کشف راز رنگین‌کمان‌های دوقلو!!

تیمی بین‌المللی از دانشمندان با استفاده از شبیه‌سازی‌ رنگین‌کمان‌ها از راز پدیده نایاب موسوم به «رنگین‌کمان دوقلو» پرده برداشتند.

 

 ranginkaman

 

بر خلاف رنگین‌کمان‌های معمول که از دو قوس رنگین‌کمانی متراکم و جدا تشکیل شده‌اند، رنگین‌کمان دوقلوی گریزپا به عنوان دو قوس رنگین‌کمانی پدیدار می‌شوند که از یک قاعده مشترک برخاسته‌اند.

 

گاهی اوقات این رنگین‌کمان در ترکیب با یک رنگین‌کمان دوگانه مشاهده می‌شود. رنگین‌کمان‌ها از تعامل نور خورشید با قطرات کوچک آب در جو حاصل می‌شوند.

 

با این حال با وجود مطالعه بیش از دو هزار ساله این پدیده‌های طبیعی رفتار پیچیده و کامل آن‌ها هنوز هم منشا معما هستند.

تیم بین‌المللی علمی رنگین‌کمان‌های مجازی را از طریق شبیه‌سازی مطالعه کردند. آن‌ها شکل فیزیکی قطرات آب و تعاملات پیچیده آن‌ها با هر دوی ماهیت موجی و ذره‌یی نور را بررسی کردند و دریافتند که کلید معمای رنگین‌کمان دوقلو ترکیب اندازه‌های متفاوت قطرات آب سقوطکننده از آسمان است.

 

شبیه‌سازی‌های پیشین قطرات باران را کروی نشان داده‌اند و این امر به آسانی رنگین کمان و حتی رنگین کمان دوگانه را توضیح می‌دهد اما قادر به تشریح رنگین‌کمان دوقلو نیست. قطرات باران واقعی به هنگام سقوط به دلیل مقاومت هوا مسطح می‌شوند، و این فرایند در قطرات آب بزرگ‌تر غالب‌تر است.

 

چنین قطرات بزرگی در نهایت به شکل همبرگر درمی‌آیند و بنابراین burgeroids خوانده می‌شوند. گاهی اوقات دو بارش باران با هم ترکیب می‌شوند. هنگامی که دو بارش از قطرات باران با اندازه‌های مختلف تشکیل شده باشند، هر مجموعه از این قطرات رنگین‌کمان‌ها تا حدودی از شکل افتاده تولید می‌کنند.

این دو با هم ترکیب شده و رنگین‌کمان دوقلوی گریزپا را تشکیل می‌دهند.

 

تیم تحقیقاتی نرم‌افزاری را طراحی کردند که از آن طریق توانستند این شرایط را در قالب شبیه‌سازی بازتولید کنند و نتایج حاصل برای نخستین بار با رنگین‌کمان‌های دوقلوی مشاهده شده در تصاویر مطابقت داشتند.

این تیم همچنین آرایش وسیعی از سایر رنگین‌کمان‌های مطابق با تصاویر را شبیه‌سازی کرد.

 

این محققان بر این باورند که کاربردهای گسترده‌تر شیوه آن‌ها فراتر از گرافیک رایانه‌یی بوده و این که در آینده مدل‌های دقیقی از پدیده‌های جوی مانند رنگین‌کمان دوقلو دارای اثرات فراوانی در حوزه هواشناسی برای استنتاج اندازه قطرات باران از ویدیوها یا عکس‌ها خواهد بود.

منبع:ایسنا

جالب

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.