کشتار غیرنظامیان در افغانستان روند صعودی دارد

خبرگزاری آسوشیتدپرس نوشت:گزارش سازمان ملل نشان می دهد که شمار کشته شدگان غیرنظامی که درانفجارها یا حملات هدفمند،جانشان را از دست داده اند،درشش ماهه نخست امسال ۳۴ درصد افزایش داشته و به ۲۵۵ نفر رسیده است.

درمجموع،بین ماه های ژانویه تا ژوئن (شش ماه نخست سال میلادی) یکهزار و ۱۴۵ غیرنظامی در افغانستان کشته شده اند.

در شش ماه نخست سال ۲۰۱۱ میلادی نیز یکهزار و ۴۶۲ غیرنظامی جان خود را از دست داده بودند.

نیکلاس هیسوم، معاون رییس هیات سازمان ملل در افغانستان، می گوید ‘گزارش، بیانگر این نیست که افغان ها از زندگی امن تری بهره مند شده اند. هیچ نشانه ای هم از اینکه مخالفان دولت برای کاهش مرگ و میر غیرنظامیان تلاشی کرده باشند،در دست نیست.’

جیمز رودهاور، رییس گروه حقوق بشر ملل متحد در افغانستان نیز با اشاره به کاهش اندک شمار کشته شدگان غیرنظامی در شش ماهه گذشته، تاکید می کند که متاسفانه از ماه های مه و ژوئن (اردیبهشت / خرداد و خرداد / تیر) این روند معکوس شده و دوباره شمار قربانیان غیرمسلح رو به فزونی گذاشته است.

رودهاور می افزاید داده های سازمان ملل نشان می دهد که آمار کشته شدگان غیرنظامی افغان در ماه ژوئن امسال نسبت به مدت مشابه سال پیش، ۵ درصد افزایش داشته است.

حدود ۷۷ درصد از کشتارهای ژانویه تا ژوئن (اوایل دی تا اوایل تیر) را می توان به شورشیان مخالف دولت نسبت داد.

افزون بر این، در شش ماه نخست امسال، ۱۶۵ غیرنظامی افغان در حملات ناتو یا توسط نیروهای خودی کشته شده اند. طی مدت مشابه سال گذشته، ۲۵۵ نفر به همین ترتیب جان خود را از دست داده بودند.

مترجمام**۹۱۶۳

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۶۷۸۷۷


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.