق می شود.

وی ادامه داد:  بنابراین برای تحقق پایداری در کشور، علاوه بر تناوب شیوه های عملیات خاک ورزی هم باید اصلاح شود.

معاون فنی مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی وزارت کشاورزی خاطر نشان کرد: حرکت به سمت پایداری و عبور از دروازه کشاورزی حفاظتی راهکاری مناسب برای مبارزه با پدیده هایی مانند سرما زدگی، سیل و طوفان خشکسالی و عوامل اقلیمی ناسازگار است.

عباسی افزود: در این راستا در سالهای گذشته فعالیت های خوبی صورت گرفته و سطحی معادل ۸۶۰ هزار هکتار از مزارع کشور تحت پوشش کشاورزی حفاظتی قرار گرفته است و این امر موجب شده عملیات کشاورزی ضمن نوسانات تولیدی کمتر ،مقاومتر به خشکسالی و با حداقل هزینه ها صورت بگیرد.

وی تاکید کرد: بنابراین برای تحقق پایداری در تولید، باید توسعه و رونق کشاورزی که رابطه مستقیم با خوداتکایی در تامین مواد غذایی و امنیت اقتصادی دارد مورد توجه و حمایت ویژه مسئولان قرار بگیرد . /عب


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.