کشف ذخایرعظیم نفتی در دریای خزر

جام جم آنلاین: مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران کشف میدان سردار جنگل در آب های عمیق دریای خزر را از پرافتخارترین اکتشاف ها دانست و گفت : ارزش ذخایر نفت خام کشف شده در یک لایه نفتی در خزر بیش از ۵۰ میلیارد دلار است.

به گزارش روز دوشنبه جام جم آنلاین به نقل از شبکه اطلاع رسانی نفت و انرژی (شانا)، احمد قلعه بانی امروز در آیین شکرانه کشف نفت در دریای خزر گفت : ۲۰ اردیبهشت امسال پس از گذشت بیش از یکصد سال از کشف نفت، این ماده از اعماق دریای خزر بدون حضور خارجی ها و با تلاش فرزندان ایران کشف و به سطح آب آورده شد.

وی گفت: کشف نفت در دریای خزر آنهایی را که قصد تحمیل تحریم های بیشتر در صنعت نفت کشورمان را داشتند، بهت زده کرد.

قلعه بانی درباره تحریم فروش بنزین و فرآورده های نفتی تصریح کرد: دو سال پیش برخی کشورها فکر می کردند با جلوگیری از فروش بنزین و فرآورده های نفتی می توانند به مردم فشار بیاورند؛ در حالی که با کمک به مجموعه صنعت نفت این تهدید تبدیل به فرصت شد و موفق شدیم واردات ۲۰ میلیون لیتر بنزین را به کمترین حد برسانیم و در تولید آن خودکفا شویم.

وی به سرمایه گذاری در بخش بالادست ( اکتشاف و استخراج) صنعت نفت اشاره و تاکید کرد: سال گذشته ۲۲٫۵ میلیارد دلار سرمایه در بخش بالادست نفت جذب شد که نسبت به سال پیش از آن (۱۶٫۵ میلیارد دلار) رشد قابل توجهی داشته؛ در حالی که استفاده از برخی منابع مانند بیع متقابل نسبت به گذشته کمتر شده است.

معاون وزیر نفت گفت: برای عملیات اکتشاف در دریای خزر حدود۳۰۰ میلیارد تومان هزینه شد که پیش بینی می شود ۵۰ میلیارد دلار آن عایدی حاصل از کشف هیدروکربور در این منطقه باشد.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.