کشف اولین ستاره بازنشسته

۲۵اردیبهشت،

پس از مدت ها تلاش ستاره شناسان در بررسی های خود موفق به رصد ستاره ای قدیمی از میان غبار اطراف آن شدند که آن را اولین ستاره بازنشسته معرفی کردند.

به گزارش خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران، ستاره شناسان رصدخانه ای در سازمان فضایی اروپا موفق به شناسایی ستاره ای زیر غول که در رده طیفی K و M قرار دارد و درخشندگی کمی را به خود اختصاص داده شدند، این ستاره کمربندی غباری که از برخورد سیارک ها و دنباله دارها به وجود آمده را در اطراف خود مانند یک سیستم سیاره ای دارد.

زیر غول ها معمولاً ستاره های مانند خورشید منظومه شمسی می باشند و پس از میلیون ها سال که می سوزند و هیدروژن هسته آن ها ذخیره سوخت مرکزی را تخلیه و آغاز به سوزاندن آن در لایه های اطراف هسته می کنند.

سیارات، سیارک ها و دنباله دارها در زمان بازنشستگی و زیر غول شدن این ستاره در اطراف آن باقی مانده و بر اساس ملاحظاتی که تاکنون صورت گرفته جرم این زیرغول حدود ۱/۵ برابر از خورشید منظومه ما سنگین تر است.

محققان برای این ستاره بازنشسته نام کاپا تاج شمالی را برگزیده اند که ۲/۵ میلیارد سال سن دارد و در فاصله ۱۰۰ سال نوری از زمین قرار گرفته است.

کاپا تاج شمالی در اطراف خود یک سیاره غول پیکر با جرمی حدود دو برابر سیاره مشتری دارد که در فاصله نزدیک به کمربند سیارکی منظومه شمسی به دور ستاره خود در حال چرخش می باشد و این ستاره برخلاف منظومه شمسی در طول حیات خود صفحات غبار اطراف آن دست نخورده باقی مانده است.

گفتنی است، ملاحظات و تحقیقات ستاره شناسان جهت کسب اطلاعات بیشتر از ساختار و نحوه حیات این سیستم سیاره ای همچنان ادامه دارد./ح


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.